@Home proefabbo: draadloze router en snelheidsproblemen

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een proefabbonnement van @Home.

Aansluiten via een ethernetkabel was een fluitje van een cent en de verbinding was prima (240 KB/s). Daarna geprobeerd de meegeleverde draadloze router aan de praat te krijgen (Netgear). Dit ging wat minder vlot. Uiteindelijk wist ik contact te krijgen met internet met een tergend langzame verbinding (6 KB/s !!!). M’n interne airport kaart geeft een vol bereik aan en de wireless router staat hemelsbreed zo’n 5 meter van de computer verwijderd (incl. een muur). Ook het inloggen op deze router gaat tergend langzaam en wordt regelmatig onderbroeken (time-out).

Vanochtend heb ik de Netgear router verwijderd en m’n Airport Express aan de modem gehangen.
Na wat goede tips van dit forum heb ik inmiddels een werkende verbinding met de AE en ligt de snelheid al een stuk hoger (120 KB/s). Toch is dit nog maar de helft van wat ik gisteravond haalde met m’n ethernet aansluiting.

Samengevat heb ik 2 vragen:

1. heeft iemand een werkende combinatie van de draadloze Netgear router en@Home?
  2. knijpt de Airport Express de snelheid van mijn @Home verbinding?

twee keer nee op je vragen.

Ik heb geen idee wat er precies mis gaat, maar wat je eens kan proberen is je AEX op een ander kanaal zetten. Misschien heeft de buurman em ook op het standaard kanaal staan.

ga voor kanaal 13 of kanaal 1 dat zit mooi ver uit elkaar.

Ik heb thuis een ADSL modem van speedtouch en daaraan een AEX, ik haal altijd de topsnelheid.

Als ik bijvoorbeeld een file van mijn server haal dan haal ik zo’n 3.5 MB megabyte per seconde en dat gaat door de lucht.

Lijkt me sterk dat je AEX dus je abbo afknijpt !

Heb inmiddels de AEX en de Netgear bij m'n computer gezet (hoezo draadloos ;) ) om in ieder geval bereik problemen uit te sluiten. De Airport Express gaf nu inderdaad betere dl-snelheden aan (van 100 tot 240 KB/s), de Netgear heeft nog steeds 56k modem snelheden.

Misschien een conflict tussen de ingebouwde airport kaart en de Netgear router?
Zou jammer zijn want de AEX gebruik ik bij m’n stereo ( en kan dus niet naar de meterkast verhuizen).

[quote:5cfa44c619="jeroenimo"]Lijkt me sterk dat je AEX dus je abbo afknijpt ![/quote:5cfa44c619]

Heb nu even de proefverbinfing van @Home en mijn huidige verbinding van XS4ALL (adsl) getest met zowel ethernet kabel en Airport Express.

Beiden halen bij benadering de maximale aangegeven snelheid van het abbonnement met gebruik van de ethernet kabel (240 KB/s. voor @Home en 325 KB voor XS4ALL.
Beiden halen met gebruik van de Airport Express ongeveer de helft van de snelheid (120 t/m 160 KB/s)

Iets is er dus mis met het draadloze gebeuren bij mij thuis? Is het wellicht het nieuwe type airport kaart wat er in de Intel iMac zit? Of stel ik iets verkeerd in op de AEX?

Ik heb wat verder gespeurd en de slechte (lees: langzame) verbinding tussen m'n Airport Express en Intel iMac wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de nieuwe airport kaart in de Intel iMac.

Ik open hiervoor een andere draad.