Hulp gevraagd :: Airport configuratie wissen?

Vanwege het vermoeden dat iemand anders van "onze" bandbreedte misbruikt, wilde ik de airport beveiligen. Zo gezegd zo gedaan.

Ik heb het met een WPA personal beveiligd en het netwerk gesloten. Uiteraard even de basis station naam, paswoord (en ip nummer) gekopieerd, want je weet nooit.

Toen had ik helemaal geen internet weer dus ik wil de config openen (via Airport Admin Utility):
“An error occured while reading the configuration”

Nou dan even via het Airport menu (rechts bovenin), via Other/wpa personal/name/pwd invoeren gaat ook niet. Kan geselecteerde encrypting niet verwerken.

Mooi gezeik dus. Wat nu? Kan ik de airport (express) resetten?

Resetten is een optie. Als je het daarna hergeconfigureerd hebt, is het een idee om je MAC-adres toe te voegen. Op die manier kan alleen jou computer gebruik maken van het basisstation. Voor meer informatie en het instellen verwijs ik je naar de helpsite van Apple:

http://www.apple.com/support/airport/

Succes!

Ja, dat kan. Ik dacht dat er op de Express een resetknop is (staat in de handleiding), en anders de Airport van het stroomnet afkoppelen. Dan gaat hij terug naar de fabrieksinstellingen.

Nou de factory reset heeft gewerkt, maar eh wat heb ik nu fout gedaan... of blijft dat giswerk?

Je kunt ook een ethernetkabeltje gebruiken om ff je Mac en het BS met elkaar te verbinden, omzeil je alle draadloze beveiligingen waar je nu wel tegenaan loopt.

[edit]Te laat…

[quote:0ecac8e569="patrick68"]...en anders de Airport van het stroomnet afkoppelen. Dan gaat hij terug naar de fabrieksinstellingen.[/quote:0ecac8e569] Klopt gelukkig niet; één stroomstoring/onderbreking en je zou het ding weer moeten gaan configureren?! :?

Hmmm :cry:

Weer een factory reset moeten doen.

Ik had dit verhaal naar bovenstaande link gevolgd

[quote:dc9b3b0c4d]"AirPort Express and AirPort Extreme Base Stations supports two types of passwords: 128-bit WEP (Wired Equivalent Privacy), which is more compatible with older computers and wireless cards, or WPA (Wi-Fi Protected Access), which is more secure but may be less compatible.

If you choose “No security,” anyone within range can join your network, without using a password. This option is not recommended.

If you choose to use 128-bit WEP, use a password that is exactly 13 characters"[/quote:dc9b3b0c4d]

Maar ik mag zelfs geen WEP encryptie gebruiken.

Kan ik dat network nu uberhaupt wel beveiligen?

Kortom,

Gewoon een harde-reset en opnieuw proberen. :evil:

Harde reset vind je in je handleiding terug.
Probeer het wel stapsgewijs

1. verbinding maken met alles open
    dan
  2. wep of wpa instellen en opnieuw contact maken
    dan
  3. mac adres invoeren en opnieuw contact maken

dan moet het werken
:innocent:

[quote:39d5120107="Dbakker"]Kortom,

Gewoon een harde-reset en opnieuw proberen. :evil:

Harde reset vind je in je handleiding terug.
Probeer het wel stapsgewijs

1. verbinding maken met alles open
    dan
  2. wep of wpa instellen en opnieuw contact maken
    dan
  3. mac adres invoeren en opnieuw contact maken

dan moet het werken
:innocent:[/quote:39d5120107]

stap 1… geen probleem

stap 2… wel probleem
na instellen wep of wpa (heb beide geprobeerd) & (zonder het netwerk te sluiten) herkent ie de airport niet meer, nouja, de airport verdwijnt uit de utility en het menu rechtsboven. Heb dus toen maar weer een reset gedaan.
Of maak ik nu een denkfout?

stap 3… domme vraag wat is het mac adres: de naam van mijn harde schijf? Of dat betaalde .mac account?

NOUJA!!

ik heb nu de wpa ingesteld met de assistent ipv de utility en dan gaat het wel goed. Ik kies en vul exact hetzelfde in!!

Bugje in de utility?

Nou nog stap 3? Hoe doe ik dat dan nu?

Je MAC adres is een soort van uniek serienummer van je netwerkkaart (draadloos of vast) Ga naar System Preferences en dan naar Network. Klik vervolgens op je draadloze netwerkkaart (Airport) . Hier zou onder het tabblad Airport je Airport ID moeten staan. Het lijkt dus op een serienummer.

Ow, dat nummer had ik al eerder gezien.

Moet ik daar dan nu iets mee?

yep, daar moet je iets mee.

je mac adres is een uniek adres voor/van je airport kaart. (komt in theorie nergens anders voor op deze aardbol :wink: omdat fabrikanten een range mac-adressen hebben toegewezen gekregen die ze voor hun producten mogen gebruiken en wel 1 uniek mac-adres per te verkopen exemplaar)
nu kun je je airport express zo instellen dat hij alleen maar contact gaat maken met die specifieke airportkaart (in je mac).
ga daarvoor naar je airport utility, dan tabblad toegangscontrole. daar voer je je mac adres van je mac in en dat is alles. om te voorkomen dat je een foutje maakt kun je van het knopje ‘deze computer’ gebruik maken. die vult een en ander al voor je in.
wees verder wel voorzichtig. eenmaal ingevuld en je airport is alleen nog maar toegankelijk met dat specifieke macje… (je kunt uiteraard wel verschillende mac-adressen invullen waardoor je de toegankelijkheid van je airport weer vergroot)
heeft wel een voordeel: anderen kunnen dan geen (*) gebruik maken van je airport express.

size=9:d99ef98826 in theorie wel, er bestaan simulatieprogrammaatjes maar wanneer je een combi maakt met wep/wpa wordt het wel zo moeilijk dat je dan echt te maken hebt met een buurman/vrouw die niet goed bij zijn hoofd is…
:wink: [/size:d99ef98826]

Nuttige info vind je hier: http://manuals.info.apple.com/Apple_Support_Area/Manuals/hardware/N-AirPortExtreme3.1.PDF (Option-klik om te bewaren als download.)

[quote:4fd8310366="Dbakker"]yep, daar moet je iets mee.

je mac adres is een uniek adres voor/van je airport kaart. (komt in theorie nergens anders voor op deze aardbol :wink: omdat fabrikanten een range mac-adressen hebben toegewezen gekregen die ze voor hun producten mogen gebruiken en wel 1 uniek mac-adres per te verkopen exemplaar)
nu kun je je airport express zo instellen dat hij alleen maar contact gaat maken met die specifieke airportkaart (in je mac).
ga daarvoor naar je airport utility, dan tabblad toegangscontrole. daar voer je je mac adres van je mac in en dat is alles. om te voorkomen dat je een foutje maakt kun je van het knopje ‘deze computer’ gebruik maken. die vult een en ander al voor je in.
wees verder wel voorzichtig. eenmaal ingevuld en je airport is alleen nog maar toegankelijk met dat specifieke macje… (je kunt uiteraard wel verschillende mac-adressen invullen waardoor je de toegankelijkheid van je airport weer vergroot)
heeft wel een voordeel: anderen kunnen dan geen (*) gebruik maken van je airport express.
[/quote:4fd8310366]

Ha TOP uitleg bedankt. Ik snap het (bijna?) helemaal. Dan kan ik nu wel verder prutsen maar aangezien de utility rare dingen bij mij oplevert wil ik eigenlijk nog wel 1 ding weten:
Stel dat ik dat mac adres invul en die utility vernachelt de config (die ik nu met de assistent heb moeten maken) wéér, kan ik dan met een factory reset van de BS dan herstellen dat ie niet alleen naar dat MAC adres kijkt?

Yep, Echter nu je 1 keer de assistent hebt gebruikt hoef je je geen zorgen meer te maken over de utility. Die werkt nu verder goed. Je probleem zat niet in een bug maar elders maar dat is techniek... Kortom je kunt vanaf nu gewoon je utility gebruiken. Sterker nog: vanaf nu de assistent vergeten en uitsluitend gebruik maken van je utility totdat je (n)ooit weer eens vastloopt... En houd in gedachten dat een harde reset voor een airport slechts een paardenmiddel is die je eigenlijk nooit nodig zou moeten hebben. Maar ach 't is makkelijk om een duidelijke en eenduidige uitgangspositie te hebben...

Succes

oh ja, ik zou het bijna vergeten… het antwoord is ja. Daartegen helpt alleen het paardenmiddel :evil:

Oh, ja Bijna vergeten...

't helpt niet veel maar is wel voor anderen lastig :evil:

Je kunt je netwerk ook nog onzichtbaar maken voor je omgeving.
De naam van je netwerk wordt nu nog steeds door je zender de lucht ingeslingerd…
Je buurman/vrouw of een willekeurige voorbijganger ziet die in principe op iedere mac of xp windoos doos de naam van jouw netwerk. Dat maakt hacken ook interessant.

Met het vinkje ‘maak gesloten netwerk aan’ onder ‘Airport’ (de eerste tab van de utility) maak je je netwerknaam voor de omgeving ‘onzichtbaar’.
Ook jijzelf moet bij inloggen op je netwerk dan precies de naam van je netwerk spellen zoals ingegeven in je utility (inclusief hoofdletters, spaties en kleine letters). Pas dan krijg je met je wep/wpa wachtwoord toegang tot je netwerkje.

Ach, 't is een gadget maar altijd leuk :stuck_out_tongue: en je netwerknaam ligt niet zomaar open en bloot op straat.

Tja dat gesloten netwerk kende ik al... vandaar dat ik er ook niet bij kon toen ik de utility wilde gebruiken.

Toch was dat paardemiddel nodig… Je kan op drie soorten manieren resetten waarbij die factory reset je laatste optie is. En raad eens: alleen die werkte :wink:

Ik moet nu even dat MAC adres gaan toekennen… Fingers crossed

PS:

Is die update voor de BS 6.1 aan te raden? Ik heb het nooit zo op updates.
Kinderziektes en “If it ain’t broken…”

Ik zal mezelf nog een keer citeren, een paar reacties terug: [quote:6b46cbb514="Oppie"]Je kunt ook een ethernetkabeltje gebruiken om ff je Mac en het BS met elkaar te verbinden, omzeil je alle draadloze beveiligingen waar je nu wel tegenaan loopt.[/quote:6b46cbb514] Dus als je dat nou doet, dat draadje ff aanleggen, heb je van WEP&WPA/MAC filtering/Gesloten netwerk [b:6b46cbb514]géén[/b:6b46cbb514] last, en hoef je het ding dus ook niet te resetten!