Hulp Bij Indesign

Ik ben momenteel bezig om eem gevouwen folder te maken. DFormaat A2, wordt 9 keer gevouwen. 5 van de 9vlakken moeten gerild zijn, zodat ze later afgescheurd kunnen worden. De overige 4 (die overigens aan elkaar zitten) die moeten alleen maar gevouwen worden.

Nu weet ik echter niet hoe ik dit in Indesign aan moet geven… Iemand een idee?
Graag snel reactie als je het weet!

Alvast bedankt!!!

Rillijnen kan je altijd aangeven in ID of XP...

gewoon die lijnen tekenen in een laag die niet op ‘afdrukken’ staat…

stevige stippelijnen…

daarnaast een goede dummy maken… met ‘duidelijk aangegeven’ waar de rillijnen komen…

én goed contact met de drukker houden…

maw… drukker bellen en aan hun vragen wat jij het beste kan doen om het voor hun het makkelijkst te maken

succes :wink: Max

Oke, ik heb werkelijk geen idee wat ID of XP is.... maar ik ga het eens proberen... ff opzoeken...

Kan je me toevallig ook vertellen hoe je een laag op ‘niet afdrukken’ zet?

Bedankt voor je reactie!!!

Groetjes Moniek

Maak gewoon een extra laag aan, waar je de lijnen neerzet. Geef de perforatielijn een andere steunkleur dan de rillijn. Zet de lijnen op overdrukken, en je bent klaar.

Je hoeft het niet op ‘niet afdrukken’ te zetten, als het op overdruk staat als separate kleur kunnen ze de te drukken kleuren uitdraaien, en je lijnen worden wel meegeplot als proef …

ID = InDesign XP = QuarkXPress oftewel XPress

En hoe zet je dan de lijnen op overdrukken???

en als je dan uiteindelijk een PDF maakt van dit bestand, zijn die lagen dan nog te zien met die perforatielijnen en rillijnen? Zodat dan nog steeds duidelijk is waar wat moet gebeuren?

Alvast bedankt!!!

Euhm..als je niet weet wat ID en (Q)XP is waar maak jij die folder dan mee...toch vrij essentieel om te weten om je van verder advies/tips te voorzien. Een handleiding lezen helpt ook vaak... :?

ja ik weet het wel hoor, ik had alleen ff niet door dat hij dat er mee bedoelde

en ja ik maak hem gewoon in ID… maar ben een student, dus kan nog niet alles weten he sorry