hulp bij draadloos netwerk

Hallo,

Ik heb thuis een draadloos netwerk met 1 airport extreme bas station en een airport express.
Hoe en waar moet ik het nu beveiligen zodat er geen anderen op mijn thuisnetwerk kunnen komen?
Wie helpt me?

groeten,

Theo

Als je je Airport basestation configureert kun je een wachtwoord ingeven en dat moet voldoende zijn om derden buiten je netwerk te houden. Vanuit de map Hulpprogramma's > Airport configuratie assistent kun je aan de slag.

Ik heb mijn Extreme als WDS basistration ingesteld. En het vakje "Geef draadloze clients toegang tot dit basistation" aangevinkt.

Bij het blad “AirPort” heb ik bij “Wijzig draadloze beveiliging” WPA ingeschakeld met een wachtwoord.

Pas heb ik mijn Express geinstaleerd en aangegeven dat hij mijn netwerk uitbreid, dus als WDS extern basisstation. Wellicht dat hij nog om het WPA wachtwoord vroeg, dat weet ik niet meer.

Wat ik wel weet is dat de boel loopt als een trein. Je kan het netwerk nog verder beveiligen door “gesloten” netwerk aan te vinken bij AirPort en Toegangscontrolle in te stellen.

Een wachtwoord instellen is inderdaad een must zodat niemand anders op je Airport kan inloggen om instellingen te veranderen. Dit kun je doen in de Airport-configuratie-assistent en ook in het Airport-hulpprogramma > Airport > Wijzig wachtwoord.

Daarnaast heb ik onder het kopje Toegangscontrole in het Airport-hulpprogramma de Airport-ID’s (Ook wel MAC-adres genaamd, een unieke code van een netwerk kaart) van de computers ingevoerd die WEL gebruik van het draadloos netwerk mogen maken. Volgens mij is dat één van de gemakkelijkste beveiligingen, aangezien je niet meer hoeft in te loggen of zo. Computers die niet voorkomen in de lijst komen er gewoon niet in.

Hallo,

Dit betekent dus, dat men niet in het netwerk meer kan komen(computers met een ander MAC-adres), maar wel via het accesspoint op het internet kan surfen?
Sinds gisteren zie ik namelijk een AP van een ander(hij zal mij dus ook zien) en ik vraag me af of dat kwaad kan.

Gr

Theo

Als iemand een MAC-adres heeft dat niet voorkomt in de lijst die je aangemaakt hebt kan diegene helemaal niks met jouw draadloos netwerk, dus ook niet internetten. De verbinding wordt gewoon geweigerd.

Moet ik naast de Mac adressen soms ook nog vakjes aanvinken?

Vakjes aanvinken? Hoe bedoel je? Het enige wat je hoeft te doen is op het plusje te drukken om een computer toe te voegen.

Hallo,

Ik heb de computers toegevoegd in de Airport Extreme.
Moet datzelfde ook op de Airport Express gebeuren, die als WDS is geconfigureerd?

Groeten,

Theo

Volgens mij wordt die Express als een soort verlengstuk gebruikt en zou het dan niet hoeven, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb slechts 1 Express dus ik kan er niet veel over zeggen.

Nee, hetzelfde hoeft niet bij de Airport Express te gebeuren, die wordt namelijk alleen maar als een verlengstuk van je Airport Basestation gezien tijdens de configuratie.