Hulp bij macos x problemen - waar te gaan als dit forum het niet weet

Duidelijk omschrijving .ik heb al een weekje geleden het probleem van datum en tijd geplaats maar behalve leuke grappen nog geen oplossingen gevonden.Weet iemand een andere manier om technisch softwarematige problemen op te lossen.Emailadressen of sites . Ik dacht nog even aan Apple zelf maar dat is volgens mij niet mogelijk. De knowledge bases zijn niet zo bij gewerkt dat ik het probleem kon vinden.

Heeft te maken met javacalender counting maar de oplossing was een update die al weer ver achter ons licht.
Kortom en oud probleem is terug .

Wie weet ECHT raad.
:frowning:  ???
Aljo

Hoi Jamba, Jammer dat het nog niet gelukt is. Ik denk dat dat met een paar dingen te maken heeft: Er waren in dat forum twee vragenstellers tegelijk. Op een aantal vragen, n.l. 'heb je het probleem ook onder OS9'? En 'heb je de batterij vervangen' heb ik nog geen antwoord gezien. Ik, en met mij anderen zijn ongetwijfeld bereid om serieus te piekeren op je probleem. Maar geef nu aan wat je al hebt geprobeerd en wat niet. Ik kan je zo een heleboel andere forums geven waar je het kunt proberen, maar zet alles gewoon nog eens op een rij. Dus: systeemversie, ram, batterij, PRAM, voorkeuren, OS9 etc. Ik denk dat je verrast zult zijn over de gezamenlijke kennis van OSX.nl

Je kunt naar [url=http://www.applebits.com]Applebits[/url] gaan en als ze het daar ook niet weten, dan heb je altijd nog [url=http://www.macfreak.org]MacFreak[/url], nou, als ze het dààr niet weten............ :)

Eén site voor al je problemen : [url=http://www.macfixit.com]Macfixit[/url] Als je het daar niet vind, dan is het probleem denkbeeldig en heeft je Mac een iPsychiater nodig :p

Nadeel van Macfixit is wel dat alleen de forums gratis beschikbaar zijn. Alle oplossingen in het archief kunnen alleen tegen betaling bekeken worden. Was altijd gratis. Maar dat is een vies woord geworden de laatste tijd.

[quote:post_uid0="Steve's lovechild"]Ik, en met mij anderen zijn ongetwijfeld bereid om serieus te piekeren op je probleem. Maar geef nu aan wat je al hebt geprobeerd en wat niet. Ik kan je zo een heleboel andere forums geven waar je het kunt proberen, maar zet alles gewoon nog eens op een rij. Dus: systeemversie, ram, batterij, PRAM, voorkeuren, OS9 etc. Ik denk dat je verrast zult zijn over de gezamenlijke kennis van OSX.nl[/quote:post_uid0] "There are no problems only solutions." Torz

Hoi,

er is een nieuw uitilty uit, jaguar cache cleaner.
(www.versiontracker.com)

Dit programma zorgt ervoor dat alle cache files compleet vernieuwd worden. Problemen zoals eerder beschreven kunnen worden veroorzaakt door een corrupt applicatie-cache file. Elke keer als de applicatie normaal wordt gestopt wordt de evt. corrupte cache file weer terug geschreven. jcc zorgt ervoor dat ALLE applicaties direct worden gestopt, zonder dat ze de corrupte cache file kunnen schrijven. Vervolgens volgt een bsd reboot die ervoor zorgt dat alle cache files 'schoon' worden overschreven. jcc werkt erg drastisch!
Maar het kan je problemen oplossen.

Verder zijn er een aantal goede sites met veel info over de mac en os x.

www.macosxhints.com
www.macintouch.com
www.xlr8yourmac.com
www.forums.appleinsider.com
http://www.osxfaq.com/man/

uiteraard is een bezoek aan de forums erg handig…het is wel engelstalig…

o ja, diskutility van apple heeft de mogelijkheid om file permissies en eigenaar attributen te repareren. Een aantal programma's (o.a. IE) verkloten al dan niet per ongeluk de door het systeem ingestelde file permissies en eigenaars rechten van sommige systeembestanden. Sommige applicaties kunnen alleen goed functioneren als de permissies en rechten correct zijn. Het is heel vervelend als je voorkeurenpaneel geen permissie heeft om in de folder te schrijven waar het voorkeursbestand staat. Hierdoor werken sommige applicaties niet goed. Diskutility kan en mag alleen gebruikt worden voor de os x boot disk als je de 'privileges and ownership' wilt repareren Als je regelmatig programma's installeert is het raadzaam om regelmatige de file permissies te repareren…

suc6!

obi

Yep, Ik heb de jaguar cash cleaner gebruikt en het was ff best wel eng  want alles uit de menubalk verdween. Pas na een tweede herstart kon ik de menu-items weer toevoegen. Heeft jammer genoeg niet geholpen. Gekke is wel dat in Macos 9 liep de tijd twee uur achter.Nu gebruik 9 nooit maar helemaal normaal is het niet. Ik ga waarschijnlijk toch eerst de prambatterij vervangen en pram resetten . Ik weet alleen niet waar ik het moederbord moet resetten in een imac dv 400.

Staat dat ook in het pdf waarin staat over je batterij vervangen?
Ik begrijp n.l. niet dat mijn vriend met exact de zelfde systeem geen problemen heeft.

OK voor zover de info.
Aljo ???

Staat er niet in. Het is niet echt resetten, maar wel simpel en echt zonder enig gevaar: Haal de backup batterij er gewoon een minuutje of 2 uit! Daarna een nieuwe plaatsen. En PRAM zappen. p.s. heeft die vriend ook dezelfde computer? Systeem op zich zegt natuurlijk niets.