Hotspots: hoe zit het met providers?

Ik overweeg een PB 12" aan te schaffen: kan ik in de trein ook nog eens wat doen, of in een bruin café, of in een wegrestaurant, enz. Nu probeer ik te begrijpen hoe het werkt met internetten via hotspots 'on the road'. Via diverse sites lijsten gevonden met waar je die dingen vindt en de bijbehorende providers.

Maar: als je bij een provider een abonnement neemt, zeg voor een jaar (bijvoorbeeld KPN voor € 300 per jaar), kun je dan dus alleen bij de hotspots van die provider inloggen? Of kun je via een hotspot van een andere provider (zeg T-mobile) gebruikmaken van je KPN-abo en regelen die partijen dat onderling?

Ik zou me niet vastleggen aan een provider middels een abonnement, tenzij je onderweg de tijd hebt om elke keer op zoek te gaan naar een hotspot van die provider. Op de bonnefooi de PB open klappen, en kijken wat er aan netwerken in de lucht hangt loont meer de moeite. Soms kan je ergens zelfs gratis internetten, en doorgaans kan je een tegoed aanschaffen via je creditcard. De McDonalds restaurants hebben tegenwoordig ook hotspots, en daar kan je een tegoed bij de kassa aanschaffen. Ook Total tankstations hebben zo'n systeem meen ik.

Even globaal gesproken.

Stel dat je een abo hebt op KPN dan kan je via die WiFi hotspots het net op. Kom je bij Neerlands bekendste hamburgerboer dan kan je weliswaar via T-mobile het net op maar dan moet je wel eerst een toegangscode kopen. Dat kan op verschillende manieren betaald worden, waaronder met prepaidkaarten. Op het moment dat je in probeert te loggen op zo’n hotspot dan krijg je vanzelf een melding met de keuze hoe je wil betalen en welk soort toegang je wilt. Bijvoorbeeld dagtoegang of gelijk een abo erbij.

Ik neem aan dat hotspots van andere providers op een gelijkaardige manier te werk gaan.

Hopelijk is het een beetje duidelijker geworden :slight_smile:

Dank jullie voor de reacties, al word ik er niet vrolijk van! Als ik jullie goed begrijp, zijn dus al die providers losse netwerken aan het opzetten. Als je dus het maximale 'bereik' wilt hebben, ben je dus gedwongen om hotspots te gebruiken door te betalen per keer, ipv gewoon een abo en overal lekker inloggen. Jammer, lijkt me een kans op synergie gemist door de aanbieders!

Maar goed, het is me duidelijk. Nogmaals mijn dank, want ik heb de halve avond liggen zoeken naar het antwoord op deze vraag en ik werd er gek van dat ik het niet kon vinden :innocent:

Over het algemeen worden hotspots, dus WiFi access points niet door telecomproviders beheerd, dus dat soort abbo's zoals jij (Outlander) denkt bestaan helemaal niet, en zouden op dit moment ook weinig zin hebben. Meestal regel je 'iets' (de financiën dus) met de aanbieder van de dienst, bv een hotel, of Starbucks, etc.

Beter is zoals Nma al aangeeft om gewoon hier en daar te checken of er niet een bruikbaar (open) en meestal ook gratis netwerkje in de lucht zit…

[quote:9aebf90869="Oppie"]Over het algemeen worden hotspots, dus WiFi access points niet door telecomproviders beheerd[/quote:9aebf90869]

Hier in België wel door telenet.
Maar uit ervaring leer ik dat je geen abonnement nodig hebt vb in het station van kortrijk, er zijn genoeg onbeveiligde wifi stations daar :evil:

Probleem is dat de dekkingsgraad nog erg laag is. Ik heb in Nijmegen stad en land afgelopen op zoek naar een toegankelijke HotSpot om mijn mail even op te halen. Gelukkig had ik een lijstje van t-mobile bij me; bij m'n telefoon abonnement zit ook data-access en de t-mobile hotspots zijn dan ook bruikbaar. De kosten worden dan gewoon via je de telefoonrekening afgeschreven.

Als je XS4ALL gebruiker bent, dan mag je per maand een uur lang gratis gebruik maken van de KPN Hotspots. Niet dat je er wat aan hebt, want KPN heeft heel erg weinig HotSpots.

Als je in de USA of in London bent dan struikel je over de cafe’s met WiFi, maar in Nederland slaat het nog niet erg aan (helaas). Misschien dat UMTS straks standaard in je iBook zit?

Als je ondeweg met je eigen computer wilt internetten heb je in feite de keus tussen drie mogelijkheden: een gratis hotspot (of één die 'open' staat) zoeken, een hotspot van een provider, of GPRS.

Een gratis hotspot zoeken is leuk als je er één tegenkomt, maar nèt in dat station, hotel, kroeg of wat dan ook waar je zit, heb je meestal pech. Een abonnement op ‘hotspots in het algemeen’ bestaat inderdaad niet, en rest je dus een hotspot te gebruiken van provider X waar de beheerder van station, hotel of kroeg een deal mee heeft gesloten. Dat kun je dan per keer doen, maar ik vind het achterlijk duur, je bent zo 5 euri voor een uur kwijt. Alternatief is kijken welke provider welke hotspots biedt, en zelf beoordelen of het op jouw situatie past. Als je regelmatig een vaste route bewandelt, kun je kijken wat het beste past op jouw ‘route’.

Voor GPRS heb je de keuze tussen een iMode mobieltje met een abonnement voor internet, en vanaf je computer via Bluetooth naar je mobieltje Internet op, of een GPRS PCMCIA kaartje in je PB. Dan moet je een abonnement afsluiten met een provider voor dat GPRS kaartje.
De adder onder het gras is roaming; je betaalt je scheel als je in het buitenland via je abonnement het Internet op gaat.

Je zult je moeten verdiepen in de prijzen en tarieven of GPRS iets is, vergeleken met de Airport/WiFi benadering, maar je kunt dan echt overal internetten. UMTS kun je zien als een snelle en vooral dure GPRS. Voor email en browsen heb je dat niet nodig, alleen voor video en heftige downloads.

Is dit misschien handig?

http://www.spothotspot.nl/