Hoeveel GB bij standaardinstallatie?

Hello

Ik weet niet of ik hier in het juiste forum zit maar wist niet waar ik het anders moest zetten.

Nu ga ik mijn eerste apple kopen en bij de keuze van de grootte van mijn hardeschijf vraag ik me af hoeveel plaats er wordt ingenomen bij een standaardinstallatie, dus eigenlijk enkel OS X 10.3 en eventueel iLife en andere apple applicaties…

Alvast bedankt
NIels T.

Ongeveer 1,3 tot 1,5 GB, afhankelijk of je alle printerdrivers meeinstalleerd. Als je dat doet ongeveer 1,8 - 2.0 GB.

De harde schijven tegenwoordig zijn groot genoeg om nog zat andere dingen mee te doen naast de systeeminstallatie. Daar zou ik me echt geen zorgen om gaan maken. Of is er een andere reden waarom je je dat afvraagt?

[quote:a815e953c2="Ewout"]Ongeveer 1,3 tot 1,5 GB, afhankelijk of je alle printerdrivers meeinstalleerd. Als je dat doet ongeveer 1,8 - 2.0 GB.[/quote:a815e953c2]

Ik heb pas me powerbook gehaald met 80 gb HD. Alleen met alle printerdrivers e.d kom ik uit op 65 gb dat ik overhou. Zelfde geldt voor me zusjes iMac. Weet je toevallig hoe dat komt ?

waarschijnlijk heb je alle talen meegeinstalleerd. Tijdens install aanpassen kiezen en alle talen die je niet nodig hebt uitvinken. Normaal ben je alleen engels (kan je niet uitzetten) en nederlands nodig. Scheelt heel veel ruimte.

De Jampack (extra aan te schaffen) van garageband neemt bij mij al 4,54 Gb in beslag. En volgens mij moet deze op je opstartschijf staan...

toch?

:slight_smile:

Ah ok thanx voor de tip :) Ik format hem wel gelijk, staat nog niet al teveel op, heb hem pas :)

Je 80 GB HD is om te beginnen al geen 80 GB, fabrikanten rekenen om marketing technische redenen met het ronde getal 1000 in plaats van het correcte getal 1024, 1 GB is bij hen 1000 MB in plaats van 1024 MB. Daarom lijkt elke harddisk groter dan hij in wezen is. Een 80 GB schijf is in werkelijkheid 74,5 GB. Dus je bent bij voorbaat al 5,5 GB kwijtgeraakt door die marketing truc.

En als je niet genoeg RAM hebt komen daar nog je Swapfiles van 800MB per stuk bij..... :D

[quote:25b6b7d71d]waarschijnlijk heb je alle talen meegeinstalleerd. Tijdens install aanpassen kiezen en alle talen die je niet nodig hebt uitvinken. Normaal ben je alleen engels (kan je niet uitzetten) en nederlands nodig. Scheelt heel veel ruimte. [/quote:25b6b7d71d]

[quote:25b6b7d71d]Ah ok thanx voor de tip Ik format hem wel gelijk, staat nog niet al teveel op, heb hem pas.
[/quote:25b6b7d71d]

Kan je doen…echter, via Macaroni ( www.atomicbird.com , wat toch handig is om te hebben) kan je achteraf de overbodige talen eruit gooien.

[quote:d01d415b62="nma"][quote:d01d415b62]waarschijnlijk heb je alle talen meegeinstalleerd. Tijdens install aanpassen kiezen en alle talen die je niet nodig hebt uitvinken. Normaal ben je alleen engels (kan je niet uitzetten) en nederlands nodig. Scheelt heel veel ruimte. [/quote:d01d415b62]

[quote:d01d415b62]Ah ok thanx voor de tip Ik format hem wel gelijk, staat nog niet al teveel op, heb hem pas.
[/quote:d01d415b62]

Kan je doen…echter, via Macaroni ( www.atomicbird.com , wat toch handig is om te hebben) kan je achteraf de overbodige talen eruit gooien.[/quote:d01d415b62]

Betekent dat dat je dan niet heel Max OSX opnieuw hoeft te installeren ? Zou wel handig zijn dat je dan met die programma alle overbodige talen kunt deleten.

Of gebruik deze freeware voor het verwijderen van overbodige talen: http://monolingual.sourceforge.net/ of: http://perso.club-internet.fr/phupe/english/YOIndex.html Je hoeft dus niet de boel opnieuw te installeren.

wel even laten weten hoeveel het nu scheelt he !

Hoe kan ik achteraf eigenlijk de talen er uit slopen die ik nooit gebruik ?

Ik heb net die macaroni gebruikt om de talen er uit te halen op engels en nederlands na. Scheelt je iets van 500 mb.