Ik ben op zoek naar een manier waarop ik mijn film dusdanig kan wegschrijven dat het beeldkwaliteit optimaal is/blijft. Nu schrijf ik het met Final CE weg naar een Quicktime movie en brand hem met IDVD. Vooral de titels zijn dan lang zo scherp niet als de titels van een film die je in de winkel koopt. Hoe haal ik die ‘winkel’-kwaliteit? Heb ik andere programma’s nodig. Ik wil natuurlijk zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies.
Bovendien ziet de film er op mijn kleine TV er beter uit dan op mijn computerscherm! Dat begrijp ik ook niet.
schrijf 'm eens weg als een mpeg2 bestand (DVD formaat). Dat scheelt 1 stap converteren. (van quicktime naar mpeg door idvd).
Winkelkwaliteit zul je nooit halen aangezien die encoders 'ietsjes' beter en ook duurder zijn.
Heb net gezocht naar Mpeg2, zie die er nergens tussen staan. Wel Mpeg4. Kun je mij vertellen hoe ik die instelling doe?
Zoals je begrijpt, ben ik opzoek naar de beste kwaliteit. Wil mijn films zo mooi mogelijk maken. Zo filmisch mogelijk. Heb jij tips waardoor ik dat kan bereiken? Iemand had het laatst over filmische filters, maar ben daar niet in thuis.
mpeg2 doe je met compressor, maar ik weet niet of dat met FCE meegeleverd wordt?
tja en tips, daar kan je een heel boek over volschrijven. Is ook wel eens langsgekomen op dit forum. Ik zou zeggen lees je eens in over belichting, cameratechnieken, progressive versus interlaced e.d
Het verschil in kwalilteit op computerscherm en tv scherm zit 'em in de opbouw van het DVD-beeld. Een DVD wordt gemaakt om op een tv afgekeken te worden. Een TV beeld is opgebouwd uit beeldlijnen, terwijl je computerbeeld is opgebouwd uit punten. De monitor kan dus niet optimaal overweg met een tv signaal.
Als je titels gemaakt hebt, brand dan de DVD met iDVD en probeer de schijf uit op een gewone tv. Het zal er dan een stuk beter uitzien dan op je computerscherm.
Ik heb de film met Compressor naar mpeg2 weggeschreven. Als ik het bestand dan afspeel hoor ik geen geluid. Moet ik dat ergens apart instellen?
Als je een film wegschrijft mbv Quicktime converter, dan kun je uit veel verschillende typen kiezen: uncompressed, HD me grote resolutie etc. Nu gaan we een film maken die op grote LCD schermen worden vertoond. Hoe kan ik daar dan het beste op in spelen?
heb je wel een audioconversie gekozen? aiff of ac3 (dolby)?
En je kan een dv film wel in HD wegschrijven, echter blijft het dv materiaal. (je kunt een plank wel afzagen, niet bijzagen) Als je zo min mogelijk verlies wilt kun je 't wegschrijven naar uncompressed 10bit (als je genoeg schijfruimte hebt). Je moet dan wel afspelen vanaf een mac.
[quote:358bcd9be6]Ik heb de film met Compressor naar mpeg2 weggeschreven. Als ik het bestand dan afspeel hoor ik geen geluid. Moet ik dat ergens apart instellen? [/quote:358bcd9be6]
Ja klopt, geluid moet je met Compressor apart decoderen. Compressor maakt er dan een geluidsbestand (AIFF geloof ik) van.
[quote:358bcd9be6=“postman”]Winkelkwaliteit zul je nooit halen aangezien die encoders ‘ietsjes’ beter en ook duurder zijn.[/quote:358bcd9be6]
Dat vraag ik me inderdaad ook altijd af: waarom kan ik de schermkwaliteit niet halen van een winkel-DVD? Ik praat dan uiteraard niet over de kwaliteitsverschillen die te wijten zijn aan verschil in camera of belichting, maar echt compressie-artefacten (bijv. blokjes bij snelle beweging). Ik gebruik dan Compressor met 2x VBR (dus hoogst haalbare kwaliteit op 60 minuten). Ligt dat echt aan het verschil in kwaliteit van de compressie-engine? Kan men dan niet gewoon een programma schrijven dat voor mijn part 10 uur aan het comprimeren is, maar wel die kwaliteit haalt?