hoeveel vreet mijn systeem?

in OS9 kan je onder het :apple: tje "about finder (of whatever)" doen en krijg je keurig te zien hoeveel intern geheugen er gebruikt wordt en hoeveel geheugen elk programma inneemt.

Kan dat in OSX ook?

ik ben wel benieuwd hoeveel mijn systeem vreet.

en zijn er ook mogelijkheden om het geheugengebruik terug te dringen?
misschien dmv. shit weg te gooien die je toch niet nodig hebt ofzo.

(ik kan me herinneren dat er ooit eens een artikel over was maar ik weet niet meer zeker of dat op dit forum was en de zoekfunctie biedt ook al geen soelaas),

in OS X heet het activiteit/ activity monitor.

Succes , het staat in je utilities.

[url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17713]Menumeters[/url] is best wel handig!

Een zeer handige hulpmiddel (vind ik) is MenuMeters. Die geeft in je menubalk allerlei info aan zoals snelheid in/uit van internet, geheugengebruik / vrij, etc. Zoek het op bij Versiontracker

dank! :D schandalig dat ik dat nog niet wist eigenlijk :roll:

maar auw!!! 316 mb used
en dan heb ik alleen mail, msn messenger, safari en de activity monitor aan

zijn er truuks om dat terug te dringen?

bijvoorbeeld… er staat ook een iCal alarm scheduler aan… ik gebruik het never maar vreet wel een hoop geheugen… en wtf is (null)?

Tip: Activiteiten weergave kun je ook in je dock kwijt. Ga dan naar 'weergave' --> 'Dock-Symbool' en je kunt uit diverse opties kiezen.

[quote:c8d73a5d7f="lucide-b"]er staat ook een iCal alarm scheduler aan... ik gebruik het never maar vreet wel een hoop geheugen[/quote:c8d73a5d7f] Bij mij gebruikt dat onderdeel maar 1,03MB, da's toch niet zoveel?

bij mij 2,82 Mb

is idd niet echt veel maar al die kleine dingetjes bij elkaar opgeteld…

Let op dat onder Unix geheugenbeheer radicaal anders is dan onder traditionele systemen zoals OS 9. Het belangrijkste verschil is dat het geheugen dat programma's "zien" virtueel is. Dit kan ook belachelijk veel worden (zie "VM size") maar schrik daar niet van, want dit zegt eigenlijk helemaal niks. Daarnaast heb je het "resident" geheugen: dit is wat een programma daadwerkelijk in RAM heeft staan. Dit valt over het algemeen redelijk mee, hoewel OS X bepaald niet zuinig is.

Als je naar het totaal van het systeem kijkt heb je drie soorten geheugen: wired, active, inactive en free. Wired is nooit veel. Dit is van het systeem. Active is geheugen waarvan het systeem vindt dat het actief gebruikt wordt door programma’s. Inactive is geheugen waarvan het systeem denkt dat het NIET actief gebruikt wordt door programma’s, en ten slotte is er soms ook nog wat geheugen vrij. Nu zou je denken dat een flinke lading vrij geheugen een goed teken is. Dat is echter niet direct het geval: het systeem zal waar mogelijk altijd geheugen gebruiken als buffer of cache, dus in principe zal er nooit veel vrij zijn.

(Speel voor de grap eens een filmpje van 100 MB ofzo af van CD of DVD op een systeem waar verder geen programma’s op lopen. Speel daarna nog een keer hetzelfde filmpje af: drive gaat nieteens draaien, alles staat nog in geheugen gebufferd. Haal nu de CD of DVD uit de drive: ineens 100 MB geheugen extra vrij omdat de buffer vrijgegeven wordt.)

Vuistregel: zolang niet meer dan zo’n tweederde van je geheugen wired of active is is je Mac blij. Als er meer geheugen wired of active is is er niet genoeg vrij cq kan er niet zonder performanceverlies genoeg vrijgemaakt worden als een programma extra geheugen nodig heeft. Let overigens op dat sommige programma’s (zoals Safari) nogal de neiging hebben geheugen te lekken: af en toe even het betreffende programma stoppen en opnieuw starten zorgt ervoor dat er weer flink wat extra geheugen vrijkomt.

Een latertje, maar ik zag het toevallig vandaag; een programma als FireFox gebruikt gewoon 385 Mb virtueel geheugen! Waar is dat goed voor (vergelijk bijvoorbeeld Safari eens met FireFox)? Er zijn meer programma's die schrikbarend veel gebruiken. Is hier helemaal niets in te stellen, of maak ik me gewoon druk om niets (heb nog 20 Gig vrij op opstartdisk)?

ik gebruik daar sinds kort iPulse voor. heel geinig stukje software . . .

ik ben regelmatig photoshopper, illustrator en indesigner! heb atijd deze 3 pogrammas openstaan + safari, mail, itunes, ical

ik had slecht 640 ram. Ik dacht namelijk dat dit meer dan genoeg was!
Vandaag dan eindelijk nog een latje van 512 bijgekocht, in totaal 1,12 giga dus

fjeeuw,

3adobe programmas open + de standaard apps (itunes, safari,…) en dan openen van 300mb zwaar psd bestand.
en ik had nog steeds slechts 2 swapfiles!!
schitterende verbetering dus!
(hoeveel swap files heb ik? → in finder appletje+shift+g en dan /var/vm en dan ok)

ik mag wel eens leren zinnen opbouwen hé

Zijn alle swap files actieve files?

Heb er 5 zie ik: kleinste 64 Mb en grootste 512 mb!

Heb 768 Mb ram en heb behalve wat standaard applicaties niet veel meer open

Je kan het wel in de gaten houden, je geheugen, maar het heeft weinig zin want je kan het toch niet veranderen. Bovendien geeft het OS niet meteen geheugen "vrij" zodra je een programma afsluit. Zet je Mac aan, start een zooi programma's en sluit ze weer af en je ziet dat er nog steeds veel geheugen in gebruik blijft, in Menumeters.

Kortom: tijdverspilling om dit in de gaten te gaan houden. In OS9 kon je per programma geheugen toewijzen. Nu niet meer, het OS regelt alles voor je. Dingen die je niet gebruikt weggooien heeft ook geen zin; dit scheelt alleen ruimte op je harde schijf maar niet in je geheugen.

Het enige wat je kan doen is extra geheugen er in zetten als je vind dat je harde schijf te veel staat te ratelen. Maar vuistregel is: voor normaal OSX (internetten, mailen, Office, iLife) is 512 MB of meer onontbeerlijk. Werk je met grote bestanden (Photoshop, Audio en video dingen) dan zou ik minstens 768 maar eigenlijk 1GB of meer RAM aanbevelen.

als je met grafische toepassingen werkt en grafische bestanden dan is 1024mb ram toch geen luxe maar eerder een must!

Ik had vroeger met m’n 640mb ram ook 5 swapfiles!
Nu nog 2!
hoe minder swapfiles hoe minder gelees en geschrijf naar hd, wat de snelheid serieus ten goede komt!

Nu zit ik zelf achter een dual 1,8G5 met 1,5giga ram!
quark, photoshop, indesign, illustrator staat allemaal open en heb volgens menumeters nog wat over!

dus 1 giga voor grafische … is aan te raden!
oh en op die G5 trouwens 1 swapfile!

Toen ik mijn iBook kocht zat er standaard nog 128 MB ram in. Op advies heb ik er toen direct nog eens 128 bij laten zetten om op 256 MB te komen. Dit heeft er een hele tijd in gezeten, maar een half jaar geleden heb ik toch besloten om die 128 eruit te halen en er 512 in te zetten.

En ik kan dit nu toch eigenlijk wel iedereen aanraden. In Mac OSX merk ik dat er goed gebruik van gemaakt wordt, en in 9 waar ik af en toe ook nog in werk vind ik het toch wel fijn om een flinke buffer te hebben om programma’s te kunnen openen.

Ik begrijp niet waarom Apple steeds hun systemen afleveren met annorexia?

128 Mb om OS X te draaien is toch geen reclame voor je besturings systeem? Professionele machines afleveren met 256 Mb ram is gewoon lachwekkend!

Als Apple de ram modules inkoopt kunnen ze grote kortingen afdingen, dus aan de prijs zal je volgens mij niet of nauwelijks merken. Nou dan is een systeem 20 Euro duurder!

[quote:3fd7d0479e="boesboes"]dus 1 giga voor grafische .... is aan te raden![/quote:3fd7d0479e] Joepie, ik heb op alle G5's in de studio 2 GB DDR SDRAM :D

Holadiejee, GarageBand vreet zo 108 MB op...