hulp bij filmen

Ik heb een vraagje, ik heb een bedrijfje en wil op korte termijn een onderzoekje doen, ik wil eigenlijk opnames maken vanaf mijn dashboard in de auto, van een aantal wegen in Limburg, dit houd in dat de camera als een soort van dashcam wordt neergezet en opnames in HD dient te maken, welke ik later kan bewerken in Imovie. Kan iemand mij adviseren waarop ok moet letten bij het aanschaffen van een camera, is een action cam voldoende (beelden moeten zonder meer zuiver zijn, details moeten opvallen)

Als kwaliteit belangrijk is, zou ik de camera buiten plaatsen. Anders krijg je last van vertekening door de voorruit.
Zoek een camera uit met handmatige iris en focus. In de auto-stand gaat het diafragma (iris) open en dicht, waardoor je dan weer donker, en dan weer licht ziet. Zelfde geldt voor focus, zeker als je de camera toch binnen plaatst: bij een vlek of reflectie raakt je beeld uit focus.

Kwa shock absorbtie:

Gebruik een lens met een wijde hoek. Een tele shot is veel minder steady. Een lens met optische stabilisatie is ook een pré.
Een goeie shock absorber is nog altijd een mens; je zou dus ook een betere camera kunnen huren met een steadycam achtig systeem dat iemand vast heeft. Bij TV/Film wordt vaak een auto met open dak gebruikt, en staat de cameraman klem tegen een stoel.

Als je op kasseien of een andere slechte weg gaat rijden is dat sowieso aan te raden boven een vaste constructie.
Rij redelijk langzaam. Veel groen en variatie ziet er niet goed uit bij hoge snelheid. Zeker niet als het eindresultaat een webvideo met veel compressie wordt. Hou rekening met de stand van de zon, bij tegenlicht zie je niet veel meer.

Mijn advies is ondermeer een Gopro en dan bij voorkeur op een zuignap buiten op de auto.
Voordelen zijn een prachtig beeld toe de kosten van de cam. Geen daslcam kan daar tegenop.
Ook buiten de auto plaatsen is top met een gopro aangezien de behuizing waterdicht is.
Op diverse sites zijn er veel gebruikt te koop maar een nwe is wellicht ook een optie,