Hoeveel geheugen in 2x2 G5?

Ik heb sinds kort een 2x2 Ghz G5 met 1 GB RAM. Ik werk veel met Photoshop CS. Ik heb het idee dat het nog sneller kan; zou 2 GB of 3 GB RAM veel helpen? Iemand een idee?

Ik heb laatst ergens een test gelezen waaruit bleek dat 2 GB het maximale is waar photoshop van kan profiteren (adresseren misschien). Dus werk je alleen met photoshop, stop er 2 GB in wil je van alles tegelijk open hebben, doe het dubbele :D

Vraagje?

Een G5 2x2ghz heeft toch 2x 1ghz frontsidebus ( 1ghz per processor),
waarom dan meer geheugen er in doen dan 2gb?

steek er gewoon de absolute max in... dan ben je voor eens en altijd zeker. :P :P :P

hey

@druchtie, waarom niet vraag ik me dan af.

ontopic.
Slagroom heeft gelijk, het houdt opeen gegeven moment op met adresseren, en ik geloof dat dat inderdaad in de buurt van 2GB lag.
Ik heb 13,5 GB moeten openen, dat gaat traag.
Het OS loopt nu een keer voor op de appli’s.

greetzz

[quote:831170b83e="Druchtie"]Vraagje?

Een G5 2x2ghz heeft toch 2x 1ghz frontsidebus ( 1ghz per processor),
waarom dan meer geheugen er in doen dan 2gb?[/quote:831170b83e]

Ik snap je vraag niet. Een gigaBYTE heeft absoluut niks te maken met een gigaHERTZ, als je dat bedoeld. Giga is een hoeveelheidsaanduiding, evenals bijv. kilo(-byte, -gram, -meter, enz.)

Er is eens een keer getest of meer geheugen echt scheelt, en ja... dat doet het: http://www.xlr8yourmac.com/G5/8GB_RAM_Tests/G5_8GB_ram_tests.html#storytop

Uit m’n hoofd, vanaf 1,5GB wordt de G5 sneller omdat er minder vaak geswapt hoeft te worden (heb die test maanden geleden eens gelezen)

Kijk zelf maar eens, best interessant.

ik heb zo'n nieuwe dual2ghz G5 staan met 2,5gb geheugen en ik baal daar toch een beetje van... het blijkt dat, ondanks de redelijk grote hoeveel geheugen, elke applicatie toch liever 2/3 virtueel geheugen gebruikt en maar 1/3 echt geheugen... komt er op neer dat als ik bijvoorbeeld 3 redelijk zware audio programma's draai vol met plugins en nog wat virtuele samplers, er nooit meer dan 1,5gb echt geheugen gebruikt word... en natuurlijk wel bijna 4gb virtueel geheugen... waarom heb ik er dan gvd 2,5gb ingestopt?!?

hey,

De meeste applicatie s hebben maar 32bit geheugen adressering.
Vandaar dat je maar max 2GB per app kan adresseren.
Daarbij komt ook dat het programma op een goede manier geschreven moet zijn om met al dat geheugen overweg te kunnen.

greetzz

dus als ik in 2x2 G5 3 GB stop voor Photoshop kom ik een heel eind?

ehh nee

heb je nix met alleen PS.

Je kan beter zorgten voor snelle schijven, naast je 2GB aan ram.
Ik denk persoonlijk dat 3GB overkill is.
Ik heb 13,5 GB grootte bestanden bewerkt op een dual 1,8 met 2GB aan ram.
2,5GB zou misschien nog zin hebben maar meer, nee niet met PS.

greetzz

ik gebruik niet alleen PS... en ik heb er al 4x256MB in zitten, dus als ik meer dan 2 GB wil en ze moeten in paren erin, dan is het denk ik slimmer om 4x512mb erin te zetten dan 2x512 + 2x256... ik heb maar 8 slots tenslotte

Met Tiger zullen de macs met extra geheugen (>2GB) enorm veel voordeel uit halen. Dankzij de 64-bit ondersteuning zal ieder proces meer geheugen ter beschikking kunnen hebben. Het swappen zou hiermee vermindert kunnen worden.

Om het swappen te verminderen is het handig om bv. 2x 74GB WD Raptor HD’s in Raid0 te hebben.
Snelle schijven kunnen het snelheidsgevoel drastisch de hoogte in jagen.

Ivm dual-channel: zolang ieder kanaal dezelfde hoeveelheid geheugen bevat, zou de bandbreedte hetzelfde moeten zijn (2x 3,2GB/s) :
(256 & 256) + (256 & 256)
(512) + (512)
(256 & 512) + (256 & 512)

hey

@ timdeh; das niet helemaal waar wat je zegt.
De vraag is in hoeverre het systeem er voordeel van heeft, alleen meer geheugen adressen.
Apps zullen er weinig of geen snelheidsverbetering van ondervinden.
En ze moeten er voor geschreven worden om meer geheugen te kunnen adresseren.
Maar ja het swappen zou misschien kunnen verminderen, daar kun je gelijk in hebben.
Tiger is er nog niet, dus hij kan beter een aparte scratch schijf gebruiken en een aparte schijf voor z’n documenten.

greetzz