Hoeveel webruimte en bandbreedte voor een blogsite?

Hi

Ik ben van plan om mijn eigen blog(je) te starten en mijn freeware/shareware apps op die manier beschikbaar te stellen.

Het is niet de bedoeling dat het een populaire blog wordt… gewoon een leuke manier om mijn projecten/ideeen op internet te zetten en via comments feedback te verzamelen om ze te verbeteren.

Voor deze blog zoek ik dus de juiste webhosting. Ik weet dat er gratis bloghosts zijn maar omdat ik kwaliteit en vrijheid belangrijk vind heb ik beslist om ervoor te betalen. Ik ben nu volop aan het zoeken naar de geschikte webhost en heb al enkele goede webhosts gevonden. Meesten leveren ongeveer dezelfde diensten/kwaliteit maar ze verschillen sterk op 2 punten: [b:0b8621fc5a]webruimte en bandbreedte[/b:0b8621fc5a].

Aangezien ik geen ervaring heb met het hosten van websites weet ik dus ook niet hoeveel ik ga nodig hebben. Mijn vraagjes zijn nu:

1. Wie van jullie heeft er een blog (of een heel kleine website)?
  2. Hoeveel webruimte gebruiken jullie (en hoeveel posts ongeveer of hoelang ben je al bezig)?
  3. Hoeveel bandbreedte gebruiken jullie (en hoeveel bezoekers kun je daarmee bedienen)?

Ik hoef geen specifieke details of verwijzingen naar de blog/site (ik kan begrijpen dat sommige dit liever voor zich houden). Het is gewoon maar om een idee te hebben van wat ik nodig ga hebben.

Alvast bedankt,

Lesly

[quote:c898716ea1="Granny Smith"]omdat ik kwaliteit en vrijheid belangrijk vind heb ik beslist om ervoor te betalen[/quote:c898716ea1] :? Vrijheid is niet te koop.

Ik zou je aanraden een SourceForge.net account te maken.
Zeer veel mogelijkheden voor het distribueren van programma’s.

Er zijn in de Opera-community ([url]http://my.opera.com[/url]) mensen die daarlangs publiceren. Ook software enzo. Ik heb er m'n blogje met fotogedoe. Ik heb intussen 1% van de ruimte gebruikt. ([url=http://my.opera.com/hayke]klique[/url])

Voordelen:

• Stabiele en snelle server
  • Kost niets
  • Je hebt 300 MB aan uploadruimte voor plaatjes, maar ook andere bestanden, waarnaar je kan linken vanuit een blogpost.

Nadelen:

• Customizen van je Blog / overige business vraagt wat studiewerk. Vervolgens is wel zo’n beetje alles aan te passen met CSS.
  • Het is sterk op Opera gericht (dat kan natuurlijk okay zijn, als je 't een goed idee vindt dat je programmaatje in één adem met Opera wordt genoemd…)

Lycos Webhosting Active Plus abo voor 9,99 Daar krijg je voor: 2 GB schijfruimte, 40 GB bandbreedte per maand en 200 e-mailadressen. Moet voorlopig wel voldoende zijn denk ik.

Bij dat abo zitten ook een aantal handige tools zoals Wordpress die je alleen maar hoeft te activeren.

[quote:fb9f2f9977="LoveBug356"]:? Vrijheid is niet te koop.[/quote:fb9f2f9977]

met vrijheid bedoel ik wel enkel legale dingen :innocent:

serieus nu… met vrijheid bedoelde ik gewoon het feit dat ik zelf kan kieze welke software ik draai om mijn blog te hosten.

Wat SourgeForce.net betreft: is dat niet eerder voor opensource projecten en voor groepen van developers?

Ik gebruik van active24.nl een Blog account en die is 1,50 p/m en dat werkt priiiima! Zoals je zegt, je hoeft niet veel bandbreedte te hebben, enkel wat leuke webruimte kan geen kwaad en dat heb je bij hun, en je kan ook wat duurder gaan voor meer inhoud.

Maar ze werken wel met templates, maar dat werkt wel supereasy!

Succes!

Willekeurig welke host, tenzij je voor je blog exotische applicaties moet draaien op de webserver. Kijk eens in de veelgestelde vragen topic van het webontwikkelforum, daar staan voldoende topics gelinkt over goede en/of goedkope webhosts.

Je kan ook .mac van Apple overwegen. Ik had begrepen dat je hierbij tegenwoordig ook een eigen domeinnaam zou kunnen gebruikten (belangrijk voor je vrijheid: dan kan je naar een ander hostingbedrijf overstappen zonder dat je URL verandert) maar ik zie dat nergens genoemd worden...

Ik zoek niet echt een plaats om te hosten of de juiste software... ik zoek eerder een richtlijn naar schijfruimte en bandbreedte.

Als iemand mij een antwoord kan geven zoals:

“Mijn blog telt 200 posts in 1 jaar tijd, ongeveer 50 foto’s en ik gebruik daarvoor XXX MB en ik heb elke maand 1000 bezoekers die samen YYY GB bandbreedte nodig hebben.”

Dat zou mij écht vooruit helpen.

Ik ben namelijk van plan om mijn eigen engine te schrijven, gewoon omdat ik het kan en omdat ik het leuk vind om te programmeren… er is niks mis met die andere aangeraden opties maar het is niet mijn ‘ding’. Het is leuk voor beginners of mensen met minder tijd/kennis dan mij.

[quote:3ec54a0be3="Granny Smith"] "Mijn blog telt 200 posts in 1 jaar tijd, ongeveer 50 foto's en ik gebruik daarvoor XXX MB en ik heb elke maand 1000 bezoekers die samen YYY GB bandbreedte nodig hebben."

Dat zou mij écht vooruit helpen.
[/quote:3ec54a0be3]

Waarom? Als je niet weet hoeveel posts je maakt dan kan je daar toch geen zinnig woord over zeggen?

HTML en tekst (posts) zal het probleem niet zijn; kijk maar eens hoe groot de voorpagina van Macosx.nl is en dan zal je zien dat je met een paar Mb opslagruimte toe kan. Traffic is niet te voorspellen. 99% van de blogs ontvangt een paar bezoekers per maand, maar als jij over hele specifieke onderwerpen gaat posten en je site wordt populair, dan kan het hard gaan.

De gemiddelde webhost biedt voldoende ruimte, je foto’s kan je op Flickr zetten als Mb’s het probleem is, en meestal kan je Mb’s schijruimte en Gb’s bandbreedte bijkopen als het niet genoeg blijkt te zijn. Ik zou met een instapabonnementje beginnen en als het nodig is upgraden.

[quote:88216fcfa3="tennapel"]Waarom? Als je niet weet hoeveel posts je maakt dan kan je daar toch geen zinnig woord over zeggen?[/quote:88216fcfa3]

Interpolatie :stuck_out_tongue:

[quote:88216fcfa3=“tennapel”]je foto’s kan je op Flickr zetten als Mb’s het probleem is[/quote:88216fcfa3]

Dat is een interessante tip :smiley: … daar zou ik nooit zelf op komen… bedankt!

[quote:fa742cbab2="Granny Smith"]Ik ben namelijk van plan om mijn eigen engine te schrijven, gewoon omdat ik het kan en omdat ik het leuk vind om te programmeren... er is niks mis met die andere aangeraden opties maar het is niet mijn 'ding'. Het is leuk voor beginners of mensen met minder tijd/kennis dan mij.[/quote:fa742cbab2]

Nog iemand dat het wiel gaat heruitvinden. :wink: Dit is niet slecht bedoelt maar totaal onnodig vind ik. Als je van je eigen vind dat je het kan en de kennis hebt kun je beter meewerken een Open Source paketten om die nog beter te maken. Zo heeft iedereen er iets aan en dan pas kan je zeggen dat je het kan.

[quote:fa742cbab2=“Granny Smith”][quote:fa742cbab2=“tennapel”]Waarom? Als je niet weet hoeveel posts je maakt dan kan je daar toch geen zinnig woord over zeggen?[/quote:fa742cbab2]
Interpolatie :stuck_out_tongue:
[/quote:fa742cbab2]
Ga je gaan berekenen hoeveel bezoekers je gaat krijgen :?

[quote:5c76839479="LoveBug356"]Nog iemand dat het wiel gaat heruitvinden. ;-) Dit is niet slecht bedoelt maar totaal onnodig vind ik. Als je van je eigen vind dat je het kan en de kennis hebt kun je beter meewerken een Open Source paketten om die nog beter te maken. Zo heeft iedereen er iets aan en dan pas kan je zeggen dat je het kan.[/quote:5c76839479]

Wat kan ik daarop zeggen :?: Je hebt ergens wel gelijk maar… ik doe graag mijn zin en als ik ergens aan ga meewerken dan gaat dit niet altijd… en daarbij… aan welke zou ik ‘moete’ meewerke? Er zijn er al zoveel :stuck_out_tongue:

[quote:5c76839479=“LoveBug356”]Ga je gaan berekenen hoeveel bezoekers je gaat krijgen :?[/quote:5c76839479]

Ik hoop/gok op een 500tal per maand :innocent:

Dan zal ik maar eens wat data posten :wink: Ik heb op een site zo'n 800 bezoekers/maand die ongeveer 5000 pagina's bekijken. Dit gebruikt ongeveer 0,5 Gb bandbreedte/maand en is ongeveer 40 Mb groot op dit moment (100 redelijk grote artikelen met foto's). Ik heb hosting van E-Dentify voor 1euro/maand met 350 Mb space en 10Gb trafic. Ik kan hierbinnen nog een factor 10 groeien dus.

Bedankt... dit is het soort informatie dat ik zocht... perfect :D

[quote:3a3a018c38="Granny Smith"]Bedankt... dit is het soort informatie dat ik zocht... perfect :D[/quote:3a3a018c38]

En wat vertels dit jou nu? daar ben ik oprecht heel benieuwd naar.

[quote:710f98ffeb="Granny Smith"]Wat kan ik daarop zeggen :?: Je hebt ergens wel gelijk maar... ik doe graag mijn zin en als ik ergens aan ga meewerken dan gaat dit niet altijd... en daarbij... aan welke zou ik 'moete' meewerke? Er zijn er al zoveel :P [/quote:710f98ffeb]

Wel, straks is er nog één meer. Ik zou bijvoorbeeld voor Mambo kiezen. Een zeer uitgebreid CMS systeem en als je naar de galerie kijkt zie je dat de resultaten prachtig kunnen zijn.

Niets ‘moet’, je doet wat je wil. Maar het zou verspilling van talenten zijn vind ik. De basis van zo een systeem is simpel, daar heb je geen talenten voor nodig. Juist een boek : PHP/MySql voor dummies.
Een beetje spelen met tabelen er dan wat CSS voor opmaak tegengooien en dan heb je een systeem van 10 jaar geleden. Het is gewoon tijdsrovend.

Om een CMS als mambo te verbeteren heb je wel talenten nodig. Dan kan je laten zien wat je waart bent, je komt hier niet meer toe met een boek voor dummies. Je leert er ook veel meer mee, Je komt “cutting edge” programmeertechnieken tegen,werken in groepen,… allé als je interesse hebt in programmeren is dit ook veel leuker.

[quote:93236d829f="tennapel"]En wat vertels dit jou nu? daar ben ik oprecht heel benieuwd naar.[/quote:93236d829f]

Wel… ongeveer 40MB voor ±100 posts betekend ongeveer 400kb/post… late we veronderstellen dat ik maximaal 350 posts per jaar maak dan is dat 140MB per jaar dat ik nodig heb. (Ik reken in deze gevallen bijna altijd met worst-case scenario’s :innocent:)

Aangezien dat de meeste van mijn hosting-opties meer dan 300MB bieden hoef ik hier dus (bijna) geen rekening mee te houden :stuck_out_tongue:

Belangrijker was de bandbreedte: dit schommelde tussen 3GB en 100GB en ik had [b:93236d829f]echt[/b:93236d829f] geen flauw idee van hoeveel je eigenlijk nodig hebt. Nu weet ik dat ik zelfs met 3GB meer dan genoeg zal hebben want dat is goed voor bijna 5000 bezoekers… dat is 10 keer zoveel als waarop ik hoop :D.

[quote:17fc0b1ecb="LoveBug356"][quote:17fc0b1ecb="Granny Smith"]Wat kan ik daarop zeggen :?: Je hebt ergens wel gelijk maar... ik doe graag mijn zin en als ik ergens aan ga meewerken dan gaat dit niet altijd... en daarbij... aan welke zou ik 'moete' meewerke? Er zijn er al zoveel :P [/quote:17fc0b1ecb]

Wel, straks is er nog één meer. Ik zou bijvoorbeeld voor Mambo kiezen. Een zeer uitgebreid CMS systeem en als je naar de galerie kijkt zie je dat de resultaten prachtig kunnen zijn.

Niets ‘moet’, je doet wat je wil. Maar het zou verspilling van talenten zijn vind ik. De basis van zo een systeem is simpel, daar heb je geen talenten voor nodig. Juist een boek : PHP/MySql voor dummies.
Een beetje spelen met tabelen er dan wat CSS voor opmaak tegengooien en dan heb je een systeem van 10 jaar geleden. Het is gewoon tijdsrovend.

Om een CMS als mambo te verbeteren heb je wel talenten nodig. Dan kan je laten zien wat je waart bent, je komt hier niet meer toe met een boek voor dummies. Je leert er ook veel meer mee, Je komt “cutting edge” programmeertechnieken tegen,werken in groepen,… allé als je interesse hebt in programmeren is dit ook veel leuker.[/quote:17fc0b1ecb]

Mambo heet tegenwoordig Joomla!, de ontwikkelaars hebben gebroken met Miro Inc., het bedrijf die de copyrights op de naam (maar niet op de code!) heeft, daarom hebben ze de naam veranderd naar Joomla!.
Joomla! is niet het juiste systeem voor een weblog. Daar zijn pakketten als Wordpress en Nucleus voor gemaakt. Joomla! is meer gericht op portals.

Je moet bij de bandbreete er ook aan denken dat je mensen die software laat downloaden. Daar zal waarschijnlijk het meeste verkeer aan opgaan. Mensen die je weblogje lezen, als het er 500 unieke per maand zijn dan is het misschien één GB. Maar die downloads worden ook gedownload. Als je programma 5 MB groot is, en het wordt 300 keer gedownload, dan is dat dus al 1,5 GB. Meestal zijn de instappakketten met rond de 2-5 GB dataverkeer. Dat moet in het begin wel genoeg zijn. En bij de meeste webhosters kun je heel makkelijk je pakket upgraden met meer dataverkeer.

Voor de ruimte is het misschien 50 MB voor je hele weblog, en dan nog je software. Daar zou je met 100 MB wel uit moeten komen.