Wie wil mij helpen met het uitleggen/verhelpen van een aantal errors?
Vast bedankt,
Joost
Wie wil mij helpen met het uitleggen/verhelpen van een aantal errors?
Vast bedankt,
Joost
[code:1:df6675b5d4] <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<html>
<head>
[/code:1:df6675b5d4]
Haal eerst die tweede html tag weg(juist boven de head tag) en kijk dan nog eens met de validator[/code]
eigenlijk heb je een beetje geluk , het zijn er veel ineens dat betekent meestal dat je dezelfde fout meerdere keren maakt.
de eerste 2 zijn omdat je 2 keer <html> hebt en dat moet maar 1 keer.
Die fouten met dat vraagteken in weet ik niet.
En volgens mij maar ik weet het niet zeker moet bij <div id=brommer> moet dat <div class=brommer worden omdat een id maar 1 keer op een pagina kan voorkomen
Hieronder een kleine greep uit de meldingen.
[b:91dc92b9a5]- Line 4, Column 5: document type does not allow element “html” here.
<html>[/b:91dc92b9a5]
Je hebt 2 keer een <html> tag in de site staat. Deze tag hoort er maar 1 te zijn.
[b:91dc92b9a5]- Line 47, Column 29: an attribute value must be a literal unless it contains only name characters.
<li class=“selected”><a href=?menu=onlangs>Laatst toegevoegd</a></li>[/b:91dc92b9a5]
Je bent quotes vergeten bij je de href van de links. <a href="?menu=onlangs">, zoiets zou het moeten zijn.
[b:91dc92b9a5]- Line 127, Column 77: required attribute “alt” not specified.
…“212” src=“images/pict/klein/374848.jpg”></a><div style=“visibility:hidden”>[/b:91dc92b9a5]
Een img tag, heeft een alt attribute nodig (niet perse, maar is wel gebruikelijk). in een alt attribute geef je iets mee wat er komt te staan als het plaatje niet gevonden wordt of als je wat langer met de muis op blijft staan.
Het is maar een kleine greep, maar zal er nog wel is verder naar kijken als ik wat meer tijd heb, ik hoop dat het een beetje helpt.
[quote:f8f4bec598]Error Line 40, Column 47: document type does not allow element "div" here; missing one of "object", "applet", "map", "iframe", "button", "ins", "del" start-tag.
<div id=“header”></div>[/quote:f8f4bec598]
Je kunt geen <div> in een zetten. Een div is namelijk een block, een a inline.
[quote:f8f4bec598]Warning Line 64, Column 76: character “<” is the first character of a delimiter but occurred as data.
…“lightview” rel=“gallery[89]” title="<h1>Dax ST50 - € 1150,-</h1>
Brom[/quote:f8f4bec598]
Je kunt geen HTML in een title zetten. Alleen tekst, en newlines (n)
[quote:f8f4bec598]Error Line 65, Column 81: end tag for “img” omitted, but OMITTAG NO was specified.
…rc=“images/pict/klein/378967.jpg”><div style=“visibility:hidden”>[/quote:f8f4bec598]
Je geeft aan dat je document XHTML is, maar je sluit de niet af. (Je hebt geen / voor de > dus)
[quote:f8f4bec598]
Error Line 76, Column 64: ID “highlight” already defined.
…0000. Km.stand .[/quote:f8f4bec598]
Een id is ter identificatie, je kunt iets niet identificeren als er meerdere van zijn, dus een id moet uniek zijn.
[quote:f8f4bec598]Error Line 118, Column 86: end tag for “a” omitted, but OMITTAG NO was specified.
…htview.show(‘galleryzoom[90]’);"></li>[/quote:f8f4bec598]
Je sluit je niet.
Zoveel ID selectors met de waarde highlight. Ik denk dat je hiervoor beter classes kan gebruiken. Een ID moet uniek zijn , een class kan je gewoon meerdere malen gebruiken.
Als je de moeite genomen had om de post voor je te lezen, dan had je gezien dat dat al verteld werd.
Daarnaast raad ik de poster aan om w3schools.com door te lezen:)
[quote:617e69c420="Waxel"]Een img tag, heeft een alt attribute nodig (niet perse, maar is wel gebruikelijk)[/quote:617e69c420] Als je naar de HTML-specificaties kijkt, zie je dat een alt-attribuut wél persé moet :) Daarom zegt de validator daar ook wat van — als het niet verplicht was zou hij er geen foutmelding van maken …
Een alt-attribute is verplicht, maar je bent niet verplicht om een waarde in te vullen. Ik laat het meestal ook gewoon leeg.
Mag ik vragen waarom … ? :) Even een korte samenvatting van wat er op de afbeelding staat intikken lijkt me toch niet zo erg veel werk, en ik kan me indenken dat eventuele slechtziende bezoekers, of mensen met een tekstbrowser, het op prijs stellen …
[quote:3a3689d0c1="Jakko Westerbeke"]Mag ik vragen waarom … ? :) Even een korte samenvatting van wat er op de afbeelding staat intikken lijkt me toch niet zo erg veel werk, en ik kan me indenken dat eventuele slechtziende bezoekers, of mensen met een tekstbrowser, het op prijs stellen …[/quote:3a3689d0c1]
Nou, omdat de alt attribute naar mijn mening bedoeld is voor als afbeeldingen uitgeschakeld staan in een browser (en dat gebeurt tegenwoordig toch nauwelijks) Ik gebruik de tooltip (title) inplaats van alternatieve tekst (alt)
Of laat me het beter zeggen… voor mij zijn alt en title hetzelfde. Als iemand mij ongelijk kan geven hoor ik het graag!
[quote:fc01c1aa83="steeze"][quote:fc01c1aa83="Jakko Westerbeke"]…[/quote:fc01c1aa83]
Nou, omdat de alt attribute naar mijn mening bedoeld is voor als afbeeldingen uitgeschakeld staan in een browser (en dat gebeurt tegenwoordig toch nauwelijks) Ik gebruik de tooltip (title) inplaats van alternatieve tekst (alt)[/quote:fc01c1aa83]
Niet alleen daarvoor. Het alt-atribuut wordt ook gebruikt op screenreaders voor blinde/slechtzienden.
[quote:af936952e0="steeze"]Of laat me het beter zeggen... voor mij zijn alt en title hetzelfde. Als iemand mij ongelijk kan geven hoor ik het graag! :D[/quote:af936952e0]
In het geval van een title attribute op een img tag zou je het title attribute bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor foto credits of copyright info; Informatie die in het alt attribute niet thuis hoort, daar deze expliciet bedoeld is als alternatief voor UA’s, die de afbeelding zelf niet kunnen renderen, en dus een omschrijving van de afbeelding zelf hoort te bevatten.
Het grote verschil tussen alt en title is dat de title attribute overerfbaar is en op alle elementen van het body element toe te passen. Hij valt in het rijtje “coreattrs” van de html specificatie. (tesamen met id class en style). Dat betekent dat als een title attribute is gezet voor een element, deze automatisch ook gelden voor de child elements. (alle elementen die binnen dat element vallen.) Tenzij deze zelf voorzien zijn van een title attribute, dan wordt deze overschreven.
Dit houdt semantisch gezien dus in dat je als je bijvoorbeeld een paragraaf tekst met daarbinnen een bijbehorende foto hebt, je de title attribute op de desbetreffende paragraaf behoort te zetten en niet op de foto…
[quote:3b730afdb8="steeze"]Nou, omdat de alt attribute naar mijn mening bedoeld is voor als afbeeldingen uitgeschakeld staan in een browser (en dat gebeurt tegenwoordig toch nauwelijks)[/quote:3b730afdb8] Dat misschien niet, maar zoals ik al zei: slechtzienden bijvoorbeeld zullen er wel wat aan hebben …
[quote:3b730afdb8=“steeze”]Ik gebruik de tooltip (title) inplaats van alternatieve tekst (alt)[/quote:3b730afdb8]
Die is meer bedoeld om extra informatie te geven, niet als vervanging van de afbeelding:
[quote:3b730afdb8=“HTML 4.01 specificaties”]the title attribute may annotate any number of elements. Please consult an element’s definition to verify that it supports this attribute.
Values of the title attribute may be rendered by user agents in a variety of ways. For instance, visual browsers frequently display the title as a “tool tip” (a short message that appears when the pointing device pauses over an object). Audio user agents may speak the title information in a similar context.[/quote:3b730afdb8]
Maar over alt wordt gezegd (de vette tekst is er door mij gedaan als nadruk):
[quote:3b730afdb8=“HTML 4.01 specificaties”]Several non-textual elements (IMG, AREA, APPLET, and INPUT) let authors specify alternate text to serve as content [b:3b730afdb8]when the element cannot be rendered normally[/b:3b730afdb8]. Specifying alternate text assists users without graphic display terminals, users whose browsers don’t support forms, visually impaired users, those who use speech synthesizers, those who have configured their graphical user agents not to display images, etc.
The alt attribute must be specified for the IMG and AREA elements. It is optional for the INPUT and APPLET elements.
While alternate text may be very helpful, it must be handled with care. Authors should observe the following guidelines:[list:3b730afdb8][:3b730afdb8]Do not specify irrelevant alternate text when including images intended to format a page, for instance, alt=“red ball” would be inappropriate for an image that adds a red ball for decorating a heading or paragraph. In such cases, the alternate text should be the empty string (""). Authors are in any case advised to avoid using images to format pages; style sheets should be used instead.
[:3b730afdb8]Do not specify meaningless alternate text (e.g., “dummy text”). Not only will this frustrate users, it will slow down user agents that must convert text to speech or braille output.[/list:u:3b730afdb8][/quote:3b730afdb8]
[quote:3b730afdb8=“steeze”]Of laat me het beter zeggen… voor mij zijn alt en title hetzelfde. Als iemand mij ongelijk kan geven hoor ik het graag![/quote:3b730afdb8]
Zie boven, zou ik zeggen
Bedankt voor de uitgebreide reactie, ik heb al jaren ervaring met css/xhtml. Maar heb blijkbaar nooit de moeite genomen om te kijken wat het verschil is. Op mijn stage werd er mij ook altijd aangeraden om de alt-attribute gewoon te gebruiken. Maar tot nu toe heb ik het altijd leeg gelaten (eigenwijsheid) :D
Daar zijn dit soort post threads dan weer goed voor... Leren we allemaal van. ;)
[quote:f4a1975e19="steeze"]ik heb al jaren ervaring met css/xhtml. Maar heb blijkbaar nooit de moeite genomen om te kijken wat het verschil is. [/quote:f4a1975e19] Vroeger, in het tijdperk van zeg maar Netscape en Internet Explorer 4 (een jaar of tien geleden), gebruikte bijna iedereen het alt-attribuut om een tooltip te geven bij en afbeelding, omdat IE het ook daarvoor gebruikte. Wel geinig om te zien dat jij het eigenlijk precies andersom doet :)