home geschikt voor iBook (draadloos installatie)?

Hoi,

Binnen een maand ga ik verhuizen naar Den Bosch en neem ik daar kabelinternet van Home. Ik heb nu ADSL maar dat heb ik opgezegd omdat ik geen telefoonabonnement meer wil betalen van KPN.

Is mijn iBook (schelpvorming G3 366) daar geschikt voor? Ik weet dat ik een netwerkkaart heb. Immers, ADSL werkt hier prima maar ik weet niet welke merk het is? Is het ook geschikt voor Home?
Ik zag op internet van Home dat ze ook draadloos installatie hebben voor euro 250 inclusief BTW. Iemand daar ervaring mee? En werkt het overal in huis (misschien ook in de tuin of is dat ver gezocht?).

Home biedt drie abonnementen aan, downloaden tot 64 mb, downloaden tot 312 mb en downloaden tot 2560 mb. Beetje dom vraag maar wat versta ik onder downloaden onder 64 mb?
Nu ik ADSL heb, doe ik niet anders dan internetten, e-mailen, af en toe programma’s downloaden om het uit te proberen, mijn homepage regelmatig verversen en uploaden, heel soms een film downloaden. Is dat meer dan genoeg met 64 mb of kan ik beter gaan voor downloaden tot 312 mb?

Heel erg bedankt voor de moeite als je reageert.

Greetzz, Gilda

In de clamshell zit geen airport, maar wat ik er van kan vinden is het wel een optie. Anders zul je een (meestal uit-stekend) wireless PCMCIA-kaartje moeten gebruiken. Draadloos is prima te gebruiken, vooral voor laptops natuurlijk ideaal. Netwerkkaarten zijn netwerkkaarten. Ethernet is een standaard. Bij de Apple zit het ingebouwd en die zal het ook gewoon aan een @Home modem doen.

Hoeveel je download is moeilijk te zeggen, maar de gegevens waar je het hier over hebt zijn de SNELHEDEN. Dus 64 kilobit per seconde. Dat is wel voordelig, maar downloaden gaat ongeveer net zo snel als met een modem / ISDN verbinding. Streaming media (dus muziek luisteren en filmpjes kijken) doet het niet echt lekker met deze snelheid. Het is waarschijnlijk een stuk langzamer dan de ADSL die je gewend bent.

Voor de installatie en of de spullen in het pakket het ook allemaal lekker doen op een Mac moet je bij een maccende @Home gebruiker navragen. Ik denk in ieder geval dat een USB-modem niet echt een prettige optie is, al was het maar omdat je maar een USB-poort hebt…

[quote:bcbaf7e72c="Deskman"]In de clamshell zit geen airport, maar wat ik er van kan vinden is het wel een optie. [/quote:bcbaf7e72c]

Ik zit nu lekker draadloos vanaf mijn iBook (het schelpje) een antwoord te typen. Het schelpje heeft idd geen airport, maar is wel voorbereid op airport.

Je krijgt tegenwoordig bij @Home een kabelmodem dat zowel met USB als met Ethernet kan worden gebruikt. Het is dus gewoon geschikt voor de Mac. De snelheid die je moet nemen is ook een beetje afhankelijk van de snelheid die je nu hebt met ADSL. En die heb je niet erbij gezet. Ben je met die snelheid tevreden, en laat het budget het toe, kies dan ook minimaal die snelheid bij @Home.

De software van @Home zelf die je bij het abonnement gaat krijgen hoef je niet eens te installeren. Heb ik ook nog nooit gedaan. In netwerk voorkeuren stel je de configuratie in op DHCP en bij “ID DHCP-Client” vul je het @Home ID in dat je krijgt. Dat is iets in de vorm van “CP12345”.

That’s it.

Voor het draadloze gedeelte kun je het beste in de Mac zelf een airport kaartje stoppen. Dat werkt het makkelijkst, omdat antennes al in de Mac zelf zitten. Heb je ook geen last van uitstekende dingen die af kunnen breken.

Als access point kun je een Airport Base Station kiezen, maar dat hoeft niet persé. Er zijn ook goedkopere alternatieven. Wel heb ik persoonlijk ervaren met een SiteCom en een Belkin access point dat het instellen van WEP encryptie niet goed werkt en daardoor niet bruikbaar is. Dat betekent dat je het draadloze netwerk verkeer niet kunt beveiligen, zodat anderen in staat zijn om jouw netwerkverkeer af te luisteren. WEP encryptie maakt dat allemaal een stuk moeilijker.

> Gilda: @home in bosschebollenstad is prima voor huis-tuin-keuken gebruik (en ook wat meer dan dat). Iedere Mac met Ethernet aansluiting (dus ook Airport, die heb ik zelf niet) zal het m.i. soepeltjes doen. m.b.t. snelheden, zie opmerkingen van deskman – ga je veel downloaden kies dan hogere snelheid of begin met 312 en kijk of je later makkelijk kan veranderen (ik heb de aansluiting nu 2 jaar en kan me niet herinneren dat ik moest kiezen, snelheid is regelmatig 300 kb/s, meer dan genoeg voor wat ik van internet binnenhaal)

met groet: Viva

btw: ik dacht dat ik kon kiezen voor basis-installatie (monteur sluit alleen modem aan en meldt het ding aan), de rest (ethernet kabel aanschaffen en je mac configureren) is vrij eenvoudig en heb ik zelf gedaan. Denk daar ook nog even over na, als je de keuze hebt tenminste. Succes.

:D Een nieuwe Bosschenaar erbij,altijd mooi om te horen.Ben er zelf ook 1...

Wij zijn toevallig net dit weekend overgestapt van @home naar Wanadoo ADSL omdat mijn vader het kostenplaatje een beetje uit de hand vond lopen,47,95 euro per maand was ook wel een beetje gekkenwerk.Toch zou ik voor @Home gaan,prima abbonementen,en wil je gewoon goed kunnen internetten voor het 27,95 pakket gaan,dat is niet teveel niet te weinig.Met een Ibook werkt het prima,DHCP instellen en inderdaad die id invullen.Draadloos internet kost je zo weer 150 euro,en lijkt me eigenlijk een beetje zonde van het geld in dit geval.Ik kom het met alle plezier een keer bij je aanleggen,en heb nog wel een utp kabel van 20 meter liggen,dan kom je ook nog een heel eind de tuin in.

Michiel van Dijk
(WIllem van Oranjelaan 55,richting Vught)

Wauw, wat een reacties! hartelijk bedankt.

Het is mij intussen wel duidelijk dat ik draadloos internet niet echt nodig heb. Mijn woning in Den Bosch (De Vliert! :-)) is piepklein dus ik kan gemakkelijk overal internetten met een utp-kabel (dat is toch de ethernet-kabel he?) er achter aan. Zelfs ook de tuin in.

Ja, ik dacht er al aan om het middelste installatiepakket te bestellen (27.50 euro per maand). Dus ik hoef er zelfs niets bij te kopen? Wat een heerlijk idee.

Inderdaad, een iBook is prachtig. Ik stond er versteld van toen ik het aansloot op de ADSL. Gewoon utp kabel in de iBook en een beetje instellen bij de netwerk en dat was alles…! Wat een groot verschil met windows!

Ik ga er van uit dat het over een paar weken in Den Bosch ook wel zo zal zijn. :slight_smile:

p.s Michel, je bedoelt dat je draadloos internet bij mij wilt installeren? Wat een mooi aanbod en vriendelijk van je! Ik neem het graag aan als ik daar eenmaal woon…! Bedankt!

Groet, Gilda

Haha het is Mich> I <el......maargoed ja draadloos internet eventueel,of met een draadje,daar heb ik de kabels nog wel voor liggen,,komt goed,welkom in Den Bosch maar vast

woooow sorrrrrry Michiel dus! :D

Okay! Zal ik onthouden. Dat betekent dat ik gewoon basisinstallatie zal bestellen?

Greeetzz, Gilda

en ja ik heb enorm veel zin om in Den Bosch te gaan wonen! Zijn daar mac-winkels te vinden of eventueel in de buurt? Ik hoop het wel anders reis ik wel naar Amsterdam om daar lekker te :apple: -shoppen!

p.s @Dimelot hoe doe je het met je draadloos internet?

Ja het is Michiel :D ....je kan gewoon het basispakket bestellen ja.

Een airportkaartje is speciaal van apple,en zijn daarom ook aardig aan de prijs.Slimste is een tweedehandsairportkaartje op internet te kopen,die worden hier en daar voor 50 euro aangeboden.

In Den Bosch zit Desktop Assist,op een bedrijventerrein,ben er zelf nog nooit geweest,dus kan ik je helaas niks over zeggen verder…

In Eindhoven is net een nieuwe shop geopend,ik ben van plan daar komende week heen te gaan,zit in de heuvelgalerie,naam is me even ontschoten…

Desktop Assist is een prima winkel. Ben er zelf een paar keer geweest en altijd goed geholpen. Ze zijn bezig om Apple Center te worden, maar op welke termijn is niet bekend.

Het Apple Center in de Heuvel Galerie heet YouMac.
Mooie winkel op een top locatie.

Dus als ik een (tweedehands) airport-kaartje koop, ben ik er klaar mee?

Moet ik geen airport-station (of hoe dat ook mag heten) aanschaffen?

Op dat gebied heb ik er niet veel verstand van, helaas! :smiley:

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Erg leuk om ze te lezen.

Klopt,goed gezegd,dan moet er inderdaad ook nog een draadloos accesspoint komen,maar dit mag willekeurig zijn,als het maar aan de standaard 802.11b voldoet....

[quote:b7fec3eee6="Gilda"]p.s @Dimelot hoe doe je het met je draadloos internet?[/quote:b7fec3eee6]

Hoe bedoel je? Hoe het geinstalleerd is? Of ik het met ADSL o.i.d. doe?

Ik vind het draadloos internetten echt super en vooral nu het mooie weer er weer aankomt…lekker in de tuin…

Ja, Dimelot, hoe je het hebt geinstalleerd.

Ik heb de hele middag op internet zo’n beetje opgezocht over draadloos internet en ik vind het toch wel een voordeel om overal draadloos te kunnen internetten. Per slot heb ik toch een laptop en daar moet ik ook optimaal gebruik van maken! :smiley:

Ik denk dat ik een airport-kaart en een soort zelfde (Niet van apple, dat is inderdaad zeer prijzig) ‘base-station’ aanschaf.

Groet, Gilda

p.s kan dat ook in de tuin? Met airport…? Ik zie al dat mijn iBook geen airport heeft maar wel een airport-configuratie assistent heeft dus ik denk dat het ook al voorbereid is voor airport.

[quote:a65b0f22ec="Gilda"]Ik denk dat ik een airport-kaart en een soort zelfde (Niet van apple, dat is inderdaad zeer prijzig) 'base-station' aanschaf. [/quote:a65b0f22ec] Ik heb wel Airport Base station van Apple, om 2 redenen. 1= Hij is wel erg mooi 2= Het is Apple, dus dat betekende voor mij dat ik nix hoeft in te stellen en dat alles bij wijze van spreken automatisch gaat. Volledige compabiliteit (schrijf ik dat goed zo)

[quote:a65b0f22ec]p.s kan dat ook in de tuin? Met airport…? Ik zie al dat mijn iBook geen airport heeft maar wel een airport-configuratie assistent heeft dus ik denk dat het ook al voorbereid is voor airport.[/quote:a65b0f22ec]

Met airport en airport base station heb je 50 m bereik of minder als je dat wilt.

[quote:a65b0f22ec]Ik zie al dat mijn iBook geen airport heeft maar wel een airport-configuratie assistent heeft dus ik denk dat het ook al voorbereid is voor airport.[/quote:a65b0f22ec]

Om er zeker van te zijn, kan je het toetsenbord gemakkelijk openen en dan kan je het stekkertje zien voor airport. Het is een klein rond stekkertje.

Klopt, ik zie het onder de toetsenbord in het midden. Een piepklein witte stekkertje! Perfect...!

Dank je voor je antwoorden.

Gilda

Intussen airport base station extreme aangeschaft en het werkt PERFECT! ff vraagje voor maccende @home-gebruikers...Werkt Airport ook met @home?

Groet, Gilda

Ja hoor! Geen enkel probleem.

(Dit bericht is via een Airport Extreme base station en een @Home aansluiting geplaatst :wink:)

Hoi!

Ik sta dus op het punt om @home te bestellen!

Maar het is mij nog niet duidelijk welke installatiepakket ik moet bestellen?

• @home USB Installatiepakket of * @home Installatiepakket?

Bij mij moet altijd even een kwartje vallen voor ik het door heb. :lol:

Gilda