hulp bij iBook opnieuw installeren en archieveren

Na een aantal vruchteloze pogingen om mijn systeemvoorkeuren te herstellen ga ik vanavond toch maar panther geheel opnieuw installeren om onze iBook. Nu kom ik een paar kleine dingetejes tegen en alvorens ik resoluut de installatie-CD's in de machine druk wil ik toch even kijken of daar een oplossing voor is: - De vorige gebruiker van onze iBook had de harde schijf gesplitst in twee schijven. Mij lijkt dit niet erg praktisch gezien het feit dat de harde schijf van deze iBook (dual 500) niet overdreven groot is. Hoe kan ik dit ongedaan maken? Of kan ik dit tijdens de installatie van Panther direct repareren. - Mijn vrouw, de hoofdgebruiker van de iBook, wil graag haar mail etc houden. Hoe kan ik dit bewaren? Is dat gewoon het mapje 'mail' in de bibliotheek? - Uiteraard ga ik Panther nu enigzins aangepast installeren. Dus niet in alle talen enzo. Zijn er nog tips voor dingen die ik juist wel en/of niet moet weglaten? De reden dat ik Panther niet in zijn volle omvang wil installeren is het feit dat de harde schijf van de iBook nu niet bepaald een megagrote capaciteit heeft.

Alvast bedankt en ik verheug me al op een avondje relaxed installeren en daarna een dolgelukkige vrouw zien die blij is dat haar iBookje weer een poosje meekan…

- Tijdens de installatie kan je idd je harde schijf opnieuw partitioneren, dwz 1 partitie van maken met schijfhulpbeheer. Formatteer de schijf als MacOS Journaled.

• Het mapje Mail uit de bibliotheek is volgens mij idd genoeg.

• Je kan alle talen weglaten en alle printerdrivers die je niet nodig hebt. X11 e.d. is ook niet noodzakelijk. Als je iLife wilt installeren en nooit gebuik hebt gemaakt van Garageband moet je die ook niet installeren. Scheelt 2GB+

Succes!

OK, bedankt voor de tips. De iBook heeft al een paar weken een aantal kuren en vandaag is mijn ega er mee naar de huisarts (lees macwinkel) geweest. Daar werd de tip gegeven om het OS opnieuw te installeren alvorens met een verdere diepgaande behandeling verder te gaan. Echter nu loop ik alweer tegen een probleem aan..... de iBook spuugt de installatie CD's er direct weer uit. Ik heb even een test gedaan met een DVD; die wordt gewoon afgespeeld.Echter CD's worden resoluut en zonder pardon via de zijdeur weer naar buiten geschoven. Het lijkt er op dat de speler het wel doet, maar alleen CD's niet meer herkent. Op zich natuurlijk geen onoverkomelijke ramp, alleen rest mij nu nog de vraag: hoe krijg ik Panther opnieuw geinstalleerd? Ik heb uiteraard mijn eigen G4 nog tot mijn beschikking en kan eventueel vanaf die machine Panther installeren. De vraag is alleen even hoe ik dat moet doen. Kan zoiets bijvoorbeeld via Firewire? of ethernet? Ik heb geen firewire kabel voorhanden en voordat ik een diepte-investering doe in een nieuwe firewire kabel zou ik graag zeker weten of dat kan. (Ik ben namelijk stiekum aan het sparen voor zo'n nieuwe Imac...niet aan mijn vrouw vertellen hoor!!!!)

help please...... unsound, waar ben je????

firewire kabel in beidden macs stoppen en de ibook met de t ingedrukt opstarten. nu zie je een firewire symbool op het beeldscherm komen en dan doe je de installatie-cd van panther in jouw mac en start hier mee op. nu kan je volgens mij kiezen op welke hardeschijf je de installatie doet en kies dan de ibook.

succes!

Namens mijn vrouw en onze dochter DUIZEND MAAL DANK....

[quote:6564318550="chlorophyl"]- Het mapje Mail uit de bibliotheek is volgens mij idd genoeg.[/quote:6564318550] Is niet genoeg; ook de het voorkeursbestand (de com.apple.mail.plist uit ~/Bibliotheek/Preferences moet ook mee, anders moet je al je accounts opnieuw invoeren.

Daar was ik inmiddels ook achter gekomen. Gelukkig is het bij Apple een 'Tik an de pet' om dat even in te stellen...... Nu moet ik alleen nog even op zoek naar dat appje waarmee je op een oudere iBook (dual 500) ook kunt scrollen op je trackpad.

[quote:fe71c07b6d="Mattheus"]...dat appje waarmee je op een oudere iBook (dual 500) ook kunt scrollen op je trackpad.[/quote:fe71c07b6d] [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20854]>KLIK<[/url]