HP color laserjet 2550n printen via ethernet

Een tijdje geleden heb ik een 2e hands HP color laserjet 2550 gekocht. In eerste instantie heb ik geprint via de usb-poort en de Airport Express. Omdat het niet zo snel gaat en soms ook niet helemaal goed, er verdwijnen wel eens printopdrachten, wil ik gaan printen via ethernet. Ik krijg het om geen enkele manier aan de praat. Ik heb inmiddels wel het ip-nummer van de printer gevonden en dat ingevuld bij o.a. Printen via IP, maar niks. Ook bij Printen via Appletalk blijft de printer onzichtbaar. Ook maakt het niet uit of ik 'm rechtstreeks aansluit of via een switch/hub. Iemand een idee?

Er van uit gaande dat je het over Tiger hebt en je printer een ingebouwde printserver heeft kun je de volgende stappen doorlopen:

Op printe & fax control panel
Printer toevoegen [+]
Selecteer: IP Printer
Bij protocol: HP Jet Direct - Socket
Vervolgens bij IP Adres je printer IP adres invullen en toevoegen dan zou je de printer moeten vinden.

[quote:c9554f1ed1="madmax"]Er van uit gaande dat je het over Tiger hebt en je printer een ingebouwde printserver heeft.[/quote:c9554f1ed1]

Nee, ik heb 10.3.9, de printer heeft wel een ingebouwde printserver. Wat je voorstelt heb ik geprobeerd. Het ip-adres verschijnt wel in de lijst als je ‘handmatig’ selecteert, maar als ik ga printen gebeurt er niets.

Ik heb op het werk een Xerox SolidInk netwerkprinter via Ethernet draaien. Volgens mij was het een kwestie van de software/driver van de printer installeren, bij 'Printer toevoegen' voor 'Rendevouz' kiezen en de juiste net geïnstalleerde driver kwam in beeld. Die selecteren en de rest (ip etc) ging automatiek. Kan het nu niet checken omdat ik thuis op Tiger werk en (snif) niet zo'n mooie netwerkprinter heb staan. Maar misschien is het een poging waard.

Het ip van die HP printer moet in de reeks zitten met je internet(werk) verbinding. Waar je computer mee werkt, Dus als je met de speedtouch op het internet zit, die gebruikt reeks 10.0.0.1 je computer kiest met dhcp automatisch een ip bv. 10.0.0.150 dan moet je met die HP ook in die reeeks zitten anders werkt het niet. Speedtouch heeft als gateway naar buiten 10.0.0.138 Zelfde probleem had ik nml. gehad met een HP 4550N.

Hoe kan ik dan het ip-adres van de printerwijzigen? Heb ik daar speciale software voor nodig? Mijn netwerk zit in de reeks 192.X.X.X. Ik heb geen verder software bij de printer, alleen de drivers.

[quote:b6613ab5d0]Hoe kan ik dan het ip-adres van de printerwijzigen? Heb ik daar speciale software voor nodig? Mijn netwerk zit in de reeks 192.X.X.X. Ik heb geen verder software bij de printer, alleen de drivers.[/quote:b6613ab5d0]

Klopt. Die printer heeft een ingebouwde webserver. Je kunt via een webbrowser als Safari inloggen op een pagina die door die webserver gegenereerd wordt en dan de instellingen wijzigen.

1. Prik een rechte kabel rechtstreeks tussen je computer en printer. Dus niet via je router/swith/etc.

2. Pas handmatig het IP-adres van je computer aan zodat je met je computer in hetzelfde subnet zit als de printer. Meestal een kwestie van ervoor zorgen dat de eerste 3 getallen van je IP-adres hetzelfde zijn als die van de printer. Voor het laatste getal kies je iets tussen de 1 en 254. Maakt niet uit wat zolang als het maar niet hetzelfde is als op de printer.

3. Open nu Safari en typ in de adresbalk het netwerk adres van je printer. Je moet nu in de pagina’s met printerinstellingen kunnen komen.

4. Mocht de printer om een wachtwoord vragen en heb je dat niet dan zul je’m moeten resetten naar de fabrieksinstellingen. Daar is een speciaal knopje voor dat als ik het goed herinner weggestopt zit achter het deurtje waar het geheugenslot achter zit. Anders even de handleiding napluizen.

5. Waarschijnlijk is het het makkelijkst om de printer op DHCP te zetten. Als je hem handmatig op een IP-adres in een ander subnet zet verlies je de verbinding met de printer zodra je die wijziging doorvoert. Verander daarna het IP-adres van je computer, zodat je weer in hetzelfde zubnet zit en log opnieuw in om verdere wijzigingen aan te brengen.

6. Tot slot printer en computer gewoon weer op je router/switch/etc. aansluiten en printen maar.

Je hebt behalve de driver geen verdere software nodig. Wat wel aan te raden is bij dit model is kijken of de firmware van de meest recente versie is en eventueel een firmware update doen. Met de meest recente firmware is het een pracht printer. Hij maakt alleen wat veel kabaal :slight_smile:

Succes!

Dit ga ik even uitprinten en op m'n gemak uitproberen straks. Alvast bedankt voor zoveel moeite. Ik ben benieuwd of het lukt.

Nou, het werkt! Hartelijk dank voor de secure uitleg, ik had het zo aan de praat. Nu kan ik ook via de 'hulpprogramma'-button in de printerlijst meteen bij de instellingen komen.

Nogmaals bedankt!