Huisgenoten en andere huurproblemen

[quote=Brombeer url=http://www.onemorething.nl/community/topic/snelle-vragen-snelle-antwoorden/page/155#post-2496373 time=1354736037]Ik vind dit wel een eigen topic waard. [/quote]

Bij deze dus. Ik zal vast niet de enige zijn die problemen heeft met zijn/haar huisgenoten, en alle andere zaken die komen kijken bij het huren van een huis of studentenkamer.

Even crossposten uit het [url=http://www.onemorething.nl/community/topic/snelle-vragen-snelle-antwoorden/page/155#post-2496323http://]vragendraadje[/url].

[i]In ons huis woont een jongen. Toen ik naast hem kwam wonen had ik vrij veel last van hem (van harde televisie tot vieze neukgeluiden). Hier meerdere malen bij de huisbaas over geklaagd.

Inmiddels woon ik in de kamer onder hem. Nog steeds heb ik last van hem, al dan wel iets minder. Nog wel een paar keer geklaagd en hem aangesproken op z'n harde lawaai in de keuken, waar ik regelmatig wakker van word.

Nu gaat de persoon in de kamer naast mij weg. Een advertentie staat online, meerdere reacties opgehad. Meneer toonde geen enkele vorm van interesse in het meewerken van de hospiteeravond. Inmiddels heeft hij bedacht dat hij die vrije kamer wel wil hebben.

[b]Dat zie ik uiteraard niet zo zitten, vanwege het geluidsoverlast. Wat kan ik hier het beste tegen doen?[/b]

Het liefst zie ik hem helemaal vertrekken, maar de huisbaas vindt hem een goed huurder omdat hij zijn huur op tijd betaald, en verder vindt die het wel prima. [/i]
---
[i]Weer terug naar boven verhuizen is geen optie voor mij. Daar zijn de kamers de helft kleiner.

Hem waarschuwen dat het geluid zachter gebeurt nu minimaal iedere avond dat hij thuis is. Inmiddels ben ik het zo zat dat ik om half 1 gewoon de tv-stekker er uit trek als z'n televisie nog hoorbaar aanstaat (dit zeg ik ook gewoon tegen hem). En als de televisie niet aan staat heeft hij ruzie met z'n vriendin, waarbij er ook genoeg decibellen worden geproduceerd.

En ja, op de manier waarop hij seks heeft zijn neukgeluiden gewoon echt smerig.

Vanochtend werd ik wakker hij iets in de koelkast niet kon vinden. Schrok me dood toen hij keihard 'vieze kankernazi's' begon te schreeuwen.
[b]
Maar goed, zoiets wil ik niet naast me hebben en hoe ga ik dat dus tegen? [/b][/i]
---

[quote=Brombeer url=http://www.onemorething.nl/community/topic/snelle-vragen-snelle-antwoorden/page/155#post-2496373 time=1354736037]Wat vind de rest van het huis er van?[/quote]

Het meisje in de kamer naast me bemoeit zich er niet meer mee, want die gaat er toch uit. Wel weet ik dat die twee elkaar ook totaal niet mogen. 'Eindelijk gaat die trut er uit', toen ik hem vertelde dat we zouden hospiteren voor haar kamer. Een andere jongen die gaat door het gedrag van deze huisgenoot het huis uit (al wilde die al samenwonen met zijn vriendin, hij woont hier sinds deze zomer), en nog een andere jongen die hier sinds 1 november woont en zich er nog zoveel mogelijk buiten probeert te houden.

Elke gemeente heeft een meldpunt voor overlast. Heb je dat al geprobeerd?
Zo'n meldpunt kijkt of ze er iets mee kunnen en zo ja dan wordt door hun de politie (of een andere instantie) ingeschakeld. Vervolgens worden er afspraken gemaakt met o.a. de veroorzaker en wordt er gekeken of die afspraken worden na gekomen. (bel ze gerust plat, dan worden ze ook gek).

Ook kun je (natuurlijk) zelf naar de politie gaan. (Bij voorkeur op het moment van de overlast zelf). Ook heb je wat geluiden betreft twee 'soorten' overlast: echt harde geluiden en niet zo harde geluiden maar die wel de hele dag te horen zijn. Ook dat laatste kan tot overlast worden gerekend.
Het is lastig en moeilijk om iemand die gewoon asociaal is duidelijk te maken dat hij het bloed onder de nagels weg haalt van zijn medemens.

Dat de huisbaas het wel prima vind is ook niet in de haak. Kijk b.v. eens in je huurcontract, soms staat daar iets in over overlast. Indien dit zo is heb je een stok achter de deur want dan lapt de huisbaas zijn eigen regels aan zijn laars. Dit kun je dan aankaarten bij ik denk de gemeente want dergelijke huisbazen zijn dan indirect de oorzaak van problemen in een wijk.

Ik leef met je mee want ik heb zelf enkele jaren last gehad van harde (Antilliaanse) muziek (mijn meubels trilden gewoon) van een benedenbuurman. Ook mijn huisbaas heeft hem gewaarschuwd maar het is het ene oor in en het andere uit. Voor mij was het extra lastig omdat ik toen in de ploegendienst werkte en dus ook geregeld overdag moest slapen, en de vlag ging uit toen ik er achter kwam dat hij ging verhuizen nu al weer 5 jaar geleden!

Bij mij wonen beneden nu ook studenten maar daar heb ik vooralsnog niet echt last van.

p.s: wat je ook doet, ga [b]niet[/b] lopen vertellen wat je gedaan hebt, doe alsof je neus bloedt...

Okee, ik lees zeer selectief...
Over die neukgeluiden: kun je een beetje orgel spelen en kun je aan een keyboard komen? Het werkt namelijk uiterst zaaddodend om keihard op een keyboard van die honkbalthemaatjes te spelen. Ik heb het geprobeerd toen ik zelf last had van burengerucht en het werkt waanzinnig!

Totaal offtopic omdat ik zo zat als een aap ben, maar vogel: wat ben je toch ook een ongelooflijke koning.

Ik wil zelfs wel een keyboard ter beschikking stellen om dat mee te maken :grin:

" Maar goed, zoiets wil ik niet naast me hebben en hoe ga ik dat dus tegen? "

Discovery - Pretty Bad Girls.
http://investigation.discovery.com/tv-shows/pretty-bad-girls-videos/pretty-bad-girls.htm

[quote=LucasJV url=http://www.onemorething.nl/community/topic/huisgenoten-en-andere-huurproblemen#post-2496457 time=1354754021]Ik wil zelfs wel een keyboard ter beschikking stellen om dat mee te maken :grin:[/quote]En ik m'n 300W Leslie 3300 :crazy:

Maar even serieus: hoeveel huisgenoten heb je? Hebben die allemaal geen probleem met die figuur? Anders eventueel wanneer-ie de TV weer hard aan heeft staan na 22:00u gewoon de politie bellen, kijken hoe die reageert wanneer de wouten binnenkomen terwijl-ie aan het neuken is :grin:

Het zijn leuke ideeën, die men je hier van de hand doet, maar of ze ook iets oplossen?
Alhoewel huurrecht niet zo zeer mijn ding is, maar ik weet wel dat je je verhuurder dwingend kunt aanspreken op de overlast die de (voorlopige gelukkig nog boven)buurman jou geeft. Dat doe je bij voorkeur met een aangetekende brief, waarin je je klachten aan hem uitlegt en je een termijn geeft waarbinnen je actie wilt van hem. Vertel in je brief ook dat wanneer een reactie uitblijft, je gedwongen bent verdere juridische stappen te ondernemen.

Op de site [url=http://www.kamertje.nl/huur_verhuur_tips]Kamertje.nl[/url] staat dat je bij overlast in zo'n geval de Huurcommissie zou kunnen inschakelen. Of dat echt zo is, heb ik op de site van de [url=http://www.huurcommissie.nl/huurder/wanneer-schakel-ik-de-huurcommissie-in/]Huurcommissie[/url] niet zo snel kunnen vinden, maar wellicht dat je in jouw gemeente telefonisch contact met hen kunt opnemen om dit te vragen. Gaat dat niet, dan zou je je tot de kantonrechter kunnen wenden met dat probleem. Dit kan trouwens zowel met als zonder advocaat. Verder neem ik aan dat in Groningen (net als in Amsterdam) vast wel een rechtswinkel is van de rechtsfaculteit, die mensen kunnen helpen met dit soort dingen.

Nu werkt dit alles niet om je bovenbuurman ook boven te houden. Hiervoor zul je (vrees ik) moeten lobbyen bij de overige bewoners, dus dat is een kwestie van goed voorbereidend werk. Lever de goede argumenten aan om hem boven te houden (vooropgesteld dat de huurders daar over kunnen beslissen en de verhuurder hem de kamer gunt omdat hij zo'n "goede" huurder is).

Ik wens je veel sterkte!

Dank voor jullie reacties. We wonen hier met z'n vijven trouwens, twee meiden beneden en drie jongens boven.

De politie vind ik ook weer zo wat om er bij te schakelen. Dat is nog niet eens gebeurd voor de jongen die eerst in mijn huidige kamer zat (en daarvan was de overlast erger, sporadisch. Maar goed, dat waren ook de onderburen die belden). Het is ook voornamelijk de druppel die de emmer doet overlopen.

De huisbaas is vorige keer wel een keer langs geweest om de gemoederen hier te sussen. Daarbij heeft hij ook tegen hem gezegd dat zijn wasmandding van de overloop af moet, omdat wij geklaagd hebben dat dat ding in de weg staat (en we zo niet bij de brandblusser kunnen). Inmiddels is dat ding nog steeds niet weg.
Huisbaas wil ook dat wij het eerst met z'n allen gaan oplossen, maar de huisgenoot zegt niks tegen ons, gisteren in de keuken kon er nog geen hoi vanaf. Nu wist ik door de huisbaas dat hij het over de kamer hiernaast wilde hebben, maar als ik zelf dat gesprek niet was begonnen dat wist ik het nu nog niet.

Daarnaast overtreedt hij ook het huurcontract vanwege huisdieren. Nu ben ik het met je eens dat vissen niet echt huisdieren zijn (al heeft hij een paard op z'n kamer, zo lang ik er geen last van heb vind ik het wel best), maar hij maakt het aquarium regelmatig in de badkamer schoon, waarna de helft van dat vieze drab in de badkamer blijft liggen. Ook ligt er grind in de vensterbank, van een zak die al eens is opengescheurd. De inhoud heeft meerdere weken daar gelegen, en toen de nieuwe jongen in het huis kwam hebben zij bij het inrichten van de kamer ook de overloop meegestofzogen, anders lag het er nog. Maar volgens meneer is de zak met grind niet van hem.

Ook heeft zijn vriendin voor dit huis een extra sleutel laten bijmaken. Illegaal uiteraard.

Zelf met een keyboard zitten spelen heb ik niet zo heel veel zin in. Ik wil niet dat hij straks naar mij kan wijzen omdat ik zelf ook geluid aan het maken ben. Hij vond overigens ook niet dat hij zijn wasmand van de overloop moest, want, zo redeneerde hij, er lag ook post op de trap (jaaaa, wel twee brieven ofzo). Dat is ook een beetje zijn probleem, als je hem aanspreekt op zijn gedrag, vindt hij altijd wel iets dat hij vindt dat jij fout doet en hij dus ook zelf er een zwijnenstal van mag maken.

Huurcontract is overigens niet zo heel spannend, het meeste is ook gewoon letterlijk terug te vinden in de wet. Nu heb ik even naar beide gekeken, maar ben zelf ook niet zo bekend met het huurrecht. Het belangrijkste wat ik kan vinden is 'verstoren van woongenot', waar ik het nu ook al met de huisbaas over heb gehad.

De bovenbewoners zien hem eigenlijk wel graag naar beneden vertrekken, zodat ze geen last meer van hem hebben. Meisje naast me boeit het niet zoveel, die heeft niet echt last van hem en houdt zich meer bezig om haar kamer kwijt te geraken, en wie dat wordt moeten wij beslissen.

Ik denk dat ik inderdaad maar even een afspraak ga maken bij de Hanze rechtswinkel, want zoals ik al zei is huurrecht niet mijn sterkste kant. Rechterlijke stappen wil ik voorlopig nog even van de baan houden, hoewel het interessant zou zijn voor mijn opleiding :razz:.

Mocht er iemand zijn die meer verstand heeft van huurrecht (HOI ZERK!!!!), dan hoor ik het graag.

Het ververvelende is dat een rechtswinkel eigenlijk niks voor je kan doen, ze kunnen optreden als mediator maar daar houdt het feitelijk op. Het meest zinvolle zou een, door alle huisgenoten ondertekende, aangetekende brief verzenden naar de verhuurder zijn dat de maat vol is en jullie maatregelen eisen. Eerdere uitspraken in gelijkende zaken leverde dit op: "De verhuurder heeft een verplichting om de overlast te voorkomen en eventueel de overlastveroorzaker(s) het huis uit te zetten. Werken deze niet mee, dan zal er een advocaat ingeschakeld moeten worden. "

De verhuurder is dus DE persoon om dit aan te pakken, zelf kan je eigenlijk niet veel meer doen dan je verhuurder aan te spreken, desnoods dagelijks.

Aanspreken van de verhuurder in persoon heeft op zich geen zin, zeer zeker niet wanneer het tot een procedure gaat komen. Schrijven is de weg en bij voorkeur aangetekend.

[quote]Het meest zinvolle zou een, door alle huisgenoten ondertekende, aangetekende brief verzenden naar de verhuurder

[/quote]

:wink:

iPrincess, ik maakte natuurlijk een geintje (dat overigens ècht heeft gewerkt die ene keer!). Lees vooral wat Justhan hier heeft opgeschreven.

[quote=iPrincess url=http://www.onemorething.nl/community/topic/huisgenoten-en-andere-huurproblemen#post-2496472 time=1354776038]Dank voor jullie reacties. We wonen hier met z\'n vijven trouwens, twee meiden beneden en drie jongens boven.
[/quote]Een missiehuis?

Zo te horen eerder een missionarishuis, of een op-z'n-hondjeshuis, of een lepeltje-lepeltjehuis, of een reverse cowgirlhuis...

[quote=vogel url=http://www.onemorething.nl/community/topic/huisgenoten-en-andere-huurproblemen#post-2496531 time=1354789176]iPrincess, ik maakte natuurlijk een geintje (dat overigens ècht heeft gewerkt die ene keer!). Lees vooral wat Justhan hier heeft opgeschreven.[/quote]
Snap ik ook wel hoor ;). Maar ik heb dit advies al van meerdere mensen écht serieus ontvangen. Mocht het daadwerkelijk nodig zijn dan staat hier in ieder geval wel een keyboard :crazy:.

Jeetje, dat die jongen een vriendin heeft. Zal wel zijn uiterlijk zijn...

.

[quote=iPrincess url=http://www.onemorething.nl/community/topic/huisgenoten-en-andere-huurproblemen#post-2496472 time=1354776038]

De politie vind ik ook weer zo wat om er bij te schakelen. Het is ook voornamelijk de druppel die de emmer doet overlopen.

Daarbij heeft hij ook tegen hem gezegd dat zijn wasmandding van de overloop af moet, omdat wij geklaagd hebben dat dat ding in de weg staat (en we zo niet bij de brandblusser kunnen).

maar hij maakt het aquarium regelmatig in de badkamer schoon, waarna de helft van dat vieze drab in de badkamer blijft liggen.

Ook heeft zijn vriendin voor dit huis een extra sleutel laten bijmaken. Illegaal uiteraard.

Zelf met een keyboard zitten spelen heb ik niet zo heel veel zin in. Ik wil niet dat hij straks naar mij kan wijzen omdat ik zelf ook geluid aan het maken ben. Hij vond overigens ook niet dat hij zijn wasmand van de overloop moest, want, zo redeneerde hij, er lag ook post op de trap (jaaaa, wel twee brieven ofzo). Dat is ook een beetje zijn probleem, als je hem aanspreekt op zijn gedrag, vindt hij altijd wel iets dat hij vindt dat jij fout doet en hij dus ook zelf er een zwijnenstal van mag maken.
[/quote]
Het is ook die beroemde druppel waardoor door veel mensen toch echt de politie wordt gebeld hoor. Het is beter om de politie te bellen voordat die emmer overloopt want op zo'n moment escaleert de boel ook vaak. En die escalatie kan worden voorkomen door tijdig de politie te bellen. Als hij jullie waarschuwingen in de wind slaat luistert hij misschien naar de politie want die geeft in eerste instantie ook slechts een waarschuwing.

Wat die wasmand betreft: die verspert een vluchtweg in het geval van brand. Hij zal het wel kleinzielig vinden, maar de brandweer denkt daar anders over.

Die vieze drab in de badkamer mag je van mij bij de eerstvolgende keer in zijn kamer smijten.

Die extra sleutel kan een probleem worden voor de huisbaas. Die kan als er iets gestolen wordt aansprakelijk worden gesteld. Mijn huisbaas heeft al 2 maal het slot van de straatdeur veranderd omdat ex-bewoners bij vertrek hun sleutel niet hadden ingeleverd of omdat zoals hier ook het geval is er mensen waren die er niet woonden maar wel naar binnen konden.

En uiteraard moet je zelf geen herrie gaan maken om hem te pesten want daarmee verzwak je je eigen positie. Het is kenmerkend voor dit soort figuren dat ze allerlei onzin gaan verzinnen om jou ergens op te betrappen. Dat deed mijn voormalige buurman ook. Bij mij trilde alles door zijn uren lange harde muziek, en toen ik daar wat van zei begon hij te klagen over mijn kat. (Die rende natuurlijk wel eens een minuut of 5 heen en weer met een speelgoed muis)
En dat er post op de trap ligt is vrij normaal. Dat is in elk huis met een gemeenschappelijke voordeur want je legt het daar neer voor een van de andere bewoners. Wat je echter [b]niet[/b] neerzet op de trap is een wasmand!

IPrincess , je bent niet de enig.
Gewoon geen gekke dingen [url=http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/1545339/2012/12/07/Studente-vergiftigt-roomie-omdat-ze-gemeen-was.dhtml]doen[/url]

Dat is de cel echt niet waard :sarcastic: