Home directory zichtbaar op lokaal netwerk?

Hallo,

Ik heb nu een tijdje met mijn nieuw iBookje zitten spelen en merkte op dat mijn iBook zichtbaar was onder het netwerk overzicht van de finder. Op zich geen probleem ware het niet dat de home directory’s van alle gebruikers ook zichtbaar zijn. Ik kan gerust in alle home directories gaan rondsnuffelen.

Ik zit nogal vaak op publieke netwerken dus ik zou graag hebben dat dit niet meer mogelijk is. Kan ik ergens kiezen om mijn iBook of tenminste de home directories niet te tonen op het netwerk?

De bestandsdeling staat af in Systeemvoorkeuren.

Greetz M.

Ten eerste: Dat je je eigen mac kan zien is normaal. Als het goed is, staat er achter de naam van je mac in het netwerk overzicht .local. Dat betekent dat alleen jij hem kan zien.

Ik zou eerst even of je op een andere mac of pc in het netwerk ook jouw mac kan zien. Waarschijnlijk niet. Als dat wel zo is, is er iets geks aan de hand en moet je hier maar weer even posten :wink:

Ten tweede:
Als het goed is, kan je wel zien, welke mappen iemand in zijn home directory heeft, maar kan je niet in die mappen zelf kijken. klopt dat?

veel succes

[quote:e88b7bebae="Tarrie"]Ten eerste: Dat je je eigen mac kan zien is normaal. Als het goed is, staat er achter de naam van je mac in het netwerk overzicht .local. Dat betekent dat alleen jij hem kan zien.

Ik zou eerst even of je op een andere mac of pc in het netwerk ook jouw mac kan zien. Waarschijnlijk niet. Als dat wel zo is, is er iets geks aan de hand en moet je hier maar weer even posten :wink:

Ten tweede:
Als het goed is, kan je wel zien, welke mappen iemand in zijn home directory heeft, maar kan je niet in die mappen zelf kijken. klopt dat?

veel succes[/quote:e88b7bebae]

idd, er staat .local achter de naam van mijn iBook. Ik zal straks een zien of mijn iBook te zien is van een andere mac/pc op het netwerk.

en ik kan inderdaad de mappen in de home directory zien maar niet wat erin zit. Zal straks even vlug de permissies veranderen zodat je ook niet in de home directory kan kijken. Tenzij dit problemen kan veroorzaken?

ik zou wel wachten met de permissies aan te passen totdat je gekeken hebt of je ibook te zien is door anderen. (wsch niet dus)

Permissies veranderen kan wel in principe, maar als het niet hoeft (in dit geval: als je het niet erg vindt dat alleen gebruikers van je ibook de mappen kunnen zien), zou ik het lekker laten…