Home Recording

Hallo muzikale OMT'ers,

De laatste dagen heb ik een tijdje gezocht naar oplossingen om 'professionele' opnames te maken van mijn muzikale ideeën. Ik speel saxofoon, drum en basgitaar. Ik stootte meteen op Apogee, vooral de Apogee One. Ik was er vrij zeker van dat dit mijn eerste fundamentele onderdeel voor mijn opname zou zijn. Ik kan de jack-in gebruiken voor mijn bas en de interne microfoon voor mijn saxofoon (en misschien voor drums maar daar zou ik niet te veel van verwachten!).

Hoe ik de ONE bekijk is dat het de brug is tussen je instrument en je computer en tegelijk ook een [u]voorversterker[/u] of pre-amp is (63 dB), met de bijkomstigheid dat het een interne microfoon heeft.
Uit alle opzichten, die ik op YouTube heb bekeken van hoe ze de ONE gebruiken ben ik zelf een beetje verward geraakt.
- Sommige zeiden dat het een prima apparaat is om snel on-the-go een idee op te slaan. Ik denk dan dat dit ook kan met een iphone, en dat je de ONE dan gebruikt om het idee tot een volwaardige opname uit te werken.
- Sommige zeiden dat het een prima microfoon is, en dat je er 'ook' instrumenten mee kunt opnemen, en zelfs een externe microfoon kan op aansluiten.

Voor de mensen die halsoverkop denken, interne microfoon=slechte kwaliteit, bekijk eens dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=s-NcdXBhpdU&list=PL5C1AD42406A132A7

Naar mijn inzien zou de Apogee ONE perfect voor mij zijn als je er instrumenten met een jack op kan aansluiten én mee kan opnemen met de interne of een externe microfoon, en het signaal versterkt wordt zodat het klinkt zoals het zou moeten, zonder dat je alle gain settings op volle kracht moet zetten en nog altijd geen goed volume bereikt.

Als iemand mij dit kan bevestigen, twijfel ik er bijna niet meer over om de Apogee One te kopen.
Is de Apogee One een goed opname-apparaat waarmee ik kan opnemen en het de kwaliteit bereikt van een CD van eender welke artiest?

Mijn tweede twijfel: Zou ik niet een USB Microfoon kopen, dan heb ik geen pre-amps nodig en kan ik gewoon opnemen door hem in mijn Mac te stoppen, en dan een Apogee Jam voor mijn gitaar.

Dus samenvattend in alle onduidelijkheid:
Apogee ONE ja/nee
(XLR-microfoon)+Apogee ONE [b]of[/b] USB microfoon en Apogee Jam

Ik denk dat niemand iets gaat snappen van mijn vorige uitleg, dus hierbij:

Heb je een apparaat nodig tussen de computer en de microfoon/het instrument (de gitaar)?
Volstaat het niet gewoon om een converter te kopen zodat eender welke microfoon (als is het met FireWire, Thunderbolt, Micro-usb, jack) omgezet wordt naar een USB die je in een computer kan stoppen of heb je iets nodig wat het signaal dB's of gain geeft (zodat je geluidscurve geen platte lijn is)?
Is een USB-microfoon hier dan een uitzondering op?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Het zou me heel hard helpen als iemand me kan uitleggen wat ik nodig heb om mijn geluid goed op te nemen

hoeveel geld heb je te besteden?

Op dit moment iets rond de €300 vrees ik. Maar het is niet mijn bedoeling om meteen van alles voorzien te zijn. Ik verkies de ONE omdat ik hierbij mijn gitaar in zeer goede kwaliteit kan opnemen en als bijkomstigheid ook de microfoon (met goede kwaliteit) kan gebruiken. Later als ik wat meer heb zou ik dan eventueel een serieuze microfoon kopen van rond de €300. Maar nu lijkt de ONE een goede tijdelijke basis.

Als ik een wat algemene opmerking mag maken? Je zult met dit soort vragen altijd in een prijs/kwaliteit discussie belanden. Kijk gewoon wat je binnen je budget kan kopen en als dit voldoet aan de eisen die je hebt mbt functionaliteit ben je geslaagd. Ga er vanuit dat je hoe dan ook betere kwaliteit kan krijgen maar dat dit vooral in de meerprijs zit. Het goede nieuws is wel dat je tegenwoordig voor weinig geld al veel functionaliteit met een redelijk budget kan kopen. De kwaliteit is ook leuk voor eigen brouwsels maar verwacht geen studio kwaliteit.

Ik begrijp eigenlijk ook niet wat de ONE is? Is het nu een pre-amp, een microfoon of een externe geluidskaart?

Ik zou eens kijken naar de audio interfaces van Focusrite, werken perfect voor het geen wat jij wilt bereiken

De A One is een audiointerface met een ingebouwde microfoon. Echter zul je met die ingebouwde microfoon nooit hetzelfde resultaat bereiken als met een gewone microfoon. Het is geen mic preamp.
Wil je een kwalitatief goede opname maken op je Mac is een mic preamp/interface zeker aan te bevelen.
Je hebt de controle over je input gain, hebt XLR en TRS (jack) inputs en je hebt outputs om speakers aan te hangen zodat je niet op een koptelefoon aangewezen bent.
Een voorbeeld is de Focusrite Scarlett, binnen je budget met goede preamps.

ik heb zelf [url=http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/komplete-audio-6/]deze[/url] en ben zeer tevreden mee.

Ik zou lekker een Phonic Helixboard 12 oid kopen. Kun je alles op aansluiten (XLR en Line) en tegelijk opnemen met input-levels naar keuze.
http://www.phonic.com/en/helix-board-12-universal.html
[img]http://www.soundsliveshop.com/Handlers/ProductDetail/Main/ProductDetailImage.ashx?Path=/Resources/Images/main/helix12u.jpg[/img]

Let op, de nieuwprijzen zijn een stuiterbal. Rond de 200-250 euro moet kunnen.
Of tweedehandsje:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/mengpanelen/m625369778-phonic-helix-board-12-usb-mengpaneel-in-doos.html

Als je mobiel wilt, en je hebt FireWire, kun je ook de compacte Firefly nemen, die is bus-powered. Die heeft genoeg voor 2 mics en 2 instrumenten tegelijk.

[quote=Koezel url=http://www.onemorething.nl/community/topic/home-recording-1#post-2503459 time=1356199911]De A One is een audiointerface met een ingebouwde microfoon. Echter zul je met die ingebouwde microfoon nooit hetzelfde resultaat bereiken als met een gewone microfoon. Het is geen mic preamp.

Wil je een kwalitatief goede opname maken op je Mac is een mic preamp/interface zeker aan te bevelen.
[/quote]

Als ik je mag tegenspreken heeft de A One wel een mic-preamp en een interface. [img]/uploads/community/f47a8e83641fe382c6afe9445f9f579f492620bc_0.png[/img]
En de One heeft een XLR input dus kan ik later nog een kwalitatieve microfoon toevoegen als ik meer budget heb.

Wat een puntje van kritiek is bij sommigen over de One is dat het weinig aansluitmogelijkheden heeft en dat de output unbalanced is? Kan iemand me uitleggen wat een (un)balanced output/input is?

De beperkte aansluitingen vind ik niet zo'n groot probleem omdat ik voorlopig toch alleen 1 instrument per keer moet opnemen. En de One heeft ook alle inputs die ik denk nodig te hebben: een jack en een XLR.

Ik heb ook al overwogen om de Duet 2 te halen, maar dan past het ten eerste niet meer in mijn budget en ten tweede kan ik dan alleen instrumenten (gitaar) opnemen met wat ik nu ter beschikking heb. Ik heb momenteel nog geen degelijke microfoon. En de Duet 2 kopen én een microfoon (€150-€400) is meteen een te grote aankoop voor mij.

De ONE is inderdaad wél een microfoon pre-amp. Er zit een ingebouwde mic in (aardig, maar niet fantastisch), maar je kan er ook een losse mic aan hangen (phantom power kan aan/uit gezet worden) of direct een gitaar/bas/toetsen inpluggen. Je bypassed je interne geluidskaart en vervangt hem door de Apogee. In Garageband / Logic / ... is je invoer- en uitvoerapparaat de Apogee. Je hebt dus verder geen extra spullen nodig behalve een losse mic.

Als je maar één instrument wilt opnemen dan is het een onovertroffen apparaat. Simpel en goed. De ingebouwde mic is vooral handig voor snelle ideetjes opnemen (repetities, of thuis). De uitgang voor koptelefoon is overigens niet heel krachtig: als je een beetje een hoogohmige koptelefoon hebt mis je wel volume.

Voor het geld zijn absoluut apparaten te koop die meer kunnen, maar ik heb juist de ONE gekocht omdat ik er niet zoveel mee hoef te doen en het een simpel, klein en kwalitatief goed ding wilde hebben.

Waar hij overigens ook erg geschikt voor is, is het luisteren van muziek. Het verschil tussen je koptelefoon direct in je Mac prikken of het via de Apogee laten lopen is enorm: je hoort veel meer detail. De AD-conversie is echt honderd keer beter :smile:

[quote=nielsr url=http://www.onemorething.nl/community/topic/home-recording-1#post-2503708 time=1356276181]Waar hij overigens ook erg geschikt voor is, is het luisteren van muziek.[/quote]
Dat verklaart waarom velen het hadden over het 'herbeleven' van je iTunes-library.

Heeft de ONE genoeg headroom?
Ik ben van plan nu de One aan te schaffen en dan door te sparen voor de Blue Baby Bottle, die mij geschikt lijkt voor mijn saxofoon.

Apogee maakt hele goede, dure audio interfaces die ze in het betaalbare segment brengen door ze uit te kleden tot 'bare essentials'. One is daar wmb een voorbeeld van. Wanneer je vraagt of deze voor jou ok is zul je allerlei meningen krijgen maar m.i. zoek je alleen bevestiging voor wat je zelf eigenlijk al weet. Dus gewoon aankopen, je gaat daar geen spijt van krijgen.

Je vraagt nog of je er opnames mee kunt maken die de kwaliteit hebben als op CD. Ook dat kan zo zijn. Ten eerste zijn er heel wat CD's gemaakt met slechtere apparatuur. Ten tweede is de audio interface maar een kleine schakel in een keten van factoren die bepalen of de opname van goede kwaliteit is. De belangrijkste factor in die keten is de artiest. Dan zijn instrument (behalve bij zangers). Dan de ruimte waarin de opname wordt gemaakt. Dan de microfoon. Dan de preamp. Dan de audio interface.. etc.

dus klinkt je opname niet 'professioneel' wanneer opgenomen met de apogee one? check dan de andere schakels in de keten, ik denk niet dat het aan het apparaat gaat liggen.

Voor mij is het geen pre amp zoals ik ze gewend ben te gebruiken. Ik moet mijn opmerking nuanceren.
Ik ben geluidstechnicus en hanteer sommige begrippen iets anders.
In het geval van de Apogee kun je het als een pre amp zien. En laat ik voorop stellen dat Apogee inderdaad zeer goede apparaten maakt!
Enigste minpunt is de output, het is een gebalanceerde hoofdtelefoon output. Wil je hier monitors op aansluiten krijg je dus 2 x een ongebalanceerd signaal. Dwz, plus en min/aarde. Je hebt iets meer kans op storing. Maar met een goede verloopkabel van (mini)jack naar 2 x jack (Cordial. Neutrik) minimaliseer je dit.
Neem in acht dat de kabels die je gebruikt van [b]essentieel[/b] belang zijn voor een goede signaal overdracht.
Succes!