Hoeveel minuten video op 1 DVD ?

Ben een montage aan het maken in premiere, zet het dan in Final Cut Express en voorzie mijn film van markers. Dan gaat alles naar IDVD 3. Vraag is nu, hoeveel minuten krijg ik op een DVD-R van 4,7 GB als ik mijn film maak in DV-Pal 720*576 en het geluid in 48KHz 16 bit stereo, zo weet ik hoeveel minuten ik max mag maken.

Groeten,
Stef.

Volgens mij speelt de bitrate hierin ook een grote rol.. alleen weet ik niet of dit ook zo werkt bij DVD's.. maar door de bitrate te veranderen kan je meer video in mindere kwaliteit of minder video in betere kwaliteit er op zetten.

Maar ik ben geen DVD expert dus ik weet niet hoe veel op 1 4.7 GB DVD zal passen. Ik denk dat standaard kwaliteit 100 minuten 2.5 GB is… dat zou dus beteken dat er ruim 3 uur op zou moeten passen.

In QuickTime is mijn project van 9 minuten video aan 3,61 MB/S in DV-PAL quality = most (5,0) gelijk aan 1,9 GigaB, maar IDVD gaat er een MPEG compressie van maken en dan weet ik het ook niet meer, ik dacht dat er standard 60 minuten op 1 DVD kan, maar ik ga op 72 Minuten uitkomen (hetgeen ik over hou van 3u30 min film)

Bedankt al voor de reactie.
Stef.

Je kan maximaal 90 minuten video kwijt op een DVD met iDVD. Standaard kwaliteit is 60 minuten, één trapje minder is dus 90 minuten.

Klopt, standaard kan iDVD3 een DVD branden van maximaal 60 min. Ik weet niet of je veel instellingen kan aanpassen om dat langer te maken, ik vrees er eigenlijk voor.

Ik denk dat als je meer wilt doen, dat je dan op zoek moet naar DVD Studio Pro. Daar kan je veel meer instellingen wijzigen zodat je volgens mij tot een ‘langere’ DVD kan komen…

KOen76

Op een zelf te branden DVD kun je ongeveer 4.4 GB aan data kwijt. De maximale bitrate van DVD-Video is 9.8 MBit/s. Dat is 4.41 GB per uur. Daarom heeft een 'singlespeed' DVD brander ongeveer een uur nodig heeft om een gehele DVD te vullen. Dan duurt immers een uur video - op de hoogst mogelijke bitrate- ook 1 uur om te branden. In de praktijk kan iDVD 90 min. in lagere kwaliteit branden. En 60 min. in hogere kwaliteit. Bij professionele paketten als DVD Studio Pro kun je er veel meer op krijgen, doordat je de audio verder comprimeert (ac3) en de video door hardware VBR codecs haalt, die ook bij 4 MBit/s nog een perfect beeld geven. Beter dan iDVD ooit zal kunnen.

Mijn reactie blijk dus onzinnig geweest te zijn :) terwijl ik toch een DVD film heb die 98 minuten duurt en maar 2.5 GB groot is!! Misschien kan je met dvd2onex ( [url]http://www.dvd2one.com/download.php[/url] ) het comprimeren en dan kijken hoe de kwaliteit is.. Dan krijg je een VIDEO_TS map die je in toast bij the other opties als DVD kan branden. Op die manier kan je het behoorlijk verkleinen.

Je moet hierbij wel een VIDEO_TS map hebben volgens mij als input, maar hoe dat precies werkt weet ik niet zo goed. Het omzetten naar een kleiner formaat duurt op mijn g4 700 Mhz 30 minuten of zo, dus daarvoor hoef je het niet te laten. Zeker een gokje waard zou ik zeggen.

Als je het inderdaad hebt verkleind kan je in DVD Player gewoon de VIDEO_TS map openen. Volgens mij blijkt de kwaliteit heel redelijk.

Bedankt allemaal voor de reacties, als niet zo ervaren gebruiker kan ik mij mischien beperken tot max 60 minuten. Om het in DVD studio pro in te brengen en te herwerken, dat zal ik wel nooit snappen. Ik moet nu al alles via een omweg doen, alles capteren in imovie3 omdat dit zo mooi de clipjes knipt telkens ik op de camcorder op pauze gedrukt heb, uitvoeren naar QuickTime, importeren in premiere 6.0 onder OS9, dit programma ken ik vrij goed en kan er vlot mee werken, een film van 60 minuten moet ik telkens per 9 minuten exporteren naar Quicktime, al mijn films in FCE inbrengen en na mekaar zetten, de markers plaatsen bij de hoofdstukken en dan alles exporteren als reference film en in IDVD branden. FCE zal met overgangen en geluid + filters wel evenveel kunnen dan premiere maar ik kan er gewoon niet mee werken. Mischien overweeg ik wel eens premiere 6.5 te halen onder OSX om snelheidswinst te boeken maar ik weet niet of het veel zal uithalen. Het is ook niet goedkoop hé.

Bedankt aan allen die reageerden,
Stef.

Ben ook zeer verontwaardigd dat iDVD3 niet meer dan 90 minuten op je DVD zet, en met meer menu-tjes dan is het al bij 80 min einde oefening..... Dus de term "over more then 2 hours video" geciteerd op elke DVD-r geldt alleen voor professionele paketten? Groetjes, Aftererik