Home directory backup?

Wie kan mij helpen met het herstellen van de backup van mijn thuismap?

Heb mijn OSX10.3 helemaal fris opnieuw op mijn iBook geinstalleerd. Vervolgens de oude users opnieuw aangemaakt en de back up teruggeplaatst.

De backup herkende de oude thuismap van de beheerder niet, dus werd alles tijdelijk in een andere map teruggeplaatst. Deze tijdelijke map had dus de oude kopieen van de thuismap (documents, library, public, etc.)

Vervolgens heb ik de mappen uit de backup thuismap gekopieerd over de “officiele” library, public etc. Nederlandse namen werden hierdoor vervangen door Engelse namen (documenten → documents) :o

In principe werkt het nu allemaal wel, maar de beveiligingsinstellingen zijn gewijzigd. Mijn thuismap is voor iedereen toegankelijk. Dit kan ik wel veranderen (appel I), maar de beveiliging werkt dan alleen voor andere users op dezelfde computer. Netwerkgebruikers op mijn thuisnetwerk die inloggen op mijn computer kunnen alle mappen bekijken!!

Bevoegdheden heb ik al hersteld, maar dit baat niet. :frowning:

Hoe krijg ik de oude privileges weer terug??? Thanks!

[quote:3797b8b35d="Jurgen"]Netwerkgebruikers op mijn thuisnetwerk die inloggen op mijn computer kunnen alle mappen bekijken!![/quote:3797b8b35d]

En lokale gebruikers dus niet als ik het goed begrijp. Hoe heb je dan de privileges ingesteld? Hoe ziet het er uit in de terminal eventueel?

Terminal opstarten
commando “cd …”
commando “ls -al”
beide commando’s zonder de “”.

Zo zou het er moeten uitzien denk ik als ik je goed begrijp (met de gebruiker en groep sysop vervangen voor jouw eigen situatie uiteraard)

drwx------ 19 sysop sysop 646 2 Jun 11:57 sysop

En gastgebruik staat niet toenvallig aan?

Succes!

EDIT

en daar vergeet ik nog iets te vragen! Wat bedoel je met dat ze alle mappen kunnen bekijken? Alle mappen als in System/Library/Applications of alle mappen die echt in je home folder staan, zoals pictures, desktop, movies etc.

Hmm, storm in een glas water, ik was via netwerk ingelogd onder beheeraccount . Excuus!

Ook als je een beheeracount hebt en je logt in via een netwerk dan kun je in principe alleen je eigen mappen zie en de gemeenschappelijke mappen van anderen. Niet alle mappen van anderen.

-Tenzij je als root inlogt, (niet zomaar doen).

-Tenzij je bezig bent geweest gebruikers te groeperen en dan die groepen toegang geven tot alle mappen van die gebruikers. Het lijkt me niet dat je dat gedaan hebt, dan had je geweten waarom je toegang hebt.

Het is mij ook opgevallen dat inderdaad alle beheerders (misschien zelfs alle gebruikers) toegang hebben tot de mappen die een kopie zijn van een backup. Dus als ik een nieuw account maak, en ik vervang documents door een oude documents dan hebben anderen daar toegang toe. Ik laat tegenwoordig dus de mappen als documents staan, en kopieer alleen de inhoud van de backup naar de folders.

Dit is best iets om te controleren als je erop wilt kunnen vertrouwen dat je documenten vertrouwelijk zijn.

[quote:7b0e0be168="314ter"] Het is mij ook opgevallen dat inderdaad alle beheerders (misschien zelfs alle gebruikers) toegang hebben tot de mappen die een kopie zijn van een backup. Dus als ik een nieuw account maak, en ik vervang documents door een oude documents dan hebben anderen daar toegang toe. Ik laat tegenwoordig dus de mappen als documents staan, en kopieer alleen de inhoud van de backup naar de folders.

Dit is best iets om te controleren als je erop wilt kunnen vertrouwen dat je documenten vertrouwelijk zijn.[/quote:7b0e0be168]

Ja, uiteindelijk heb ik de privileges voor alle mappen handmatig weer ingesteld, maar zeker iets om op te letten. Bedankt! :slight_smile: