"hot pluggable" schijven in xserve.

Hallo, Wij zijn bezig met de aanschaf van een xserve. Nu willen wij als wekelijkse backup systeem een "hot pluggable" hardeschijf gebruiken. Dit omdat die tapestreamers die meer dan 100 gb aan kunnen niet te betalen zijn. Zijn die schijven echt "hot pluggable"? Kunnen die schijven er gewoon in gegooid worden zonder dat je ze handmatig hoeft te mounten?

// dit is de opzet; elke week maakt retrospect een complete kopie naar de “hot pluggable” HD.
// Die HD wordt er elke week ingestoken en uitgehaald door een computer leek.
// Klinkt dit als een goed idee??

Alvast bedankt!

Persoonlijk gebruik ik een externe HD in FireWire-behuizing als backup-medium. Is dat niet veiliger dan dat je een 'leek' in je XServe laat klooien met een flatcable en power-snoertjes...? (ik weet eerlijk gezegd niet of er een soort van behuizing om zo'n Hot-Pluggable disk zit by the way)

Herman.

ja ze zijn hartstikke hot pluggable. Nee het is geen goed idee wat je oppert. gebruik 2 tapes van 50 gig ofzow.

Tips voor een backup plan kan ik je geven maar dan via de telefoon of mail.

greetzz

Nee we willen geen tape van 50 gig en al helemaal geen 2. Die tapestreamers zijn echt ongelooflijk duur. Waarom is het geen goed idee? We gooien die schijf dan in de brandkast en maken dagelijkse backups op een andere machine in het netwerk. We willen wel een complete schone backup één keer in de week. En niet een tapeje met alleen de veranderingen.

hmm ik neem aan dat die brandkast buiten het poand staat!!!

Zijn speciale brandkasten die echt brandvrij zijn voor uren.

Zag op chipmunk een 200 gig Firewire schijf staan.
Is dat een beter idee? (iig goedkoper euro333,-…)

Een externe schijf klinkt al een heel stuk beter en veiliger. Neem er één met een niet te hoog toerental (5400rpm) dat is veiliger.

greetzz

zou je toch een (DLT) tape systeem aanbevelen, geklooi met disken is ook niet alles. Je hoeft toch niet alles elke dag te backuppen? 1x in de zoveel tijd een volledige backup en dagelijks alleen de wijzigingen?

weet iemand trouwens hoe je retrospect kan laten backuppen zonder ingelogd te zijn? Of kan dat niet?

nee dat gaat niet. Het is zelfs zo erg, dat als ik info over een tape op vraag en ik ben een tijd niet bij de server geweest dan vraagt hij alsnog om een wachtwoord, terwijl mijn retrospect al draait.

greetz

De meningen over Tape-drives als backup-medium zullen wel ver uiteen liggen hier denk ik. Als je nooit problemen hebt gehad ermee zul je ze natuurlijk aanprijzen, maar als je alleen maar ellende hebt meegemaakt met die dingen dan denk je er wel anders over. Met name stof en vervuiling was een zeer grote irritatie en zorgde voor teveel uitval van tapes. Persoonlijk zal ik never-nooit meer een 'grote' Backup op een Tape neerzetten. Zeker niet op de (dure) gangbare huis-tuin en keuken tapedrives.

Dan heb ik liever een HD die misschien eens in de 5-6 jaar stuk gaat, dan een gammele tape met veel kortere levensduur.

De belangrijkste reden om de hot-pluggable schijven niet op deze manier te gebruiken heeft te maken met de connector. Die is erop gemaakt om eens af en toe te worden gebruikt. Ga je nu met enige regelmaat schijven wisselen, dan wordt de kans op storing een stuk groter. Het advies om een externe firewire schijf te gebruiken vind ik daarom stukken beter. Die connectoren zijn gemaakt voor veelvuldig gebruik.

wat ik vaak hoor is dat harde schijven kunnen crashen en dan ben je alle data kwijt en op het moment dat je tapes gaat gebruiken, dan blijft de data er gewoon opstaan,.. (tenzij ze smelten ofzo)

de meeste bedrijven trekken extra geld uit om een tapestreamer te kopen i.p.v. een Hd te kopen die er eventueel mee op zou kunnen houden!

HS-L

De reden dat we niet met tape willen werken is simpel weg omdat een tapestreamer erg duur is. Voor onze data zouden we dan een streamer nodig hebben van ongeveer 3500 eurootjes... Die hardeschijf wordt dan gebruikt voor de wekelijkse backup. Natuurlijk is er een kans dat die schijf crasht, maar die is niet heel groot. Mocht het wel gebeuren hebben we altijd nog de dagelijkse backup. Daarnaast draaien onze hardeschijven (natuurlijk) in raid. Het moet dan wel heel gek lopen willen we alles kwijt raken.

In deze situatie hebben we een oplossing die wij geschikt vinden voor ongeveer een tiende van de prijs.

Bedankt voor jullie reacties!

Als je raid mirror draait,en je hebt twee swattables,dus voor ieder schijf een,lijkt me dat heel veilig.De kans alle vier de schijven tegelijk crashen lijkt me erg klein.

[quote:a272821cbc="Torz"]Als je raid mirror draait,en je hebt twee swattables,dus voor ieder schijf een,lijkt me dat heel veilig.De kans alle vier de schijven tegelijk crashen lijkt me erg klein.[/quote:a272821cbc] Dat klopt, maar als het gebouw affikt heb je een heel ander probleem. Kijk bijvoorbeeld maar eens de polis van een van de vele ondernemings verzekeringen na. Daarin zal geëist worden dat je regelmatig backups maakt die op een locatie buiten het gebouw worden opgeslagen. Vaak moet dat ook nog een bank zijn. Dat laatste omdat je dan waarschijnlijk bewijslast hebt dat je ook daadwerkelijk aan die verplichting hebt voldaan.

ik zit deze draad met belangstelling te volgen. natuurlijk weet ik niet hoe groor de organisatie is, en om welke gegevens het gaat. Maar de kosten van een goede tapestreamer vallen in het niet bij de personeelskosten. Bovendien is de ellende niet te overzien wanneer een backup niet terug te lezen is van schijf. En inderdaad, berg de wekelijkse back-ups extern op in een kluis. En een kluis die urenlang een brand kan doorstaan moet ik nog zien. De kluis zelf kan wel wat hebben maar van binnen wordt het zo warm dat alles gesmolten of verkoold is.

De fileserver zal in de praktijk alleen door de dtp afdeling worden gebruikt. Deze bestaat uit 3 mensen, niet echt veel dus. In verhouding tot de totale uitgave zijn die 3500 euro natuurlijk niet veel. Dat neemt alleen niet weg dat het het een hele hoop geld is. Mocht het gebouw affikken en mocht die kluis toch zo warm van binnen worden dat die HD het niet meer doet hebben we wel meer problemen dan het verliezen van onze artwork en digitale afbeeldingen. Natuurlijk zijn er betere methodes om je backup te maken, maar voor ons zal dit hoogstwaarschijnlijk genoeg zijn.

In dat geval denk ik dat een firewire HD de beste oplossing voor jullie is. Die zijn goed betaalbaar en kun je in de kluis zetten na de backup.

[quote:1bb3d6bc15="macpro"][quote:1bb3d6bc15="Torz"]Als je raid mirror draait,en je hebt twee swattables,dus voor ieder schijf een,lijkt me dat heel veilig.De kans alle vier de schijven tegelijk crashen lijkt me erg klein.[/quote:1bb3d6bc15] Dat klopt, maar als het gebouw affikt heb je een heel ander probleem. Kijk bijvoorbeeld maar eens de polis van een van de vele ondernemings verzekeringen na. Daarin zal geëist worden dat je regelmatig backups maakt die op een locatie buiten het gebouw worden opgeslagen. Vaak moet dat ook nog een bank zijn. Dat laatste omdat je dan waarschijnlijk bewijslast hebt dat je ook daadwerkelijk aan die verplichting hebt voldaan.[/quote:1bb3d6bc15] De bedoeling van die swatabbles is dat je ze eruit kunt halen en ergens anders kunt opbergen :wink:

[quote:f901a3eb5b="Torz"][quote:f901a3eb5b="macpro"][quote:f901a3eb5b="Torz"]Als je raid mirror draait,en je hebt twee swattables,dus voor ieder schijf een,lijkt me dat heel veilig.De kans alle vier de schijven tegelijk crashen lijkt me erg klein.[/quote:f901a3eb5b] Dat klopt, maar als het gebouw affikt heb je een heel ander probleem. Kijk bijvoorbeeld maar eens de polis van een van de vele ondernemings verzekeringen na. Daarin zal geëist worden dat je regelmatig backups maakt die op een locatie buiten het gebouw worden opgeslagen. Vaak moet dat ook nog een bank zijn. Dat laatste omdat je dan waarschijnlijk bewijslast hebt dat je ook daadwerkelijk aan die verplichting hebt voldaan.[/quote:f901a3eb5b] De bedoeling van die swatabbles is dat je ze eruit kunt halen en ergens anders kunt opbergen :wink:[/quote:f901a3eb5b] Ik heb jouw uitleg opgevat als: je hebt twee fysieke schijven. Die draai je in raid mirror, dus in totaal 4 schijven. Op schijf 1 staat bijv. OS en progs. en op schijf 2 data. Dan kun je niet zomaar de mirror schijven 's avonds eruit trekken en meenemen. Want zodra je die terugstopt begint de rebuild om de mirror schijven weer up-to-date te krijgen met de oorspronkelijke schijven. Dat kost dus een hoop tijd, levert dagelijks verhoogd disk activiteit en vergroot dus de kans op storingen.

Of heb ik jou verkeerd begrepen?