hoogtelijnen aanbrengen in een foto

weet iemand een snelle/simpele manier om hoogte (of contour-)lijnen aan te brengen in een portretfoto? Net zo als je op sommige landkaarten hebt. Dit om later in te kleuren en/of te verwerken in een 3d programma.

Kan je hier een voorbeeld van plaatsen? Ik snap niet wat je bedoelt...

In een pakket als Photoshop zijn er op heel veel verschillende manieren lijnen te trekken…

Stuur me even een PB met wat je wil, ik maak de huisstijl van de NKBV, waar we alles met hoogtelijnen maken...

Roel

heb nu even niet zo snel een plaatje bij de hand. maar ik bedoel van die reliëflijnen die je ook op landkaarten ziet om in een plat vlak dmv lijnen (soms ook met getallen erbij) het verschil in hoogte aan te geven.

probleem met fotoshopfilters is dat die werken op basis van schaduwen, dat gaat wel even goed maar werkt niet altijd. In de lichtzijde loopt de hoogtelijn dan gewoon door.

snappie?
ofnie?

Ik snap in ieder geval dat het iets is dat ik niet (helemaal) snap :wink:

Ik ben benieuwd waar Roel mee komt. Kunnen jullie de resultaten ff plaatsen in deze thread, ajb?

Tnx :slight_smile:

roel had een voorbeeld van getekende hoogtelijnen op een kaart. was helaas niet wat ik zocht: een vertaling van een platvlak naar een 3 demensioneel beeld. in mijn geval een portet wat ik uit het "papier" omhoog wil laten komen. moet dus eerst bepalen waar de hoogte verschillen zitten.

Ik blijf denk ik maar wat handmatig klooien. (tekenen), maar dat vergt veel geduld en goed ruimtelijk inzicht. en vooral het eerste heb ik niet.

[quote:1ec23f317c="Rudi Mentair"]roel had een voorbeeld van getekende hoogtelijnen op een kaart. was helaas niet wat ik zocht: een vertaling van een platvlak naar een 3 dimensioneel beeld. in mijn geval een portet wat ik uit het "papier" omhoog wil laten komen. moet dus eerst bepalen waar de hoogte verschillen zitten.

Ik blijf denk ik maar wat handmatig klooien. (tekenen), maar dat vergt veel geduld en goed ruimtelijk inzicht. en vooral het eerste heb ik niet.[/quote:1ec23f317c]

Ken je ook het bestaan van het Displace filter? Daarmee kan je d.m.v. grijswaarden aangeven welke delen je omhoog wil laten komen of naar achteren wil drukken. Misschien niet helemaal wat je zoekt maar toch misschien te gebruiken? Als je met 3D werkt, zal je meer over bump maps weten dan ik, denk ik. Een snelle Google op "Photoshop" en "Displace", levert alvast twee linkjes op om een idee te krijgen. Maar Google gerust zelf ff verder als je het wat vindt.

link 1 en link 2

ik snap denk ik wat je bedoelt, maar geen idee hoe je dat in PS zou moeten maken. Volgens mij heb je daar een 3D progje voor nodig als je het snel en makkelijk wilt doen.

tenminste…als dit zo’n beetje is wat je bedoelt:

[img:cc258515be]http://www.microcan.nl/hand/hand_mesh.jpg[/img:cc258515be]

volgens mij kan je dat doen in 3D animatie-programma’s

Klopt, dit is een 'wireframe' welke normaal door 3D-programma's worden weergegeven. Het is een 'modus' waarin je kan werken. Doordat 3D programma's een object als een draadmodel (vandaar de term 'wireframe') laten zien hoeft de computer niet zoveel te rekenen met het mooi renderen van een object. Vooral als je nog aan het modelen bent is snelheid van je pjoeter belangrijk.

Maar goed, je hebt dus echt een 3D programma nodig om dit goed voor elkaar te krijgen. In Photoshop kan het ook, maar dat is natte-vingerwerk omdat je toch zelf de draad-tekening moet maken. Photoshop is een 2D programma.

[quote:aeab4d9654="marloez"]

tenminste…als dit zo’n beetje is wat je bedoelt:

volgens mij kan je dat doen in 3D animatie-programma’s[/quote:aeab4d9654]

dat is uiteindelijk wel de kant die het op moet maar het uitgangs punt is een 2d foto, daar wil ik de lijnen in aanbrengen ,dat mag best in een 3d programma, maar ik weet niet hoe. daarna wil ik het in de diepte trekken.