Hulp met flash

Konijn of andere vakmannen, weet jij (weten jullie) welke functie ik nodig heb of hoe ik in actionscript een coordinaten ding kan laten werken. Man die vraagstelling...

Ik wil dat mijn site een grote pagina is waar alles op staat en als je op een button klikt vlieg je als het ware over die site om op een locatie terecht te komen.

Kan iemand mij hierbij helpen. ik zag ooit een heel schoon voorbeeld hiervan maar vind dat niet meer terug.

Kent iemand proto.layer51.com een leuke site als je er vlotjes uit kunt?
Ik heb het nog moeilijk om zaken terug te vinden.

in flash heb je ook een help.. daar heb je echt heel veel aan! serieus!

Neem [url=http://laco.wz.cz/tween/?page=examples]hier[/url] eens een kijkje :wink:

Groetjes,
Kenny

[quote:ebfeb58ff6="guess"]in flash heb je ook een help.. daar heb je echt heel veel aan! serieus![/quote:ebfeb58ff6]

allez sjieke tip…
echt gewoon Zwak als je zelf het antwoord niet weet probeer dan niet te reageren ok?
man toch

Het komt erop neer dat je je ganse inhoud wil laten voorbij komen tot daar waar die inhoud staat?

Goh, ff snel denken.

Je stopt al je content, inloaded swf’s etc, … in 1 mc, op je _root hou je bij wat waar staat (arrays) en als ze klikken, vraag je op wat waar staat en als ze ergens op klikken, doe je een AS tween op die mc

Of je plakt je te tonen mc aan je huidige mc, en beweegt de 2 samen

Of …

dunno, ik weet niet in hoeverre je ervaren bent of wat precies hoe wil tonen…

neen

ik heb een grote scene… neem nu 2000 op 1200 of zo…
Op de pagina zelf zie je slechts 600 op 400.
Klik je op een link dan glij je over de pagina naar een x coordinaat …

en mijn vraag is gewoon hoe werkt dat ?

Ik heb een klein voorbeeldje gemaakt maar kan h'm niet uploaden. Heb gebruik gemaakt van:

onClipEvent (load) {
this._y = 190;
/:endPosy = 10;
this._x = 200;
/:endPosx = 200;
}
onClipEvent (enterFrame) {
movey = (/:endPosy-this._y)/5;
this._y += movey;
movex = (/:endPosx-this._x)/5;
this._x += movex;
}

Laat maar een bericht achter met je e-mailadres dan mail ik h’m naar je.

misschien dat in dit topic de info staat die je nodig hebt! [url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=66618[/url]

Bedoel je zoiets:

http://www.zuiderzeemuseum.nl/?museum=buiten

Klik op een buurtje in de tekening en de tekening vliegt naar bepaalde coordinaten. Hierbij berekent hij ook steeds het midden van je browserscherm, zodat je exact naar t midden in en uitzoomt ook als je je scherm resized…

[url]http://www.redbullcreativitycontest.be/[/url]

Dat is het volledig wat ik bedoel.
Supersimpel zegt ie :smiley:
maar bij die link stond stukje code ik ga dat eens gebruiken!
wat ik wel niet snap is: is dat een grote scene?
of een gewone scene waar heel veel buiten valt?

Alvast bedankt allemaal!

Het voorbeeld dat jij geeft bij RedBull werkt in principe hetzelfde als mijn voorbeeld bij het Zuiderzeemuseum. Eén grote movieclip, die scriptmatig in een loopje naar de juiste postitie wordt verzet.

In plaats van de tekening van het museum kan je natuurlijk alles gebruiken wat je maar wilt.

ik ga uit van een doelx en doely die de uiteindelijke postie van de movieclip bepalen.

In een loopje wordt de afstand berekend tussen de huidige postie van de movieclip tot de doelpositie (voor t gemak afgerond op hele pixels). t Loopje loopt zolang afstandx en afstandy groter zijn dan 0. De afstand wordt gedeeld door de variabele “snelheid”, die (duh) de snelheid bepaalt, maar ook voor een ease zorgt: de movieclip beweegt langzamer naarmate hij dichter bij z’n eindpositie komt.

[code:1:b77d8cf427]afstandx = Math.round((doelx - myMC._x) / snelheid);
myMC._x += afstandx;
afstandy = Math.round((doely - myMC._y) / snelheid);
myMC._y += afstandy;[/code:1:b77d8cf427]

Ik doe eigenlijk hetzelfde dus als Dylan al zei… In de flash op de site gebeurt nog veeeel meer natuurlijk, maar dat ga ik hier niet allemaal weggeven, daar heeft het Zuiderzeemuseum goed voor betaald… :wink:

Hey Welles,

Dat zoomen bij jou voorbeeld? Hoe gebeurt dat? Ik ben namelijk met een soortgelijk iets bezig, alleen krijg ik de x en y niet op de juiste plaats als je zoomt, en de bedoeling is ook dat je de stage kan slepen
(draggen), maar als je ingezoomd bent dan loopt er iets mis met het draggen, en ik snap niet goed waar het aan ligt, omdat ie normaal naar de muisdown kijkt, en dan naar de coordinaten waar de muis naartoe gaat. Als je ingezoomd bent klopt het voor geen meter meer?

Jonas

Waarbij zoomlevel een variabele is die bepaalt wat het uiteindelijke zoomlevel van de MovieClip wordt:

[code:1:ed5b3108ce]zoomstukje = Math.round((zoomlevel - myMC._xscale) / snelheid);
myMC._xscale += zoomstukje;
myMC._yscale += zoomstukje;[/code:1:ed5b3108ce]

Dit gaat dus analoog aan de _x en _y in mijn eerdere post. Wat ik daar echter nog vergat te tonen was de volgende code:

[code:1:ed5b3108ce]doelx += Stage.width / 2;
doely += Stage.height / 2;[/code:1:ed5b3108ce]

Dit in combinatie met:

[code:1:ed5b3108ce]Stage.align = "TL";
Stage.scaleMode = "noScale";[/code:1:ed5b3108ce]

zorgt ervoor dat altijd netjes naar het midden van het scherm wordt gezoomd en/of gepanned.

N.b.: Ik heb het tot nu toe steeds alleen over de geanimeerde bewegingen over die tekening gehad, en dus niet over de “+” en “-” knopjes in het navigatiepaneeltje, die werken nog iets anders…

[quote:f60a0ca2e0="Welles"]Waarbij zoomlevel een variabele is die bepaalt wat het uiteindelijke zoomlevel van de MovieClip wordt:

[code:1:f60a0ca2e0]zoomstukje = Math.round((zoomlevel - myMC._xscale) / snelheid);
myMC._xscale += zoomstukje;
myMC._yscale += zoomstukje;[/code:1:f60a0ca2e0]

Dit gaat dus analoog aan de _x en _y in mijn eerdere post. Wat ik daar echter nog vergat te tonen was de volgende code:

[code:1:f60a0ca2e0]doelx += Stage.width / 2;
doely += Stage.height / 2;[/code:1:f60a0ca2e0]

Dit in combinatie met:

[code:1:f60a0ca2e0]Stage.align = "TL";
Stage.scaleMode = "noScale";[/code:1:f60a0ca2e0]

zorgt ervoor dat altijd netjes naar het midden van het scherm wordt gezoomd en/of gepanned.

N.b.: Ik heb het tot nu toe steeds alleen over de geanimeerde bewegingen over die tekening gehad, en dus niet over de “+” en “-” knopjes in het navigatiepaneeltje, die werken nog iets anders…[/quote:f60a0ca2e0]

Maar bij jou zoom je doormiddel van de muis, en bij mij doormiddel van een plus en min knop.
Maar nu zou ik het zo willen hebben dat hij uitgaat van het center van het browserscherm, en niet van de mc. HOe los ik dit op?

Bij mij gaat ie ook niet uit van de muispositie, maar van het midden van het browserscherm. De swf is op de pagina ge-embed op 100% breed en hoog, Stage.width is dus hetzelfde als de breedte van de browser. De helft van de Stage.width is dus het horizontale midden, en de helft van de Stage.height het verticale midden. Hoe je van dat gegeven uit verder rekent hangt (mede) af van de positie van het registratiepunt van je mc en de eventuele zoom die je er scriptmatig al op hebt losgelaten.

Check ook hier

[quote:9e8b59e9b0="Welles"]Bij mij gaat ie ook niet uit van de muispositie, maar van het midden van het browserscherm. De swf is op de pagina ge-embed op 100% breed en hoog, Stage.width is dus hetzelfde als de breedte van de browser. De helft van de Stage.width is dus het horizontale midden, en de helft van de Stage.height het verticale midden. Hoe je van dat gegeven uit verder rekent hangt (mede) af van de positie van het registratiepunt van je mc en de eventuele zoom die je er scriptmatig al op hebt losgelaten.

Check ook hier[/quote:9e8b59e9b0]

Hoe heb jij het dan gedaan met die plus en min knoppen? In het kleine optie kadertje?