Hostname binnen netwerk

Hallo,

Ik heb een ftp server opgezet in MAC OS X met pure ftpd. Via een windows computer kan ik inloggen op de ftp server en bestanden ernaar toe uploaden. De IP adres van de MAC veranderd van tijd tot tijd.
Dus als ik naar mijn ftp server wilt connecten moet ik weer kijken wat de ip nu weer is. Mijn vraag was, kan ik binnen een LAN netwerk via een naam naar mijn ftp server verbinden zowel met een MAC als een Windows computer? (bijvoorbeeld: ftp://computernaam of zoiets)

Alvast bedankt! :slight_smile:

Ik zou alle computers een vast ip adres geven. Heb ik ook en werk perfect !

:finderoud:

ok ik had het wel geprobeerd om via een naam naar mijn ftp server te verbinden. Op mijn MAC lukt het wel om te verbinden naar mijn ftp -> ftp://mac.local ,maar als ik het op een windows computer porbeert lukt het niet. Hoe kan ik dat oplossen?

als je je computer een naam geeft, heb je een vast ipnr nodig anders kan de dns server je niet vinden. wat voor een netwerk heb je? gaat het om een intern netwerk thuis, op het werk of is het via een analoog modem af adsl met dynamisch ipnr? heb iets meer informatie nodig om je evt. te kunnen helpen.

daan.

Vanuit windows ftp ik naar het ip nummer van mijn Mac en dat heeft dus een vast ip adres.

Niet vergeten je mappen of je HD te delen.

:finderoud:

[quote:d4f178fc13="hansenonline"]als je je computer een naam geeft, heb je een vast ipnr nodig anders kan de dns server je niet vinden. wat voor een netwerk heb je? gaat het om een intern netwerk thuis, op het werk of is het via een analoog modem af adsl met dynamisch ipnr? heb iets meer informatie nodig om je evt. te kunnen helpen.

daan.[/quote:d4f178fc13]
Tja…je kan natuurlijk ook gewoon wat beter lezen :roll:

Anyways, als je met vaste namen wilt werken kun je idd beter met een een vast (statisch) IP adres werken. Of je moet uitzoeken hoe m.b.v. BIND en DHCPD dynamische updates kan realiseren zodra er een IP adres veranderd :wink:

Wat ik niet begrijp is waarom je binnen een lan netwerk via ftp bestanden zou willen uploaden. gewoon toch even via GA/NETWERK of GA/VERBINDT MET SERVER met je windows PC verbinden en slepen maar.

[quote:bc163b3ee5="PeterK"]Wat ik niet begrijp is waarom je binnen een lan netwerk via ftp bestanden zou willen uploaden. gewoon toch even via GA/NETWERK of GA/VERBINDT MET SERVER met je windows PC verbinden en slepen maar.[/quote:bc163b3ee5] Omdat FTP stukken sneller is dan SMB? :)

Ok Bedankt voor alle info! :)