Hulp bij installeren van ADSL

Hallo allemaal,

Sinds vandaag ben ik de gelukkige eigenaar van de iBook G4 12" en wil hier graag adsl op installeren, maar snap er niet veel van.

Ik heb de speedtouch usb-modem van KPN, en dacht dat de installatie vanzef ging zoals bij mijn windowspc, maar blijkbaar niet.
In de gebruiksaanwijzing voor aansluiten voor macintosh staat het volgende:

1. Plaats meegeleverde cd-rom (heb ik gedaan)
  2. kopieer de file, adsl_usb20.hqx, naar uw desktop
  3. pak de hqxfile mbv bijv stuffit expander uit. Er wordt een directory, adsl_usb20, op de harde schijf gemaakt.
  4. open deze directory en u komt in het adsl-usb20 scherm en dubbelklik op het icoon installer

Dat klinkt op zich heel logisch allemaal, maar alleen stap 1 heb ik weten te voltooien. De rest van de stappen zijn mij niet bekend. Waar kan ik die bewuste file precies vinden? En als ik die heb gevonden, kan ik die dan automatisch kopieeren om die daarna te openen?

Hopelijk kan iemand mij (pcnitwit) helpen (liefst stap voor stap).

Alvast bedankt.

Volgens mij is dit helemaal niet nodig. Gewoon de Adapter aansluiten en dan via het Airport menu instellen :wink: . Dus Mac uitzetten; USB adapter ansluiten en dan Mac weer opstarten. Dan de adapter aanmelden bij de 510 basis. Door in Systeemvoorkeeuren -> Netwerk -> Airport -> Log staandaaard in op: Een specifiek netwerk te kiezen met de volgende gegevens: Netwerknaam: <Speedtouch 510> (Staat onderop de basis achter SSID) Wachtwoord: WEP key onderop de basis. 24 cijferig (ongeveer) Die dien je over te nemen en dan klik even kort op de rode knop acherop de basis om de adapter en de bais te koppelen. KLAAR! Ik werk zelf bij de KPN, heb ze regelmatig zo geinstalleerd :)

Allereerst: gefeliciteerd met die geweldige computer, en met je overstap! :-) Ik heb zelf een ADSL multipc modem, dus helemaal vergelijkbaar is het niet. Op de CD zou die bewuste file "adsl_usb20.hqx" moeten staan, wellicht in een apart mapje of zo. Dubbelklik op het symbool van de CD op je desktop, en de inhoud wordt zichtbaar (excuses als het allemaal TE simpel wordt!). Selecteer dat bestand, en sleep het naar je desktop: het wordt gekopieerd. StuffIt Expander zit volgens mij standaard bij je OS, dus als je dubbelklikt op die .hqx file, zou ie vanzelf moeten uitpakken.Stap 3 en 4 zijn wel duidelijk??

Edit: we hebben weer gelijk zitten typen :wink: Maar, is dit modem wel geschikt voor Airport installatie? Volgens mij was hier geen sprake van, maar van een gewoon USB modem, toch? En, zit er wel een Airport kaartje in die computer?

Ik heb een iBook met die USB modem gehad. USB modem meteen de deur uit doen en een Ethernet modem aanvragen.,

[quote:39afa7d9c4="cubizer"] Ik werk zelf bij de KPN, heb ze regelmatig zo geinstalleerd :)[/quote:39afa7d9c4]

leren ze ook lezen bij de KPN ?

@ eveline: negeer het advies van cubizer, maar volg de tips van fokker
als dt niet lukt, volg het advies van Zora, al is dat in dit stadium misschien een beetje voorbarig :wink:

Hi Eveline,

Zat er geen duidelijke gebruiksaanwijzing bij? Misschien kun je deze op de site van KPN vinden.
Maar hier alvast een poging op je opweg te helpen.

1. Als het goed is ku je de bewuste file op de CD-Rom vinden, misschien in een sub folder. (Anders kun je hem ook wel op het internet vinden, even googelen.)
  2. Het bestand kun je naar je desktop “slepen”, als je hem daar loslaat, wordt hij wel gekopieerd.
  3. Door er op te dubbel klikken wordt hij uitgepakt en ontstaat de aangegeven folder.
  4. Hierin vind je het installlatie bestand. Weer op dubbel klikken en de aanwijzingen volgen.
  5. Hierna mag je, volgens mij, pas je modem aansluiten.

Je moet nog wel e.e.a. instellen, maar dat weet ik niet meer uit mij hoofd. Ben nu op mijn werkt en vanavond wel weer thuis. Als je er dan nog niet uitkomt, kan ik je dan verder proberen te helpen.

Hopelijk kan iemand anders je vanmiddag helpen, anders zie ik het vanavond wel.

groet,

Mr. Mojo

Sorry, dacht dat het om t wireless pakket ging... :oops: :cry:

Nogmaals: USB modem weg doen en Ethernet modem aanvragen —> http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=10658&highlight=adsl

Wel apart... Het is juli 2004 en er wordt een USB moem verstuurd? Vraag me af welke provider het is... Heb altijd een hekel gehad aan die modems, werk bij KPN (Primafoon) en heb altijd geadviseerd een ethernet-modem te nemen. Bij Planet, HetNet en XS4ALL is het helemaal niet meer mogelijk een usbmodem te nemen. Vandaar dat ik het raar vond dat er nu nog een usbmodem word geleverd...

Grtz Aljo

Hallo,

Om misschien wat onduidelijkheden weg te nemen. Ik heb naast mijn iBook G4 ook een “gewone” pc met windows en die heb ik nu sinds april 2003 en daar heb ik adsl op geinstalleerd met usb-modem (XS4ALL) en nu ik sinds vandaag mijn iBook heb, wil ik ook graag adsl mbv usb modem.

Om terug te komen op mijn vraag voor hulp bij adsl:
Ik heb inmiddels die link kunnen vinden, maar op het moment dat hij wil gaan istalleren, krijg ik de melding “het programma finder is onverwacht gestopt, bewaar uw werk in andere geopende programma’s en start de computer opnieuw op”. Dat heb ik nu al verschillende keren gedaan (opnieuw opstarten), maar iedere keer als ik de usb-modem heb aangesloten en wil gaan configureren, krijg ik de melding van “het programma finder enz”. Ik snap er niks van :frowning: , hopelijk jullie wel.

Alvast bedankt.

naar de kpn site gaan en daar de laatste driver downloaden, dat deed het voor mij wat op de cd staat is namelijk niet de laatste versie vertelde kpn mij toen ik ook mijn speedtoch usb wilde installeren en geen verbinding kreeg

eerst de oude versie op je mac zetten, en dan de versie die op de site staat (want die doet het niet zonder dat je de oude er eerst op zet) en dan zou niets je meer in de weg moeten staan voor een adsl verbinding

Met meerdere computers op ADSL ? Ethernet modem met meerdere uitgangen, en via een netwerkje de computers aansluiten. Ethernet is niet gevoelig voor een bepaald besturingssysteem.

Misschien moet ik idd maar eens gaan kijken voor ethernetmodem, maar tot die tijd toch maar USB. Ik heb alles geinstalleerd, alleen doet de usb-modem t nu weer niet, terwijl deze het wel op mijn pc doet, dus ga ik KPN maar eens lastig vallen. Iig allemaal bedankt!!

Laatste bericht van mij is heel kort: het is me gelukt en internet nu via adsl op mijn iBook G4!! Nogmaals bedankt voor de tips! :D

Hoe is je dat gelukt? Ik heb het ook geprobeerd op een oude G3, maar dat eindigde in een fantastische series panics. Oplossing: ethernetmodem. Enne, ik lees hier iets over dat Planet e.a. geen usb-modems meer leveren, maar heb laatst nog iemand proberen te helpen die een usb-geval mee had gekregen. Ik krijg het niet voor mekaar.

Is het dezelfde als die van Evelien?

Zo ja, hier vind je de nieuwste driver. De oudere drivers (meegeleverd op de cd-rom van KPN) werken niet onder panther!

Hier vind je de handleiding voor Panther met de Alcatel USB modem 330. In PDF formaat!