HP designjet 10-20 PS

Iemand positieve of negatieve ervaring met één van deze 2 printers. En waar zit nu net het verschil tussen de 10 en de 20… het prijsverschil is wel duidelijk. Ervaringen met het printen vanuit Indesign?

De 10PS, 20PS en 50PS zijn qua printtechniek exact hetzelfde. Het verschil zit 'm in de software en netwerkaansluitingen. De 10PS is een stand-alone printer/proofer, de 20PS heeft een netwerkaansluiting, de 50PS is identiek aan de 20PS, maar kan tevens worden gebruikt voor het aanmaken van remote proofing documenten. De printer print heel erg mooi, maar het door HP geadviseerde papier is een beetje prijzig (Proofing Matte €50,- per 100 vel). Heb zelf een 10PS thuis staan en op m'n werk 3 x 20PS). Nadeel van de 20PS is de RIP. Voor iedere printer heb je een apparte RIP nodig. Als je dus zoals wij 3 printers hebt staan heb je dus 3 PC's / Mac's nodig met de RIP software. Mooi is wel de gescheiden printkop en inktcartridges. Verwacht alleen geen supersnelle prints op de hoogste resolutie.

Kan je ook goeie prints maken op gewoon papier? Staan de letters gekarteld als je vanuit Indesign of Quark print? X-Alt geeft nu een spectaculaire inruilactie, bij inruil van een oude printer bieden ze de 10 PS aan aan 699 euro, de 20 PS aan 1099 (excl. BTW) Dit lijkt me toch een mooi aanbod.

Ben al twee jaar blij met een 10PS. De software was bedroevend, maar is nu met versie 3.2 eindelijk up to date en draait vlotjes onder Panther de bestanden weg. De printer wordt via USB aangestuurd via een software-rip. Er is ook een rechtstreekse driver voor niet gevoelige bestanden (word-documentjes en zo. Papier is prijzig, maar dat is met alle proofing-materialen. Voor gewooon doordeweeks gebruik zou ik een andere printer kiezen, maar wie drukwerk produceert is dit een van de voordeligste proofprinters. Nog een nadeeltje: hij maakt nogal wat herrie door de ventilatoren die altijd aan staan.

Hallo,

Op het moment heb ik een Epson 1290, met eigen gemaakte profielen (Gretag). Heeft het hebben van een HP 10/20 voordeel in geval van het maken van proofen. Het gaat alleen om fotowerk (van high-end digitale achterwand). Met de Epson en de goede instellingen vanuit Photoshop 7
gaat het goed (gebruik geen rip). Heb wel de indruk dat de donkere partijen donkerder blijven dan het drukwerk (als je het naast elkaar houdt). Nogmaals tekst etc. is (op dit moment) niet van belang.

Iemand ervaring met bovenstaand?

Michel

Niet direct ervaring. Wel is het zo dat de HP een interne calibrator heeft zoals je ze ook ziet bij zijn grote broers uit de 5000 serie. Via de driver kun je makkelijk een proefprint laten draaien (uitsluitens op HP papier...) die dan gelijk inwendig door een lezer aan de printkop wordt gescand. Er wordt dan direct een bij het papier en de instellingen passend profiel gemaakt. Deze methode lijkt me in ieder geval in theorie nauwkeuriger dan via printen en dan meten met losse apparatuur. De HP werkt met 6 inkten: light cyaan en light magenta om een egaler toonverloop te maken in zachte tinten. Wat ik er tot nu toe mee gedraaid heb is verassend goed naast het gedrukte resultaat.

Toch wordt de 10/20PS niet als een fotoprinter aangeprezen. Ik denk dat daarvoor de nieuwe generatie printers met UV-inkten beter (en duurzamer) resultaat levert.

Eigenlijk zou je een testje moeten draaien.

Het verhaal hierboven over het verschil tussen de 10ps en de 20ps klopt.

Ik heb mijn 20ps nu 2 1/2 jaar en ik ben er erg tevreden over. De machine callibreert inderdaad zichzelf en maakt zijn eigen profielen voor allerlei verschillende papiersoorten. Echt spectaculair om te zien vind ik nog iedere keer. Eerst drukt ie proefkleuren af die hij dan met gekleurde lampjes gaat meten.

Inktverbruik is heel accaptabel. Er zitten 6 flinke tanks in waar ik het behoorlijk lang mee red. Die kosten ca. 30 euro per stuk. De machine print met speciale inkten (voor optimale kleurnauwkeurigheid) die alleen echt goede resultaten geven op de HP proofing papieren. De houdbaarheid en UV bestendigheid van de inkten is niet zo geweldig.
Gewoon even een afdrukje op gewoon papier gaat ook. Als je slim met je papier omgaat vallen de kosten per print erg mee. De prijs -kwaliteit verhouding is hierdoor uitstekend, afhankelijk van je eigen gedrag.

Zowel kleurpproeven als fotowerk zien er retestrak uit. De RIP software is niet je-dat in 9.2 maar er is ook een nieuwe versie Je kunt wel merken dat het een geport pakket is, het is een wir-war van vage xml en dll zooi maar als je er verder afblijft werkt het prima. De verwerkingssnelheid van de RIP software (Adobe PS3)is wel uitstekend, in een test kwam de oude versie er beter uit dan de hardware RIP op een vergelijkbare printers. Bij mij draait ie via het netwerk op een oude G3 tower met een G4/400 processor upgrade. Dat is voor de meeste klussen voldoende. RIPpen op je werkstation zou ik niet aanraden, dat is niet praktisch. Vanuit InDesign werkt het printen probleemloos en verrassend snel. Ook met transpaprante eps. illustraties, hoge res. beeld etc.

Inregelen van de machine gaat on-line met de server van HP. Met een maintenance functie praat de printer als het ware via USB en IP rechtstreeks met HP computer voor een diagnose en afstellen van printkoppen, verbruiksgegevens etc. Vind ik ook spectaculair.

Echt fantastisch is de support, in mijn ervaring. Er is een uitstekend forum op HP.com met actieve moderators waar je antwoord kunt vinden op al je vragen. Ik zou daar eerst eens een tijdje rondsnuffelen om ervaringen van andere gebruikers te lezen. De helpdesk zit volgens mij in Barcelona, maar het zijn geen Manuels (I know nothing, I’m from Barcelona, Fawlty Towers) Ze reageren soms binnen een uur op vragen. Soms nog sneller.

Ik vind de 20ps echt een aanrader, vooral voor kleine ontwerpstudio’s als ik.

Het verhaal hierboven over het verschil tussen de 10ps en de 20ps klopt.

Ik heb mijn 20ps nu 2 1/2 jaar en ik ben er erg tevreden over. De machine callibreert inderdaad zichzelf en maakt zijn eigen profielen voor allerlei verschillende papiersoorten. Echt spectaculair om te zien vind ik nog iedere keer. Eerst drukt ie proefkleuren af die hij dan met gekleurde lampjes gaat meten.

Inktverbruik is heel accaptabel. Er zitten 6 flinke tanks in waar ik het behoorlijk lang mee red. Die kosten ca. 30 euro per stuk. De machine print met speciale inkten (voor optimale kleurnauwkeurigheid) die alleen echt goede resultaten geven op de HP proofing papieren. De houdbaarheid en UV bestendigheid van de inkten is niet zo geweldig.
Gewoon even een afdrukje op gewoon papier gaat ook. Als je slim met je papier omgaat vallen de kosten per print erg mee. De prijs -kwaliteit verhouding is hierdoor uitstekend, afhankelijk van je eigen gedrag.

Zowel kleurpproeven als fotowerk zien er retestrak uit. De RIP software is niet je-dat in 9.2 maar er is ook een nieuwe versie Je kunt wel merken dat het een geport pakket is, het is een wir-war van vage xml en dll zooi maar als je er verder afblijft werkt het prima. De verwerkingssnelheid van de RIP software (Adobe PS3)is wel uitstekend, in een test kwam de oude versie er beter uit dan de hardware RIP op een vergelijkbare printers. Bij mij draait ie via het netwerk op een oude G3 tower met een G4/400 processor upgrade. Dat is voor de meeste klussen voldoende. RIPpen op je werkstation zou ik niet aanraden, dat is niet praktisch. Vanuit InDesign werkt het printen probleemloos en verrassend snel. Ook met transpaprante eps. illustraties, hoge res. beeld etc.

Inregelen van de machine gaat on-line met de server van HP. Met een maintenance functie praat de printer als het ware via USB en IP rechtstreeks met HP computer voor een diagnose en afstellen van printkoppen, verbruiksgegevens etc. Vind ik ook spectaculair.

Echt fantastisch is de support, in mijn ervaring. Er is een uitstekend forum op HP.com met actieve moderators waar je antwoord kunt vinden op al je vragen. Ik zou daar eerst eens een tijdje rondsnuffelen om ervaringen van andere gebruikers te lezen. De helpdesk zit volgens mij in Barcelona, maar het zijn geen Manuels (I know nothing, I’m from Barcelona, Fawlty Towers) Ze reageren soms binnen een uur op vragen. Soms nog sneller.

Ik vind de 20ps echt een aanrader, vooral voor kleine ontwerpstudio’s als ik.

Heb ik dan voor het werken met een printserver de 20 nodig of kan dit ook met de 10? Ik heb een oude desktop G3 266Mhz met systeem 9.2 en USB-kaart, in overschot staan. Kan ik deze dan als printserver gaan gebruiken? Is er ook een minimumvereiste qua RAM e.d.?

De ouder RIP is onder 9.2 erg traag. Al het rekenwerk wordt door de computer gedaan, dus een beetje tempo is wel aangenaam. De eerste versie van de RIP deed er op mijn G4 dual450 soms wel 20 minuten over het rippen van een XPress bestand. Ik heb even een G5 1.6 tot mijn beschikking gehad, en die RIPt vliegensvlug. Wat dat betreft... Verder zijn de eisen niet zo hoog, Ik heb het idee dat veel RAm het systeem niet veel sneller maakt. Er wordt nogal wat heen en weer geschoven met bestanden tussen de verschillende programmaonderdelen (RIP, engine, driver) en dat gaat volgens mij allemaal via een diskbestand.

Waar is MrDesignjet op dit forum gebleven? Hij weet er alles van.

Het is een goed idee om de ouwe G3 als printserver te gebruiken. Een 100base of meer Ethernet verbinding is wel aan te bevelen. Steek er desnoods nog een 100base PCI kaartje naast voor een sneller netwerk. Ik heb er nog een processorupgrade kaartje voor gekocht. Destijds nieuw, maar intussen staan er zat tweedehands te koop. Succes!