Houdbaarheid G5 voor video-design..

Zit met een dilemma...

Ga binnenkort afstuderen in Video Design, en heb een nieuwe montagebak nodig. Zit nu te twijfelen tussen een PC of MAc.

Voor een PC ben ik met 1100 klaar, compleet met 400 gig schijf, 1 gig ram, p3.2Ghz.

Bij een Mac dacht ik aan de volgende configuratie:

G5 1.8 Ghz (single):

• 1 GB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2x512MB
• 160 GB Serial ATA-schijf
• Dvd-r/cd-rw
• ATI Radeon 9600 XT 128 MB, ADC/DVI

… 1900 euro.

Ik ga editten met After effects, veel combinaties met muziek en effecten. miniDV is m’n camera.

Voordelen PC: makkelijk upgraden, goedkoper
Voordelen Mac: completer, stabiel, FCP

Ik zal sowieso moeten lenen, heb gewoon weinig geld, maar wil m’n afstudeer-project niet laten beperken door technische mogelijkheden.

Dit Mac systeem, is moeilijker te upgraden. Moet ik toch voor DUAL 1.8 gaan? Hoelang kan ik hiermee vooruit? En monteer ik echt Realtime in FCP? Kan ik geheugen bijpluggen van de ‘normale’ pc boer? EN hoe zit dat met harde schijven? Kunnen alle hd’s ingebouwd wordeN?

Tis gewoon een groot verschil in prijs, maar wil ook minimaal een paar jaar vooruit kunnen met die bak!!

Hey,

Met een single processor zit je toch vrij krap, zeker after effects en FCP die vreten snelheid
Ik raad je een dual aan zeker after effects.
Real time editing gaat zeer ver met een dual, al mag je de wereld niet verwachten
RAm: koop het best bij apple: de G5 is erg kieskeurig qua geheugen, als je dit niet doet krijg je veel problemen
3 harde schijven krijg je in je mac(mits uitbreidingkje), dat zijn gewone HD(7200 rpm)
dus de groote bepaal je zelf. Op DV geraak je met een 250 gig al erg ver

Ik heb nu 2 montagebanken G5, zijn reeds 1 jaar oud en gaan nog steeds goed, mijn bedoeling is 3 jaar voort te kunnen. En dat zie ik zeker gebeuren.

Welke software zou je daaien op je PC : After effects en ??

[quote:6a26d26f20="Final Cut"]Hey,

Met een single processor zit je toch vrij krap, zeker after effects en FCP die vreten snelheid
Ik raad je een dual aan zeker after effects.
Real time editing gaat zeer ver met een dual, al mag je de wereld niet verwachten
RAm: koop het best bij apple: de G5 is erg kieskeurig qua geheugen, als je dit niet doet krijg je veel problemen
3 harde schijven krijg je in je mac(mits uitbreidingkje), dat zijn gewone HD(7200 rpm)
dus de groote bepaal je zelf. Op DV geraak je met een 250 gig al erg ver

Ik heb nu 2 montagebanken G5, zijn reeds 1 jaar oud en gaan nog steeds goed, mijn bedoeling is 3 jaar voort te kunnen. En dat zie ik zeker gebeuren.

Welke software zou je daaien op je PC : After effects en ??[/quote:6a26d26f20]

After Effects / premiere / Avid / Encore…

Ik vraag me alleen af of die 1000 euro meer het waard is om Fincal Cut te draaien…

Persoonlijk zou ik gaan voor de G5 en ja je zou kunnen kiezen voor de Dual dan ben je gelijk een heel stap verder. Het systeem op zich kan behoorlijk lang mee en neem ook in je besluit mee dat een G5 na jaren nog steeds geld waard is en is tevens ook makkelijk uit te breiden. PLus het feit dat het stabieler is geen last van virussen, en dat fabeltje is niet uit te breiden of moeilijk uit te breiden is klinkklare onzin. Wat je wel kunt overwegen is om minimale geheugen van apple te betrekken en deze ergens anders aan te schaffen. Bijvoorbeeld bij [url=http://www.ramdirect.com] RamDirect [/url], die zijn namelijk behoorlijk goedkoper. en voor verder uitbreidingen zoals HDD e.d kun je al terecht bij de PC boer op de hoek.

Als echte hardcore mac'er adviseer ik je... ik durf het bijna niet te zeggen. Een pc met after effects en premiere 1.5 pro. De nieuwe premiere is een prima stuk software.

Verder kan je later sneller zeggen ik stap over op een Mac want een pc is gewoon sneller af te danken.

Succes, ps ben je goed in after-effects?

[quote:90c1aee61b="Meneer Guggenheimer"]Als echte hardcore mac'er adviseer ik je... ik durf het bijna niet te zeggen. Een pc met after effects en premiere 1.5 pro. De nieuwe premiere is een prima stuk software.

Verder kan je later sneller zeggen ik stap over op een Mac want een pc is gewoon sneller af te danken.

Succes, ps ben je goed in after-effects?[/quote:90c1aee61b]Ik snap je post niet helemaal… Premiere 1.5 is oudste versie ooit? Premiere PRO is de nieuwe windows versie idd, die niet meer voor de Mac is.

After Effects beheers ik redelijk… hoezo?

ik neem aan dat je PC gewent bent.. en dat mac nieuw voor je is? In aftereffects compositing werkt beter met een goede grafische kaart en ram geheugen en ook nog je processor snelheden(2 is beter). dus zou dan voor de mac gaan. Het is maar wel ff de vraag hoe intensief je wilt gaan compositingenenenen want ja kan idd op een pc goed met Premiere Pro uit de voeten.. (alleen als je met andere bedrijven je materiaal moet aanleveren in een project type kom je misschien wel weer in de problemen. dan zit je sneller in Avid of FCP) Ik zou om je heen kijken en inschatten welk programma je het meeste moet gaan gebruiken ... Ik zelf zou voor de G5 gaan omdat ik veel in AfterEffects werk en daarnaast FCP editor ben...

blijft wikken en wegen maar succes en heb je een website waar je eindexamen werk te bezichtigen is … ik ga dit jaar namelijk ook afstuderen op Audio-Visuele Vormgeving…

Omdat je blijkbaar nog studeert kun je je mac met onderwijskorting aanschaffen. Ik weet niet of je daar al rekening me had gehouden? http://store.apple.com/Catalog/nl/Images/routingpage.html

Ja sorry, maar ook ik als mac liefhebber zou toch gaan voor een pc. Ik heb hetzelfde probleem gehad als jij. Ik doe dan geen video editing maar werk veel met maya,cinema4d en lightwave. Dit zijn 3d paketten waar je een beetje snelle apparaten voor nodig hebt. Niet dat macs langzaam zijn maar je betaalt er gewoon belachelijk veel voor. En in vergelijking met een pc is het verschil minimaal. Dus waarom een dura mac aanschaffen terwijl je het ook voor de helft minder kan doen. Ik heb in ieder geval geen spijt van mijn pc al blijft mijn mac trouw ernaast staan en doet zijn werk zonder problemen

Final Cut Pro draait toch niet op een 'jeweetwel'. Dan is dat gelijk je antwoord.

Als je de 1,8 G5 veel RAM geeft ben je zeker zo snel.
(tuurlijk, op een 2,5 MP gaat het sneller,…)
De PC kun je op straat zetten na 2 jaar, vraag maar aan Tonino, voor de G5 krijg je dan nog alijd een fors bedrag terug.

Makkelijk toch?

[quote:26b8172741="ozzie X"]Omdat je blijkbaar nog studeert kun je je mac met onderwijskorting aanschaffen. Ik weet niet of je daar al rekening me had gehouden? http://store.apple.com/Catalog/nl/Images/routingpage.html[/quote:26b8172741]Ja heb ik rekening mee gehouden!

Tuurlijk staat een Mac als een huis, degelijk en stijl, maar ook in Premiere Pro met een degelijke pc gaat het al redelijk richting het realtime.

Als ik jullie reacties zo lees is 't meer 't genot van een Mac en Final Cut pro dat de hoofdrol speelt. Maar ben Premiere edittor tot nu toe (naja nu op stage met de iFinish media100), en After Effects draait ook op de PC goed.

Geen echte musts dus op de Mac, en kan die 1000 euro wel goed gebruiken…

MAAR idd het waarde blijven houden van een G5 is ook wel weer zoiets…

Ik ken zelf alleen maar mensen die met FinalCut werken,... en de Mac ook gebruiken voor muziek e.d. Niet dat ik er belang bij heb dat iedereen een Mac moet gaan kopen,... Waarom ga je niet voor een PowerBook, met 2GB Ram en een extern scherm. Dan lukt het ook,...

:?

[quote:4ebb1941c7="beammeup"]Ik ken zelf alleen maar mensen die met FinalCut werken

:?[/quote:4ebb1941c7]

Lijkt me duidelijk dat je alleen maar mensen met een mac om je heen hebt.

[quote:221be45b90="beammeup"]Ik ken zelf alleen maar mensen die met FinalCut werken,... en de Mac ook gebruiken voor muziek e.d. Niet dat ik er belang bij heb dat iedereen een Mac moet gaan kopen,... Waarom ga je niet voor een PowerBook, met 2GB Ram en een extern scherm. Dan lukt het ook,...

:?[/quote:221be45b90]Nee, geen PowerBook, extreem duur, valt buiten m’n budget…

Neem zowieso geen powerbook. Ik heb er ook 1, goed apparaat maar niet voor editing. Gewoon een desktop nemen.

Maar als ik 't goed begrijp dus:

• je kan de harde schijven van PC’s ook in de G5 gooien
  • ram geheugen kan ook?
  • mac behoudt zijn waarde beter
  • liever dual 1.8
  • geen aparte hardware rendering nodig…

[quote:b1c77c2cba="jortdevries"]Maar als ik 't goed begrijp dus:

• je kan de harde schijven van PC’s ook in de G5 gooien
  • ram geheugen kan ook?
  • mac behoudt zijn waarde beter
  • liever dual 1.8
  • geen aparte hardware rendering nodig…[/quote:b1c77c2cba]
    het zijn sATA harde schijven voor in de G5

en je kan geheugen bij de pc-boer kopen, zie wel dat het het juiste geheugen is: PC3200 DDR400 (weet niet of er daar nog veel verschillen zijn)

Begin daar nou niet aan. Het werkt wel maar niet altijd. Ik heb ooit eens een pc harde schjjf ingebouwd in mijn g4. Maar niks dan ellende ermee hetzelfde met geheugen je moet goed opletten wat je koopt. Ik zou het niet meer doen

kijk eens op www.xlr8yourmac.com, daar kun je via de database uitvinden welke pc hardware direkt met een mac werkt. Veel pc hardware werkt in principe direkt of je moet er een driver voor hebben. versiontracker is een goede start. Een dual heeft de voorkeur, het heeft genoeg power aanboord om alles te doen wat je wilt.

Je bent veel minder tijd kwijt aan het OS, windows heeft regelmatig aandacht en onderhoud nodig, en als je de pc ook op internet gebruikt is de aanschaf van diverse beschermingsprogramma’s een verplichte uitgave.

Obi

De iMac G5 is ook een best knap apparaat voor video editing. En voor €1299 heb je een complete machine met superscherp TFT widescreen.

De G5’s zijn echt niet traag hoor bij het renderen. Alleen de user interface is wat trager dan bij Windows waardoor Mac’s sloom lijken. Maar massa’s data verplaatsen door het geheugen en op schijven zijn ze ijzersterk in.

En ook al moet je wat langer wachten op bepaalde renders, vergeet niet dat je met een Windows machine dezelfde tijd kwijt bent met vastlopers, troubleshooting, herinstallaties en dat soort grappen.