Homekit compatibele alarminstallatie

Beste forumleden,

Ik ben al enige tijd opzoek naar een alarminstallatie voor onze woning. Het moet niet de meest uitgebreide installatie worden. Geen meldkamer of camara’s; 4 bewegingdetectors, magneetcontacten voor op de ramen en een sirene zijn wat mij betreft voldoende.
De afgelopen 2 jaar ben ik steeds meer Homekit gaan gebruiken. Vooral de verlichting doorheen het huis is fantastisch. Met het oog op de toekomst lijkt het me handig als de alarminstallatie ook compatibel is met homekit, maar tot nu toe heb ik nog geen samenstelling gevonden die hier aan voldoet? Buiten de eerder vermeldde noden lijkt het me handig dat wanneer je thuiskomt en je telefoon contact maakt met Homekit of je wifinetwerk, je alarminstallatie uit gaat. Wanneer je vertrekt gaat het automatisch aan. Bij ongewenste beweging krijg je een melding op je telefoon en gaat de sirene… En je zou via een badge of code ook andere toegang moeten kunnen geven, ideaal zou zijn dat bijvoorbeeld batch of code A enkel sensoren 1 en 2 uitschakelt maar 3, 4 en 5 aan laat staan? Dit voor Airbnb gasten of de Schoonmaakster…?
Wie heeft hier ervaring in of een soortgelijke setup? Of kan me in de juiste richting wijzen?

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt,
Jonas

Je kunt toch bewegingssensoren toepassen, toevoegen? En als er dan iets gebeurt, als je niet thuis bent, lampen aan laten doen, camera starten. Ik dacht dit verder met ITTT kan, ook een melding sturen.

Wat ik tot nu toe vond is dat er 1 bewegingssensor is die samenwerkt met HomeKit, met IFTTT kan je dan inderdaad acties en scenes instellen, maar ik heb er niet zoveel vertrouwen in dat dit ook een veilig alarm systeem is? Een storing bij IFTTT en je alarm doet het niet. Mij lijkt deze setup meer iets om scenes in te stellen in kamers waar beweging gedetecteerd word. Beweging > Rolluik omhoog > Lampen aan > Muziek bv.
Idealer zou een alarminstallatie zijn die standalone werkt maar die je wel via HomeKit aan en uit kan zetten en mee kan nemen in de routines?

Alvast bedankt,
Jonas

Ha,

Elgato heeft deur sensoren, en Eve Engery (slim stopcontact.)

Daarnaast heeft de Ikea en Philips motion sensors en lampen

Werkt allemaal via Homekit.

Daar kun je best een leuk systeempje van maken,

Ik had zelf dus ook zoiets bedacht in combinatie met de Eve deursensoren.
Maar wat hang je daar dan voor een sirene aan?

Fibaro heeft tegenwoordig ook Homekit compatible sensoren. En binnenkort wordt de Philips Sensor ook homekit compatible (Wel een Hue bridge van Philips nodig)

Mijn ervaring is dat de beweging sensoren minder geschikt zijn voor een alarminstallatie. Ik heb het ‘bolletje’ van Fibaro met beweging-, licht en temperatuur sensor. Dat ding geeft best vaak vals alarm. Als daardoor het licht ten onrechte een paar minuutjes aan gaat, is dat allemaal niet zo rampzalig, maar als je 3 keer in de week week een sirene laat loeien, zonder reden, maak je vast geen vrienden met je omgeving.

Met de raam en deur sensoren zal je dat probleem uiteraard niet hebben. Je kan, vanaf iOS 11 met homekit, ook het alarm na bv een minuut of wat, weer automatisch uitschakelen. Je hebt wel een Homekit hub, een Apple TV4 of een permanent aan de lader hangende iPad met iOS 10/11 of hoger, nodig voor de automatisering. Anders werkt het alleen als je iPhone in huis is. Het grote voordeel van Homekit tov zaken als IFFT is dat je niet afhankelijk bent van servers van derden voor de dagelijkse operaties. Uiteraard moet je wel met de servers van Apple verbinden tijdens installatie en toegang van buitenshuis. Maar ook als je internetverbinding het even niet doet, blijft homekit gewoon (lokaal) werken, omdat het de timers en triggers enz op je Apple TV4 worden gezet.

Een sirene/zwaailamp zou je kunnen aansturen met bv de Eve Energy. Die schakelt 230V via Homekit aan en uit en je kan er iets willekeurigs op aansluiten.

Dat heb ik allemaal in huis en zelf ook al bedacht. Maar blijft nog steeds de vraag, wat voor een sirene?

Een simpele 220 v sirene. Deze stop je dan in een slim stopcontact en wanneer het alarm dan afgaat laat je het stopcontact schakelen zodat er stroom op komt zodat de sirene aan gaat.

[quote=erwinde url=https://www.onemorething.nl/community/topic/homekit-compatibele-alarminstallatie/#post-3093406 time=1504959555]Fibaro heeft tegenwoordig ook Homekit compatible sensoren. En binnenkort wordt de Philips Sensor ook homekit compatible (Wel een Hue bridge van Philips nodig)

Mijn ervaring is dat de beweging sensoren minder geschikt zijn voor een alarminstallatie. Ik heb het ‘bolletje’ van Fibaro met beweging-, licht en temperatuur sensor. Dat ding geeft best vaak vals alarm. Als daardoor het licht ten onrechte een paar minuutjes aan gaat, is dat allemaal niet zo rampzalig, maar als je 3 keer in de week week een sirene laat loeien, zonder reden, maak je vast geen vrienden met je omgeving.

Met de raam en deur sensoren zal je dat probleem uiteraard niet hebben. Je kan, vanaf iOS 11 met homekit, ook het alarm na bv een minuut of wat, weer automatisch uitschakelen.

[/quote]

Ik ben het met je eens dat PIR sensoren vaak vals alarm geven, al is het de kat die 's nachts zijn rondje doet. En ja, er zijn PIR’s met vrije dierenzone maar ook die zijn niet waterdicht.
De deur- en raamcontacten van Fibaro zijn een goede oplossing, al mis ik wel een intern glasbreuk/trilcontact met instelbare gevoeligheid zoals Honeywell dit heeft in zijn Le Sucre draadloze alarmcentrale serie. Deze optie geeft niet alleen alarm bij openen maar ook bij pogingen tot forceren, of als het raam wordt ingeslagen. Jammer alleen dat Le Sucre (nog) niet compatibel is met Homekit.