Howto: Airport Extreme of TimeCapsule icm een ADSL- of kabelmodem

Steeds komt de vraag terug hoe je een Airport Extreme (AE) of TimeCapsule (TC) kan gebruiken als router in combinatie met het modem van je internet-provider. Hiervoor moet je een aantal dingen weten. Hieronder een tekst die uitleg geeft over hoe het in grote lijnen werkt.

[b]Modem vs. router[/b]
Een modem is een apparaat dat het ene signaal omzet in een ander signaal, of volledige, het signaal van de ene kabel op een andere kabel overzet. Zo zet een kabelmodem het signaal van een televisiekabel om naar een ethernetkabel en een ADSL-modem zet het signaal van een telefoonlijn. Een router is een apparaat dat het signaal vervolgens distribueert op een netwerk.

Ieder netwerk, of dat nou het internet is, of het netwerk thuis, werkt met IP-adressen. Zie een IP-adres als een telefoonnummer voor elke computer, iPad, iPhone of ander apparaat op het netwerk, de router is dan de telefoniste of de telefooncentrale. Zonder telefooncentrale gaat het uiteraard helemaal mis. Gesprekken komen niet op de juiste plek aan en iedereen en alles praat door elkaar en verstaat elkaar niet meer.

Het is van groot belang om deze twee functies te onderscheiden, omdat vrijwel alle modems van kabel- en internetboeren beide functies hebben. Als je deze functie gaat overnemen met een ander apparaat, dan zal je je eerst moeten realiseren dat je het apparaat van je internet-provider nog wel nodig gaat hebben. Een AE of TC kan je niet zomaar in de muur prikken omdat ze niet die modemfunctie hebben.

[b]Brugje[/b]
Als een modem alleen maar als doorgeefluik moet werken, dan noem je hem een 'brug'. Het enige dat hij doet is een brug slaan tussen twee manieren van gegevensoverdracht, bijvoorbeeld van een telefoonlijn naar een ethernetkabel of van een ethernetkabel naar draadloos. Er moet dan ergens anders in het netwerk een router zijn die zorgt dat niet alle apparaten op het netwerk door elkaar gaan zitten tetteren.

In de meeste gevallen zullen de AE of de TC in de brugmodus staan en zorgen ze er alleen maar voor dat er van de ethernetkabel naar draadloos overgesprongen kan worden. Ze maken daarvoor uiteraard wel een netwerk aan met een wachtwoord en een naam, maar verder doen ze eigenlijk niks. Is dat zonde van het apparaat?

Ja en nee: op de meeste draadloze modems is het instellen van een netwerk een klusje voor gevorderden. Ze hebben vaak wel meer functies dan de AE of TC, maar daarmee is de kans op fouten maken ook groter. Apple heeft dat makkelijker gemaakt en dus heb je snel een stabiel draadloos netwerk met de AE of TC (overigens kan de Airport Express dit ook gewoon)

[b]Ik wil mijn AE of TC tòch als router gebruiken![/b]
Je zal begrijpen dat als je twee telefooncentrales in hetzelfde gebouw hebt, dat er dan dingen mis kunnen gaan. Zeker als beide ook nog dezelfde serie nummers gebruiken. Als in een netwerk toestel 4321 twee keer voorkomt, dan kan je raden wat er gebeurt als er naar toestel 4321 gebeld wordt. Juist, twee telefoons gaan over en gesprekken worden verkeerd verbonden.

Met IP-adressen werkt het net zo: als de ene router IP-adressen uitdeelt aan apparaten die beginnen met '10.0.0.' en de andere router doet dat ook, dan ontstaan er conflicten. Computers reageren daar erg slecht op en je netwerk zal een chaos worden. In de meeste gevallen zullen apparaten op je netwerk geen verbinding met buiten krijgen of met elkaar.

Om dit goed te laten gaan kan je twee dingen doen:
- of je zorgt er voor dat een van de telefooncentrales uit staat
- of je zorgt dat ze beide andere nummers uitdelen

De modernere kastjes van de internet-providers hebben steeds vaker de mogelijkheid om de router-functie van het kastje uit te zetten. Deze optie heet 'bridge' of 'brugmodus', ook heet het wel eens de DHCP-server die je moet uitzetten. Een DHCP-server is eigenlijk de telefooncentrale en deelt de nummers uit. Als je dit hebt gedaan en het kastje herstart, kan je er vaak ook niet meer via een internetpagina op terecht om instellingen te veranderen.

Als dit is gelukt, dan zal de AE of TC als enige een IP-adres krijgen. Vervolgens moet je de AE of de TC wel gaan vertellen dat die nu IP-adressen mag gaan uitdelen. Dit doe je door de DHCP-server aan te zetten in het tabblad Netwerk achter 'routerfunctie' in het Airportconfiguratieprogramma. NAT ga je overigens ook willen, dat werkt voor bepaalde programma's prettiger.

[b]Mijn kastje heeft die optie niet![/b]
Wat je kan proberen is om aan je internet-provider vragen of zij dat voor je kunnen instellen. Soms kan de goddelijke helpdesk dat wel, maar is die optie er niet voor de gebruiker. Je kan ook vragen of zij een nieuw kastje voor je kunnen versieren dat die optie wel heeft.

Als ook dat allemaal niet lukt en je toch bij dat bedrijf wil blijven, dan is het zaak om je te gaan verdiepen in de wereld die IP-ranges heet. Een IP-range is een serie IP-adressen die alleen in de laatste getallen variëren. De meeste thuisnetwerken hebben adressen die beginnen met 168, 192 of 10. Na dat getal volgen nog drie blokken met getallen en het laatste blok is meestal de range.

Als jouw modem/router van de kabelboer adressen uitdeelt die beginnen met 168, dan is het handig om de AE of TC adressen te laten uitdelen die beginnen met 10. Zo weet je van elk adres bij welk netwerk het hoort en voorkom je dubbele nummers. Een IP-adres 168.168.0.2 zal dan van niet van je AE of TC zijn, maar van de andere router, het adres 10.0.1.204 is waarschijnlijk wel van je AE/TC.

Het kan helpen om op het kastje van de internet-provider de AE of TC een vast IP-adres te geven, zo kan je hem altijd herkennen en hoeven beide apparaten ook niet lang te onderhandelen over een vrij IP-adres. Hoe dit moet staat vaak uitgelegd in de handleiding van het kastje. Het kastje herkent de AE of TC aan het MAC-adres, een nummer dat de fabrikant op het ethernetpoortje van je AE of TC heeft gestampt.

[b]En toen?[/b]
Nu is de AE of de TC de baas in het netwerk en zullen de computers daar gaan vragen om een IP-adres. Ten opzichte van het in de brugmodus zetten van de AE/TC en het kastje van de internet-provider de adressen laten uitdelen is er niet heel erg veel verschil, alleen is het beheren van een netwerk op de AE of TC wat makkelijker.

Een voordeel dat je wel kan ervaren is dat het verkeer op het netwerk sneller gaat omdat het kortere afstanden aflegt, het hoeft namelijk niet meer via de router van de internet-provider, maar wordt op de AE/TC al afgehandeld en verstuurd naar het juiste adres. Dit verschil is overigens alleen maar meetbaar, merkbaar is het niet.

[b]Waarom zou ik zo moeilijk doen?[/b]
Je kan zeggen dat het kastje van je internet-provider ook een draadloos netwerk kan opzetten en dat je dus geen AE of TC nodig hebt. Klopt, maar die apparaten zijn niet het beste wat er op de markt te krijgen is. Zo kunnen de meeste die standaard geleverd worden geen snel n-netwerk maken en ook werken ze minder goed samen met Apple-computers, als de producten van Apple zelf.

Het is uiteraard een keuze die je zelf moet maken. Als je in huis bijvoorbeeld problemen met de ontvangst hebt op het draadloze netwerk, dan kan het raadzaam zijn om de AE of TC te nemen, die hebben een sterker signaal dan de meeste kastjes die de internet-providers leveren. Ook is het uitbreiden van het netwerkbereik redelijk te doen op een AE of TC.

[b]Heb je geen stappenplan voor me?[/b]
Nee, internet-providers leveren onderling verschillende kastjes en sommige leveren ook nog verschillende kastjes bij verschillende abonnementen. Op internet is een hoop te vinden over de verschillende kastjes die bedrijven als KPN, T-Mobile, Ziggo en UPC leveren. Los van het feit dat ik al die kastjes niet ken, gaat het te ver om ze hier allemaal te behandelen.

De manier die ik hierboven beschreven heb met het in de brugmodus zetten van het modem van de internet-provider is de meest aantrekkelijke optie, maar nog lang niet al die kastjes kunnen dat. Ik weet dat de witte kastjes van Huweii van T-Mobile het kunnen, maar de Thomsons die ze een tijd geleverd hebben weer niet.

Een echte Howto is dit dus niet, het is meer een uitleg van waar je het zoeken moet en hoe het een beetje werkt.. Succes!

Voeg gerust aanvullingen toe aan deze wiki!

[b]KPN Experia box[/b]
Voor zover bekend zijn deze kastjes niet in de bridge-modus te zetten. Op internet vond ik tips over het in de DMZ (de-militarized zone) zetten van een LAN-poort en daar vervolgens een netwerk achter opzetten. Een DMZ is een poort waarop de router verder niks doet, behalve het signaal doorzetten via een IP-adres. Zo zou je dus om alle instellingen van het kastje heen kunnen werken. Zet dan wel de draadloze functies uit en zorg ervoor dat je netwerk van de AE of TC een andere reeks IP-adressen uitdeelt.

Voor gevorderden: de Experiabox zou een uitgeklede versie van een Speedtouch zijn. Als je weet welk type precies, dan zou je kunnen proberen om de firmware van dit model op de Experia box te zetten en hem dan als bridge in te stellen. Lijkt me riskant omdat KPN dan moeilijk gaat doen waarschijnlijk.

[b]T-Mobile/Online Huweii-modem[/b]
In de instellingen onder DNS is de optie te vinden waarmee je hem als bridge kan instellen. Nadeel is dat je daarna niet meer via een internet-pagina naar je modem kan, maar als het goed is, heb je dat niet meer nodig.

[b]UPC[/b]
Ik heb geen informatie kunnen vinden over UPC-modems. Mocht je wat hebben, laat het weten!

[b]Ziggo[/b]
Heb ik ook geen informatie over. Mocht je wat hebben, laat het weten!

Goede en duidelijke uitleg Poezenbeest, ga zo door:thumbsup:

Mooie bijdrage! :thumbsup:

Prima gedaan Poezenbeest, misschien een idee om in "Algemeen" bijvoorbeeld onder "Apple Nieuws & Roddels" "[b]Apple Tips[/b]" te starten, en daar dergelijk post te plaatsen.

Prima uitleg. Ik heb afgelopen week zelf ook mijn AE, TC en Airport Extreme in 1 netwerk gezet. Ik heb glasvezel van KPN.
Ik heb het netwerk als volgt opgezet;
kpn = router/modem, wifi uitgezet (ivm sterkte van het signaal en het feit dat apple TV niet altijd en goed zichtbaar was in het netwerk)
TC = in de meterkast geplaatst, Wifi ingeschakeld, in brugmodes
AE en AExtreme = via kabel met de TC verbonden, de Extreme ook in brugmodes, wifi ingeschakeld met dezelfde naam en wachtwoord als op de TC. Ik heb dus nu 1 wifi in huis met 3 zenders. Kwaliteit en stabilitiet zijn uitstekend.

Wat ik in het artikel van Poezenbeest mis is het feit dat je (volgens mij), wanneer je de routeer/modem van de internet provider gebruikt als DHCP-server je de netwerk kabel van de routeer/modem naar (in mijn geval de TC) je de kabel niet in de wan-poort maar in de lan-poort moet plaatsen. Die je dat niet dan krijg je een instabiel netwerk en kunnen je apparaten er uit klappen.

[quote=hermen url=http://www.onemorething.nl/community/topic/howto-airport-extreme-of-timecapsule-icm-een-adsl-of-kabelmodem#post-2497814 time=1355048635]Prima uitleg. Ik heb afgelopen week zelf ook mijn AE, TC en Airport Extreme in 1 netwerk gezet. Ik heb glasvezel van KPN.

Ik heb het netwerk als volgt opgezet;

kpn = router/modem, wifi uitgezet (ivm sterkte van het signaal en het feit dat apple TV niet altijd en goed zichtbaar was in het netwerk)

TC = in de meterkast geplaatst, Wifi ingeschakeld, in brugmodes

AE en AExtreme = via kabel met de TC verbonden, de Extreme ook in brugmodes, wifi ingeschakeld met dezelfde naam en wachtwoord als op de TC. Ik heb dus nu 1 wifi in huis met 3 zenders. Kwaliteit en stabilitiet zijn uitstekend.

Wat ik in het artikel van Poezenbeest mis is het feit dat je (volgens mij), wanneer je de routeer/modem van de internet provider gebruikt als DHCP-server je de netwerk kabel van de routeer/modem naar (in mijn geval de TC) je de kabel niet in de wan-poort maar in de lan-poort moet plaatsen. Die je dat niet dan krijg je een instabiel netwerk en kunnen je apparaten er uit klappen.[/quote]

Je hebt het hier over AE en AExtreme. Wat bedoel je precies? Ik krijg hier binnenkort ook glasvezel van KPN, dus hou mn hart een beetje vast... Al kan het vast niet beroerder worden dan UPC nu :yum:

[quote=hermen url=http://www.onemorething.nl/community/topic/howto-airport-extreme-of-timecapsule-icm-een-adsl-of-kabelmodem#post-2497814 time=1355048635]Wat ik in het artikel van Poezenbeest mis is het feit dat je (volgens mij), wanneer je de routeer/modem van de internet provider gebruikt als DHCP-server je de netwerk kabel van de routeer/modem naar (in mijn geval de TC) je de kabel niet in de wan-poort maar in de lan-poort moet plaatsen. Die je dat niet dan krijg je een instabiel netwerk en kunnen je apparaten er uit klappen.[/quote]

mijn netwerk bestaat uit een Cisco EPC3212, d.w.z. een kabelmodem zonder router.
hierop is een Airport Extreme aangesloten; maakt netwerk aan; dhcp/nat ingeschakeld.
op de uitgaande lan-poorten zitten een Airport Extreme en een Time Capsule aangesloten.
ingesteld op maak netwerk aan en dhcp/nat uitgeschakeld (=brugmodus)
in beide gevallen wordt de wan-poort gebruikt.
werkt perfect.
dus de opmerking dat je een router die in brugmodus staat, via een lan-poort zou moeten aansluiten, klokpt volgens mij niet.

[quote=Mike3380 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/howto-airport-extreme-of-timecapsule-icm-een-adsl-of-kabelmodem#post-2502124 time=1355917776]
Je hebt het hier over AE en AExtreme. Wat bedoel je precies?[/quote]

er zijn 2 AE's:
Airport Extreme
Airport Expresse

ah ok

en het gebruik van AE of TC als extender?

Het gebruik van airports in een WDS is een ander onderwerp dat zich leent voor een ander topic.

Begrijp ik het dus goed,

als ik de extreme wil gebruiken om mijn netwerk te versterken, en hier ook nog eens een hdd op wil aansluiten die door alle “netwerk” gebruikers te bereiken is, ik de extreme aan moet sluiten via een ethernet kabel aan mijn bestaande modem van UPC.

Daar anders de “versterkings” werking niet werkt.

m.a.w. ik kan de extreme niet boven zetten en laten inloggen op mijn draadloze netwerk, en zo het netwerk versterken,

kan ik ook de express aansluiten via een kabel, en vervolgens een extreme draadloos.

ik wil nml boven muziek streamen, maar ik wil ook dat alle apparaten die muziek kunnen afspelen, of aansturen, mijn hdd kunnen bereiken zonder dat de hoofd pc aan staat.

express is dus hoofdzakelijk voor muziek streamen, en evt versterken draadloze netwerk
extreme is dus hoofdzakelijk voor het delen van de HDD, en evt versterken draadloze netwerk.