Homekit en Hue bewegingssensor kink in de kabel...

Ik experimenteer al even met de Hue bewegingssensor en Homekit en kom tot de conclusie dat Homekit regelmatig in de fout gaat bij bewegingsmeldingen van de Hue sensor. T’is te zeggen… Homekit registreert wel degelijk een bewegingsmelding van de Hue sensor; want dat wordt gemeld via het icon van de sensor op het Home panel; maar slaagt er regelmatig niet in om de overeenkomstige automatiseringsregel te activeren en uit te voeren. Er lijkt dus een bug of een kink te zitten tussen registratie en automatiseringsactie in Homekit. Het zet een vervelende domper op de betrouwbaarheid van Homekit natuurlijk.

Ik melde dat al een tijdje terug op het Apple ipad forum maar krijg er geen interesse voor.
Is er iemand in de OMT community die Hue bewegingsmelder gebruikt in combinatie met Homekit en die gelijkaardige ervaringen heeft?

Jazeker, die ervaring heb ik ook en niet alleen met de Hue accessoires. Homekit vind ik nogal onbetrouwbaar in alle automatiseringsacties, soms werkt 't wel, soms niet. Ik heb een Elgato deursensor ingesteld om een Hue lamp aan te doen als de deur open gaat maar zoals ik al zei, soms wel, soms niet. Ook met het sturen van notificaties bij het waarnemen van beweging op mijn D-link camera hetzelfde verhaal.

Zelfde ervaringen als @pinkie. Leuk speelgoed, niet betrouwbaar. En over compatibiliteit maar niet te spreken. Dat werkt niet met dit en dit werkt weer niet met dat.

Thx @pinkie en nnsa; ik voel me nu al wat minder eenzaam. Hoe zou het toch komen dat ik hierover in internationale forums van Apple en anderen niks terugvind. Is dit een soort publiek geheim, dat door iedereen geweten is maar niemand durft uit te spreken of zoiets? :slight_smile:
Ik wil homekit helemaal niet afbranden want ik blijf erin geloven, maar men zou er de foutjes wel uit moeten halen, zeker als ze nogal belangrijk zijn zoals deze, vind ik!

Enerzijds worden de ‘zaken’ steeds gecompliceerder, anderzijds blijft het op deze manier toch een beetje ‘speelgoed’ voor volwassenen. En jammer dat iedereen zijn ‘uiltje’ voor een ‘valkje’ aan ziet; d.w.z. geen standaardisatie van hardware en software (protocollen etc.). Maar de consument houdt dit ook zelf in stand door ook dat ‘andere’ te kopen en dan te klagen dat het niet (goed) werkt. Het hele traject is best complex, zo moet ik bijvoorbeeld één keer in de 14 dagen de router herstarten om alles weer goed te laten functioneren. Hier kan ik Philips/Hue, Ikea, Elgato etc. de schuld niet van geven.

Zelf heb ik ook aardig wat IoT spullen in mijn huis zitten die allemaal via homekit of mqtt zijn gekoppeld en bij mij gaat het 9 van de 10 keer wel goed.
het komt inderdaad wel eens voor dat een berichtje niet goed aankomt.

Hebben jullie een apple tv die het aanstuurt of doen jullie dat via een iPad?
Hoe hebben jullie het wifi geregeld in huis?
Staan de bridges wel strategische geplaatst?

Als je enkel philips hue bewegings melders en philips hue lampen hebt, kan je ook dit via de hue app configureren.

Bij mij loopt dit via een AppleTV 4k, die niet apart wordt gehouden voor Homekit configuratie, verder de standaard router van de provider met bekabelde aansluitingen vanaf die router naar de plekken waar WiFi nodig is en daaraan een AirPort Extreme en AirPort Express. Netwerk werkt verder prima met een prima dekking overal.

Bij mij is er geen appleTV voor Homekit in het spel en werkt het dus op basis van een IPAD. Er is wel een appleTV van een te oude generatie om mee te kunnen spelen. WIFI is tamelijk normaal op basis van Telenet router met een additioneel Telenet access point boven. Hue router hangt vlakbij Telenet router. Ik heb verder geen last met WIFI aangelegenheden. Behalve Hue heb ik voorlopig alleen een Elgato Temperatuur meter.

Het probleem doet zich praktisch allleen voor met de Hue bewegingsmelder en ook alleen als die heel veel beweging vlakbij dedecteert. Bijvoorbeeld als wij dineren met de Hue sensor op de tafel met een automatisatie “Indien Hue beweging> Hue lamp aansteken> na 10’ uitschakelen”…het licht gaat dan een 3-tal keer uit per diner en moet met ipad terug aangeschakeld worden. Ik zie de beweging detecteren op het Home panel en het niet reageren van de automatisatie. Mijn vrouw vind het helemaal niet leuk!!! :slight_smile: Slechts een enkele keer was er ook een zonondergang gestuurde switch van Hue lampen die niet doorging.

Uiteindelijk toch wel teveel missers om goed bruikbaar te zijn

Ik kan nog niet meepraten over de Hue Motion sensor icm HomeKit. Wel over de Hue Tap met HomeKit. Ik ben destijds begonnen met mijn iPad (Air 2) als hub. Mijn ervaring was het indrukken van de knoppen maar in 50% van de gevallen resulteerde in de gewenste actie. Vaak moest ik een tweede keer op dezelfde knop drukken (het had niks met vertraging te maken).

Sinds twee weken heb ik een Apple TV 4K als homekit hub ingesteld met als resultaat dat nu bij 100% van de gevallen de gewenste actie wordt uigevoerd. Daarnaast is het bluetooth bereik van de apple tv vele malen groter dan via de ipad. Mijn elgato eve energy pluggen werken gewoon in de slaapkamers op de 1e verdieping en ook de eve weather (die dus buiten hangt) wordt snel uitgelezen.

In mijn ogen is dus een apple tv 4(k) als hub onmisbaar als je met homekit (automation) aan de slag wil.

Vandaag heb ik van amazon.de de Hue motion sensor binnen gekregen. Komend weekend zal ik daar mee aan de slag gaan en mijn bevindingen hier delen. Ik wil als regel instellen: bij beweging en na zonsondergang dan lampen aan.

Inderdaad is het zaak om de Hue bewegingsmelder goed in te regelen en de gevoeligheid (experimenteel) in te stellen. Bij mij werkt het wel, maar vaak met een latency (paar seconden), voordat de aktie (lamp aan) wordt uitgevoerd. Net als je denkt dat het niet werkt, gaat de lamp aan…

Het probleem met de bewegingssensor herken ik deels. Ik heb gemerkt dat het de eerste keer niet meteen goed gaat en ook zodra je een aanpassing hebt gedaan aan de automatisering. Hij doet het wel tijdens het installeren/aanpassen van een automatisering maar daarna de eerste keer niet. Vervolgens blijft hij goed werken (na zonsondergang, lamp aan op vooringestelde sterkte, werkt al een maand of twee probleemloos nu). En zoals nnsa zegt, er zit steeds een hele kleine vertraging tussen maar in mijn geval net een seconde of zo.

Homekit is nog niet helemaal ‘volwassen’ en niet alle functionaliteiten van diverse hardware werken ook in Homekit. Zo heb ik bv de Logitech POP (omdat mijn vriendin structureel weigert aan Siri te vragen of het licht aan kan :)), werkt perfect via de POP App maar in Homekit heb je maar de helft van de functionaliteit. Da’s dan weer jammer.

Het blijft leuk ‘speelgoed’ :slight_smile:

Gisteren heb ik mij Hue Motion sensor ontvangen. Vandaag geïnstalleerd. Ik heb 'm buiten, onder een overkapping, opgehangen in de buurt van de tuindeur. Initiële configuratie gedaan in de Hue app. De daglichtgevoeligheid staat in het midden en bewegingsgevoeligheid op medium. Daarna gekozen voor configureren via Woning app.
Ik heb een regel aangemaakt van: bij beweging tussen zonsondergang en zonsopkomst doe de lampen in de woonkamer aan. De lampen zijn vier Hue White lampen en één Elgato Eve Energy (nu voor de kerstboom). Na zonsondergang ben ik de tuin ingelopen en de lampen gingen vrijwel direct aan. Deze test nog een tiental keer gedaan en elke keer met succes.
Op dit moment ben ik erg tevreden. Het enige dat een beetje moeilijk te vinden was, was de zonsondergang/-opkomst instelling. Daarvoor moest ik bij Tijd > Tijdens de nacht, op het oranje uitroepteken klikken.

Ik ben benieuwd hoe lang alles goed blijft werken. Mijn Hue Tap (sinds twee weken via Homekit icm Apple TV 4K als hub) werkt ook nog steeds goed, terwijl ik op een ander forum daarover best slechte ervaringen heb gelezen.

Nog wel 1 vraag: houdt HomeKit rekening met de via de Hue app ingestelde daglicht- en bewegingsgevoeligheid?

Interessante ervaring meesje! Uw suggestie dat een appleTV 4K een cruciale factor zou kunnen zijn lijkt waardevol! Dank!

Bij mij werkte een tijd een automatisatie in Hue samen met eentje in Homekit en dat leverde allerlei eigenaardige gedragingen op. Het wordt ook behoorlijk onoverzichtelijk omdat je niet meer weet wie eigenlijk wanneer welke bevelen stuurt. Ik heb uiteindelijk alle Hue automatisatie verwijderd en doe nu alles met Homekit. De Hue accessoires moeten wel altijd in Hue gedefinieerd staan!

De daglichtmeter van de bewegingsmelder werkt voor mij niet goed genoeg om gebruik van te maken en ook de logica op Hue niveau lijkt me niet goed in orde. Ik gebruik hem niet dus.

Graag gedaan! Ik ergerde me altijd aan HomeKit toen mijn ipad (air 2) nog als hub diende. Nu met een atv4k (de gewone 4 zal ongetwijfeld ook goed zijn) kan ik er veel meer van genieten: de bluetooth range is veel groter, de hue tab werkt goed, nu ook de hue motion sensor, de elgate eve sensoren (buiten en binnen) worden goed en snel uitgelezen, de automation regels werken goed, etc. Morgen krijg ik ook nog een Hue Dimmer. Kijken hoe die bevalt.

Als je trouwens flink aan de slag wil gaan met HomeKit kan ik adviseren om eens te kijken in het forum op tweakers.net. Daar loopt een draadje over Apple HomeKit. In mijn ogen zijn daar meer Homekit gebruikers actief en ook erg behulpzaam. Ik merk daar te vinden onder dezelfde naam. :wink: