hulp gevraagd bij opmaak boekje

hoi allemaal ! ik wordt echt helemaal stapeldol van mezelf want ik komr er echt niet uit.. ik zal proberen mijn probleem uit te leggen...

OP dit moment ben ik bezig een boekje te maken in indesign… maar een beetje aparte opmaak want de katernen worden uiteindelijk op elkaar gestapeld.

Een katern bestaat uit 4 pagina’s en ze worden dus zoals ik al zei gestapled verwerkt…
Sommige afbeeldingen lopen van de ene pagina naar de andere…
hoe kan ik dit het beste opmaken in indesign

ben eerst begonnen met elk katern apart op te maken, dus eerst pag 1-4 en dan pag 2-3 maar dit werk niet aangezien sommige afbeeldingen overlopen…dit is echt niet te doen op de manier waarop ik het doe…

hebben jullie tips voor me ?

oja en uiteindelijk van dit geheel een pdf maken (met de juiste volgorde erin zou ook prettig zijn)

ik hoor graag van jullie!
groets

Hi, ik snap het probleem nog niet geheel. Als je katernen a 4 pagina's stapled, dan is katern 1 dus pagina 1,2,3,4 en katern 2 pagina 5,6,7,8 etc. Ik snap dan niet, waarom je katernen 'apart' op zou maken. Het enige wat kan, is dat het beeld van pagina 4 dan doorloopt op pagina 5?

Kan je het probleem omschrijven? Want nu zou ik zeggen, maak gewoon alle pagina’s
achter elkaar.
Of is het probleem, dat je het wil printen? Dus dat je straks pagina 1-4, 2-3, 5-8,6-7 etc. wil printen? Dan kan je een PDF maken in die volgorde. met het printen kan je ze dan naast elkaar
laten printen.

Laat ff weten

Je moet helemaal niets raars doen, gewoon je aantal pagina's aanmaken met de optie 'Pagina's naast elkaar' aan; en dan opmaken. De drukker/printer zal de pagina's middels digitaal grootmontage op stand zetten. Niet verder denken dan nodig is ... [url=http://www.dehoog.nl/microsite/certifiedpdf/index.html]En voor het maken van een pdf kijk je gewoon ff op m'n site ...[/url]

het probleem is het printen idd ik ga dit boekje plotten op school en dan moet ik idd de pagina's hebben als 1-4, 2-3, 5-8,6-7 hoe moet ik een pdf maken in die vogorde dan ? beeld op bv pag 4 loopt over op pag5

pagina's naast elkaar is facing pages ? :S

Inderdaad ... facing is engels; betekend zoiets als tegenliggend ... Heb je geen Preps of zoiets? En het printen op school, hoe gebeurt dat, via een impositie-programma? Onze Xerox DC Printstations zijn voorzien van een impositie-applicatie ...

Misschien is dit helemaal niet wat je zoekt ... daarvoor dan mijn excuus. Maar misschien wel handig om te weten ;) .

Ik gebruik al jaren hetvolgende programmaatje om boekjes uit te printen. Zeker handig voor handleidingen of grote websites uitprinten en zo:

http://www.bluesquirrel.com/products/cbmac/

Scheelt in ieder geval een hoop papier en het progje werkt met heel veel verschillende soorten printers.

okeej even eena ndere aanpak stel ik maak alles gewoon ind e juiste volgorde in indesign kan ik dan als export pdf opties aangeven dat ik bv pag 4 en 1 tegen elkaar wil hebben liggen en paginas 2 en 3.

dus dat hij deze paginas tegen elkaar aanzet in de pdf en op de gewenste paginavolgorde ?

Tsja,

Niet iedereen op MacOsx is professioneel ontwerper. Dus preps, drukkerij, inslagschema’s etc. kan je vergeten.In Indesign kan je pagina’s als PDF uitvoeren, met de optie ‘spreads’ aan. je krijgt dan pagina 2 en 3 naast elkaar, maar pagina 1 en 4 los. Die zou je handmatig naast elkaar
moeten zetten, bijv in Adobe Acrobat professional. Maar ik weet niet of je dat hebt.
Wat je dus wel gemakkelijk kunt doen, is een document aanmaken, volledig in Indesign.
je kunt dan telkens uitprinten, ook als spread: pagina 2-3,6-7,10-11, etc. Het probleem zit m alleen in pagina 4+1, 8+5 etc. Afhankelijk van de grootte van het uiteindelijke document, zou je dit
dan in een nieuw document naast elkaar kunnen plakken en dan dat document dus gebruiken voor pagina’s 4+1, 8+5 etc.
Maar misschien kun je wel een pdf uitvoeren van pagina 4,1, 8,5 (je doet dan maak pdf: pagina’s: 4,1,8,5 dan maakt ie een pdf in die volgore) en wellicht dat je bij het printen in het menu aan kan geven ’ print pagina’s naast elkaar’. Je kunt dan alles in 1 document aanmaken en met het uitvoeren van PDF maak je dan de selectie van pagina’s / volgorde. (dus: 4,1,2,3,8,5,6,7 etc.)

Get it? Succes

thanks ik ga maandag gelijk op de academie vragen of ze het zo op kunnen lossen... heb nu uiteindelijk het boekje op de juiste volgorde opgemaakt....hopen dat ze die pdf zo aan elkaar kunnen maken.

Ze hebben op schhool wel adobe acrobat. Thuis heb ik alleen acrobat reader…

hopelijk gaat dit lukken!! :roll:

Je moet het doen zoals van Heukelum zegt. Je maakt het gewoon op zoals je het wilt hebben. dus pagina 1 23 45 67 8

als je dan later pagina 1 naast 4 en 2 naast 3 wilt hebben, en het kan niet bij de uitdraaiservice of op school (zelfs bij Kinko’s kan het zonder probleem) dan doe je het zelf in Indesign CS2 met de functie “create booklet”
Daarna maak je een PDF en die plot je uit.

... dat, of je maakt een nieuw InDesign document – A3 oblong – waar je de losse pagina's op inslag op stand plaatst ... daarna rechtstreeks printen.

ik heb nu het boekje op de juiste volgorde gemaakt ik neem het geheel morgen mee naar school en kijken hoe en of ze het daar kunnen verwerken.

ik hou jullie op d ehoogte! 8)

er is een applescript die de volgorde voor jou kan regelen, ik heb het hierna ff klaargezet, je kan het in je programmamap van Indesign in de map presets > scripts plaatsen en activeren in je script pallet binnenin Indesign. [url=http://users.pandora.be/cluster/fotoos/ImpositionCS.zip]imposition script[/url]

er zijn drie scriptjes, het eerste script is • About these scripts.scpt een kleine handleiding
vergeet niet op een kopie van jou document te werken !!!

veel plezier ermee
H.

thanks voor de script@@!!!

op school gebruikten ze inbooklet om het geheel af te drukken

is allemaal goed gegaan!!!