.htaccess + .htpasswd

Er zijn al verschillende threads aan gewijd. Maar ik kom er niet uit.

Van alles geprobeerd.

Eén van de vragen die ik heb is de volgende

In deze regel:

[b:fc22da29a9]AuthUserFile /www/cust/.htpasswd [/b:fc22da29a9]

Hoe kom ik aan dat adres? Er is zo’n truuk met phpinfo en zo maar dat wil mijn servertje niet (bij Ladot zit ik - heet nu Active 24).

Soms zie ik ook die . (punt) niet staan voor passwd en dan weer wel. Kun je daar geen relatief adres invullen.

Wat wat? Hoe? Hè?

:?

Deze regel kan je van Ladot (active 24) krijgen (mits zij .htaccess ondersteuren). Echter als zij ook phpinfo() niet ondersteunen kan het ook zijn dat je geen PHP ondersteuning hebt of dat je op een windows hosting account draait.

Meestal is het iets zoals: /www/domeinnaam.nl/public_html o.i.d.
Heb je al wel een .hpasswd? Er zijn eventueel CGI scripts die die bestanden kunnen aanmaken.

Handig is het om te weten wat voor een hosting account je hebt.

Wellicht heb je hier wat aan: klik

Als je kunt telnetten naar je account kun je naar de map gaan die je wilt beveiligen en dan het commando "pwd" gebruiken. Je krijgt dan het pad naar de map die je wilt beveiligen.

Jan

[quote:b062b864a8="JanWeijers"]Als je kunt telnetten naar je account kun je naar de map gaan die je wilt beveiligen en dan het commando "pwd" gebruiken. Je krijgt dan het pad naar de map die je wilt beveiligen.[/quote:b062b864a8]

Dat heeft toch iets te maken met dat [i:b062b864a8]SSH[/i:b062b864a8]?

Daar heb je weer een ander programmaatje voor nodig en die kan ik alleen voor OS9 vinden. Heb ik ook wel geprobeert. Snap daar niet zo veel van. Nu is Ladot/Active24 erg zuinig met informatie.

Ik hoop niet dat ik het hele scripting-gebeuren moet gaan snappen want daar heb ik geen zin in.

Btw ik had al een .passwd gemaakt. Met gecodeerde wachtwoorden. Die staat in mijn ‘root’. Het htaccess bestandje staat in de te beveiligen map. Daarin staat dus weer het adres van het .passwd bestand toch?

Ik zou de link volgen die ik in mijn vorige bericht heb gepost. Je krijgt dan een formulier wat je kan invullen en dan zou het moeten werken (afhankelijk van je hosting account)

SSH is een soort beveiligde telnet. Waarschijnlijk heb je daar geen toegang tot.

.htaccess komt te staan in de te beveiligen dir. Je passwd file kan elders. dat /www/cust/ betekent dat je daar iets te customizen hebt. Bij active 24 staat je html altijd onder /html, dus als je jou .htpasswd file in /html/geheim hebt staan wordt het:[code:1:880ebc7b8f]AuthUserfile /html/geheim/.htpasswd [/code:1:880ebc7b8f] edit: had ik het ff niet goed opgeschreven....

[quote:8b35034c6e="@GHB"]Ik zou de link volgen die ik in mijn vorige bericht heb gepost. [/quote:8b35034c6e]

Ik ga het proberen. Thx.

[quote:4efd7d45c9="Waterman"]... [code:1:4efd7d45c9]AuthUserfile /html/geheim/.htpasswd [/code:1:4efd7d45c9][/quote:4efd7d45c9]

Top! :lol:

En hoe krijg je dan een wachtwoord in je .htpasswd file? Cleartext o.i.d.?

[quote:6db098dd40="@GHB"]En hoe krijg je dan een wachtwoord in je .htpasswd file? Cleartext o.i.d.?[/quote:6db098dd40]

Hmm. Je vraag doet vermoeden dat IK het niet goed snap. Een .htaccess-bestadn schrijf ik gewoon en upload ik als text-modus (Fetch). Dat werkt - ik heb al een goede 404-pagina kunnen maken die netjes wordt aangeroepen. Dus…

een .htpasswd deed ik op dezelfde manier. :?

Het eerste deel werkt wel. Kijk maar op http://www.vabrieq.nl/geheim maar ik kom niet verder.
(login en ww zijn in dit voorbeeld ‘test’ en ‘test’)

[quote:43e6c59174="@GHB"](...) Wellicht heb je hier wat aan: [url=http://help.ladot.com/support_system/t3.asp?folderid=1086]klik[/url][/quote:43e6c59174]

[b:43e6c59174]Potverdorie[/b:43e6c59174] het staat er gewoon allemaal!

[quote:ea7f93b3ae="@GHB"]En hoe krijg je dan een wachtwoord in je .htpasswd file? Cleartext o.i.d.?[/quote:ea7f93b3ae]

Met de functie htpasswd:

htpasswd -m .htpasswd username

het password wordt dan gevraagd. Met dit commando kun je ook een .htpasswd bestand aanmaken. Tik eens in in de terminal ‘man htpasswd’.

[quote:8bdaa0c313="314ter"] Met de functie htpasswd:

htpasswd -m .htpasswd username

het password wordt dan gevraagd. Met dit commando kun je ook een .htpasswd bestand aanmaken. Tik eens in in de terminal ‘man htpasswd’.[/quote:8bdaa0c313]

Ik voel me bij elke reactie dommer worden.

Terminal?

[url=http://homepage.mac.com/onar/apacheprotect/]apache protect[/url]

Is een echte mac oplossing!

Ik heb het al een paar keer geprobeerd en het werkt echt super!
Niks meer files editten en zo … gewoon users aanmaken en dan aangeven welke directory je wilt beveiligen en klaar is keer .
je kunt ook later nog wachtwoorden veranderen en users bijmaken …

[quote:8e6b84ef82="thijs_ganger"]Ik voel me bij elke reactie dommer worden.

Terminal?[/quote:8e6b84ef82]
Nergens voor nodig.
De terminal is een tekst venster, waar je commando’s voor het unix systeem in kan typen. Hij staat bij je hulpprogramma’s. Die htpasswd functie die genoemd wordt is ook een commando voor in de terminal. de help functie in de terminal heet ‘man’ van manual. man man geeft uitleg over man, man htpasswd dus over htpasswd. De terminal werkt niet erg inzichtelijk, maar het went wel. Het gebruik ervan voegt veel toe aan wat je met je computer kan.

[quote:b3b9c4168b="Waterman"](...)De terminal is een tekst venster, waar je commando's voor het unix systeem in kan typen. Hij staat bij je hulpprogramma's. Die htpasswd functie die genoemd wordt is ook een commando voor in de terminal. de help functie in de terminal heet 'man' van manual. man man geeft uitleg over man, man htpasswd dus over htpasswd. De terminal werkt niet erg inzichtelijk, maar het went wel. Het gebruik ervan voegt veel toe aan wat je met je computer kan.[/quote:b3b9c4168b]

Hmm. Best duidelijk. Sterker nog; ik heb nu een htpasswd bestand gemaakt. (staat geen . voor).

Kan ook contact maken met mijn website bij ladot via “ftp”. Maar ik kom er niet achter hoe op mijn site dan kan navigeren. Ik kom binnen op het laagste niveau neem ik aan.
Daar zijn 3 mappen; [b:b3b9c4168b]cgi-bin[/b:b3b9c4168b], [b:b3b9c4168b]html[/b:b3b9c4168b] en [b:b3b9c4168b]www[/b:b3b9c4168b]. Ik moet in die map [b:b3b9c4168b]html[/b:b3b9c4168b] komen.

Hoe?

ftp in de terminal? fetch? RBrowser lite?

in de terminal:
cd html

cd staat voor change directory

in fetch en RBrowser: dubbelklik op de naam van de folder, net als in de finder.

een bestandsnaam die begint met een . is verborgen in Unix, dus dan verdwijnt hij uit beeld. Je kan 'm toevoegen door het terminal commando cp htpasswd .htpasswd
Dan kopieer je het bestand naar een een nieuw verborgen bestand (cp = copy). Als je vervolgens in de terminal wilt zien wat er in je directory staat kan dat met het commando ls (van list). Als je ook de verborgen bestanden wilt zien wordt het ls -a (van list all).

@thijs_ganger: heb jij wel terminal / ssh toegang o.i.d.? Waarschijnlijk niet!

Het klopt met htpasswd in de terminal kan je een .htpasswd file aanmaken, echter kan ik mij niet voorstellen dat Active 24 terminal toegang geeft, toch?

Moet dat dan? kan je geen htpasswd op je mac aanmaken en naar je site ftp'en?

[quote:b638475991="@GHB"]@thijs_ganger: heb jij wel terminal / ssh toegang o.i.d.? Waarschijnlijk niet!

Het klopt met htpasswd in de terminal kan je een .htpasswd file aanmaken, echter kan ik mij niet voorstellen dat Active 24 terminal toegang geeft, toch?[/quote:b638475991]

Ik kan mbv de terminal inloggen op mijn website bij active24/ladot. Dat is toch fijn.

Ik heb zoals hierboven beschreven genavigeerd naar de map ‘veilig’ (mbv ‘cd html’ enz). Dat werkt allemaal.

Maar het commando cp htpasswd .htpasswd, daar snapt hij niet van (invalid command). Het htpasswd bestand dat ik met de terminal maakt staat automatisch in mijn home-folder. Hoe weet de terminal hem daar te vinden?