Hoeveelheid data naar bron bekijken

Volgens Het Net waar ik een adsl abo heb, zijn er dagen dat ik 300 mb dataverkeer heb terwijl ik me van geen enkele forse download bewust ben. Alleen surfen en e-mail. Kan natuurlijk ook oplopen maar 300 mb via surfen vind ik een beetje bizar als je geen rare dingen doet. Ik download heel weinig bestanden zoals muziek e.d. Vroeg me af of er een (mac) hulpmiddel is om te bekijken wat bijvoorbeeld de 300 mb van gisteren heeft veroorzaakt. Ik heb NetBarrier maar daarmee lukt dat volgens mij niet. Daar gaat het vooral over aanvalpogingen en dat soort zaken.

Het mooiste zou zijn dat je per bron (mail, website) kan zien waar al die mb’s vandaan komen…

Wat je in iedergeval eens kunt proberen is je dataverkeer van een enkele sessie bekijken, via progamma's/utilities/activitymonitor en dan naar network. Krijg je een overzichtje van je netwerkactiviteit. Kun je in ieder geval eens zien wat je wegsurft. Of wanneer er ineens een piek in je dataverkeer zit. Ik ken geen gratis progje wat je netwerk volgt op ip adres etc.

Ik had dat hulpmiddeltje Activity inmiddels ook ontdekt. Maar krijg de indruk dat je daarmee het verkeer op dat moment kan volgen maar dat je geen historisch overzicht krijgt over alle verstookte mb's in de loop van de dag...

Om het allemaal nog wat gecompliceerder te maken: ik gebruik een router waarop 2 macs en 1 windhoos computer is aangesloten, dus het in 1 oogopslag zichtbaar maken van de traffic over de router zal wel helemaal een lastige worden. Maar goed, zoals gezegd zou ik al geholpen zijn met een progje waarmee je per mac over een dag kunt terugkijken waar de mb’s naar toe zijn gegaan. Ik zal nog even doorzoeken…

Mijn reactie klopte niet helemaal. Het door mij 'ontdekte' progje heet Activity Viewer. Zit zowel bij Mail als bij Safari. Maar is toch wat anders dan het progje waar jij op doelt. Is wel een leuk programma maar ook dit geeft toch vooral inzicht in huidige beslag op systeem. Zo zie je Safari er voor 75mb bij staan maar ik neem toch aan dat dit het systeembeslag (real memory) van Safari is en niet de gedownloade mb's via Safari.

Je ziet het geheugen, maar dat zoek je niet. Bij "Network" kun je echter ook data in, data out, data in per sec. en data out per sec. zien, en een grafiekje met pieken en dalen. Dus als ik NU op "Plaats bericht" klik zie ik....

dat het vorige bericht plaatsen in totaal zegge en schrijven 16,09 kB dataverkeer oplevert.

Ja, da's leuk, om dat zo eens te zien. Maar ik heb daar niet zo veel aan als ik aan het eind van de dag even benieuwd ben naar de totale traffic van die dag. Om nog maar te zwijgen over een uitsplitsing per applicatie of bezochte site etc.