HTML tabel probleempje

Ik ben even wat met tabellen aan het prutsen geweest en ik gebruik sinds kort vaak Camino als browser, dus daar was ik driftig mee aan het testen, maar ik kon het maar niet voor elkaar krijgen. Eén keer met Safari geprobeerd en het was direct goed. Even de code: [code:1:cb157e5640] <TABLE> <tr> <td colspan="3" align="center">Hoofdtitel</td> </tr>

&lt;tr bgcolor=&quot;#DDDDDD&quot;&gt;
    &lt;td width=&quot;200&quot;&gt;Titel&lt;/td&gt;
    &lt;td colspan=&quot;2&quot; align=&quot;right&quot;&gt;tekst moet boven tekstveld komen&lt;/td&gt;
&lt;/tr&gt;
    &lt;td colspan=&quot;2&quot;&gt;
        &lt;form&gt;
        &lt;textarea rows=&quot;8&quot; cols=&quot;50&quot; name=&quot;tekst&quot;&gt;Allemaal tekst hierin
        &lt;/textarea&gt;
    &lt;/td&gt;
    &lt;td width=&quot;60&quot;&gt;
        &lt;input type=&quot;submit&quot; value=&quot;Wijzig&quot; name=&quot;wijzig&quot;&gt;
        &lt;/form&gt;
    &lt;/td&gt;
&lt;/tr&gt;

</TABLE>
[/code:1:cb157e5640]

De bedoeling is dat de tekst “tekst moet boven tekstveld komen” boven het tekstveld komt te staan d.m.v. de code ‘<td colspan=“2”>’. In Safari werkt dat prima, maar in Camino dus niet. Zie ik wat over het hoofd?

Blijkbaar zit het probleem hem bij het impliciet aanwezig zijn van een 3de kolom, Safari handelt dit af zoals je zou verwachten, Camino handelt het blijkbaar anders af. Ik zou niet kunnen zeggen wat nu precies de correct manier is volgens de standaarden.

Het vreemde gedrag doet zich niet voor indien je een nieuwe rij toevoegt die wel expliciet 2 kolommen bevat, dan ziet het er in Camino ook ok uit:

[code:1:164c363993]<form>

<table border="1">

&lt;tr&gt;
    &lt;td colspan=&quot;3&quot; align=&quot;center&quot;&gt;Hoofdtitel&lt;/td&gt;
&lt;/tr&gt;

&lt;td width=&quot;200&quot;&gt;Titel&lt;/td&gt;
    &lt;td colspan=&quot;2&quot; align=&quot;right&quot;&gt;tekst moet boven tekstveld komen&lt;/td&gt;
&lt;/tr&gt;

&lt;td colspan=&quot;2&quot;&gt;
        &lt;textarea rows=&quot;8&quot; cols=&quot;50&quot; name=&quot;tekst&quot;&gt;Allemaal tekst hierin
        &lt;/textarea&gt;
    &lt;/td&gt;
    &lt;td width=&quot;600&quot;&gt;
        &lt;input type=&quot;submit&quot; value=&quot;Wijzig&quot; name=&quot;wijzig&quot;&gt;
    &lt;/td&gt;
&lt;/tr&gt;

&lt;tr&gt;
	&lt;td&gt;&amp;nbsp;&lt;/td&gt;
&lt;/tr&gt;

</table>

</form>[/code:1:164c363993]

In Safari zag het er al altijd zo uit. Maar ik herhaal, ik weet nou niet wie het precies goed doet, al lijkt me de oplossing van Safari wel mooier, juister & logischer.

Groeten

Hee, dat werkt inderdaad. Bedankt. Wat bedoel je trouwens met "het impliciet aanwezig zijn van een 3de kolom"?

[quote:c9bd0eb21d="Kyokushinkai"]Hee, dat werkt inderdaad. Bedankt. Wat bedoel je trouwens met "het impliciet aanwezig zijn van een 3de kolom"?[/quote:c9bd0eb21d]

Nou, je geeft een colspan op van 3 in je eerste rij die uit slechts 1 cel bestaat. Dat betekent dus dat je verwacht dat de tabel 3 kolommen zal bevatten.

Vervolgens definieer op de twee volgende rijen telkens slechts 2 kolommen. En één cel krijgt dan vervolgens een colspan mee van 2, zodat er twee kolommen zouden overspannen worden. Maar in feite zijn er nergens effectief 3 kolomen zichtbaar. Ze zijn impliciet aanwezig, je voelt zelf wel aan dat de tabel zal moeten opgesplitst worden in 3 delen, maar doordat sommige cellen meerdere cellen overspannen is dat nergens echt zichtbaar tenzij je de verticale zijden zou doortrekken…

beetje moeilijke uitleg zeker? :slight_smile:

Ik kan het prima volgen, maar ik vind het vreemd dat men daar geen rekening mee heeft gehouden. Met men bedoel ik dan de makers van Camino. Maar goed, met jouw oplossing werkt ook.

Eigenlijk moet je hiervoor op Mozilla schieten, Camino gebruikt namelijk gewoon de Mozilla Gecko rendering engine (verantwoordelijk voor de afbeelding van webpagina's). Het Camino project zelf draait eigenlijk vooral rond de GUI (Graphical User Interface).

Dit volledig terzijde :slight_smile:

Waarom gebruik je een tabel?

Ja, ik weet het, volgens jou moet ik div's gebruiken, maar daar heb ik (nog) geen kaas van gegeten. Weet je wat? Zet hier even een lading linkjes neer naar een paar goede tutorials of zo. Mailen mag ook. Dan kan ik het misschien eens leren.

Zoek eens op het forum, of bekijk de [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=33914]samenvatting van meest gestelde vragen[/url] :)

[quote:dc553c5652="Kyokushinkai"]Weet je wat? Zet hier even een lading linkjes neer naar een paar goede tutorials of zo. Mailen mag ook. Dan kan ik het misschien eens leren.[/quote:dc553c5652]

Weet je wat? Gebruik de zoekfunctie of Google. Mijn naam is niet Aladin.