Hulp nodig met formMail.pl script

Ik probeer al een week lang te door gronden hoe ik het FormMail.pl script dat ik hier http://nms-cgi.sourceforge.net/scripts.shtml heb gedownload aanpassen. Ik snap er helemaal 0,0 van en denk ook niet dat ik het ooit zal snappen, ieder zijn vak. Maar is er iemand die dit al een keer heeft gedaan en mij hiermee aub kan helpen. Per telefoon of via e-mail. Alvast bedankt MarcoP

Probeer anders het originele formmail script van Matt Wright... de url die jij geeft wijst naar een bewerking ervan door vast hele slimme perl jongens maar of je daar wat mee kunt...

http://www.scriptarchive.com/formmail.html

Bovenstaande link is naar het origineel. Dit is redelijk eenvoudig te implementeren.

En anders zijn er ook PHP scripts die hetzelfde doen, en daar is wel redelijk veel expertise hierover aan boord.

Harryk, zelfs op Matt Wright zijn site wordt verwezen en geadviseerd dit nieuwe/aangepaste script te gebruiken. En het "schijnt"niet moeilijk te zijn om het aan te passen, alleen ik ben gewoon niet slim genoeg op dit gebied. Gr. Marco

Onder het motto: 'domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden' stel ik voor dat je dan hier je vragen stelt. Eerst van mij een paar: -kun je op je server eigen perl scripts draaien? Is er een cg-bin folder? (overigens hoeft het niet altijd daarin, hangt van systeem af), weet je hoe je rechten moet zetten? Wat moet je in het perl script zelf wijzigen? dat is vast en zeker: --> #!/usr/bin/perl (je pad naar perl, dat weet je server administrator) --> $mailprog = '/usr/sbin/sendmail'; (je pad naar het programma sendmail op je server, weet je server administrator) --> referer informatie, bijv: @referers = ('jouwdomein.nl'). Dit dient om misbruik door derden te voorkomen.

Verder zul je het script kunnen benaderen met zogenaamd ‘hidden’, verborgen velden vanuit je form-script in je html. Wat in ieder geval nodig is is daarmee je emailadres door te geven waarnaar de resultaten worden gestuurd.
(Dit laatste is overigens een zeer zwak punt van dit script want je wordt gedwongen om je emailadres in je html te hebben. Mogelijk is het nieuwere script daar anders in. Ik heb het gewijzigd door de perl-code aan te passen maar dat moet jij niet gaan doen, denk ik)

En je html. Je kunt een <form></form> code heel simpel houden, maar ook heel ingewikkeld maken, met javascript validatie enzovoorts. Gewoon stap voor stap opbouwen. Eerst een form zo kaal mogelijk, een paar velden, als je dat aan het werk hebt kun je verder bouwen.

>niet slim genoeg
ben je wel, alleen weet je het zelf nog niet. Stel gewoon je vragen in hapklare brokken, zou ik zeggen…

[quote:827429afe9] Harryk, zelfs op Matt Wright zijn site wordt verwezen en geadviseerd dit nieuwe/aangepaste script te gebruiken. [/quote:827429afe9] mmm. ik zie dat niet, op de site van Matt Wright wordt naar versie 1.92 van zijn eigen script verwezen... en dat script is prima aan te passen.

harryK, bedankt voor je reactie. Hier de link waar Matt zelf meldt dat je beter zijn script niet meer kan gebruiken http://www.scriptarchive.com/nms.html Ik het van de week geprobeerd, stapje voor stapje, het script te ontleden en eea vervangen opdat het zou moeten werken. Ik heb het ge-upload naar de betreffende file. Ik ga vanavond een test form maken en kijken of het werkt. Zal best niet lukken de eerste keer. Maar ik ben denk ik iets verder dan 3 dagen geleden. Ik hou je op de hoogte en zal graag gedruik maken van je hulp. erg bedank Marco

HarryK, Ben wat verder gekomen maar het werkt nog niet. Hier wat info:

BEGIN
{
$DEBUGGING = 1;
$emulate_matts_code= 0;
$secure = 1;
$allow_empty_ref = 1;
$max_recipients = 3;
$mailprog = ‘/usr/sbin/sendmail -oi -t’;
$postmaster = ‘marco1@routeusa.nl’;
@referers = qw(routeusa.nl);
@allow_mail_to = qw(marco1@routeusa.nl);
@recipients = ();
%recipient_alias = ();
@valid_ENV = qw(REMOTE_HOST REMOTE_ADDR REMOTE_USER HTTP_USER_AGENT);
$locale = ‘’;
$charset = ‘iso-8859-1’;
$date_fmt = ‘%A, %B %d, %Y at %H:%M:%S’;
$style = ‘/css/nms.css’;
$no_content = 0;
$double_spacing = 1;
$wrap_text = 0;
$wrap_style = 1;
$address_style = 0;
$send_confirmation_mail = 0;
$confirmation_text = <<‘END_OF_CONFIRMATION’;

Dan nog de antwoorden op jouw vragen:
-kun je op je server eigen perl scripts draaien? - Ja
-Is er een cg-bin folder? - Ja -
>Vraagje hier over - komt het script direct in deze folder of moet er in de cg-bin folder eerst een nieuwe folder aangemaakt worden speciaal voor het script.

• weet je hoe je rechten moet zetten? Misschien, ben niet zeker of dit goed gaat. Ik heb Transmit.app hiervoor gebruikt. Na de nodige vinkjes komt “Octal” op 755 te staan. Vraag: Zoals ik het lees moet je “Permissions” pas doen na “uploading”, Dit snap ik dus niet. Eerst script uploaden naar de host dan script op mijn eigen computer selecteren en met Transmit.app “Permissions” instellen.

-verborgen velden vanuit je form-script in je html.
Ik gebruik “Freeway” voor mijn webpages en heb vandaag de volgend 3 velden ingevuld.
>Method:POST
>Action:cgi-bin/formmail.pl/
Hidden Field: marco1@routeusa

Ik hoop dat jij en/of anderen kan zeggen waar het fout gaat
Gr. Marco

Marco, eerst je vragen: [quote:a1f2555437] >Vraagje hier over - komt het script direct in deze folder of moet er in de cg-bin folder eerst een nieuwe folder aangemaakt worden speciaal voor het script. [/quote:a1f2555437] zou ik niet doen, misschien kan/mag het, maar zolang je geen tientallen scripts draait, gewoon in de folder cgi-bin. Zorg wel dat de folder cgi-bin NIET uitleesbaar is, dat wil zeggen: ww.jouwdomein.nl/cgi-bin/ mag geen directory laten zien. Kun je doen door er een index.html in te zetten die iets doms laat zien als 'directory listing denied' of zoiets. (Verder raad ik je aan de voorspelbare naam formmail.pl te veranderen in m1a2i3l4.pl o.i.d. Hoewel... de url met de bestandsnaam kun je toch altijd terugvinden in de html bij de action van de form... maar toch)

[quote:a1f2555437]

• weet je hoe je rechten moet zetten? Misschien, ben niet zeker of dit goed gaat. Ik heb Transmit.app hiervoor gebruikt. Na de nodige vinkjes komt “Octal” op 755 te staan.
    [/quote:a1f2555437]
    is correct. Owner: Read Write en Execute, voor Group en Everyone geldt alleen Read en Execute. Dit levert 755 op.

Vraag: Zoals ik het lees moet je “Permissions” pas doen na “uploading”,
ja, eerst script uploaden naar server, dan rechten zetten.

Dit snap ik dus niet. Eerst script uploaden naar de host dan script op mijn eigen computer selecteren en met Transmit.app “Permissions” instellen.
Als je bedoelt, dat je in transmit de file op je server selecteert na die upgeload te hebben, en dan de rechten instelt, ja. Als je schrijft ‘script op mijn eigen computer selecteren’ snap ik je niet, je selecteert het script op de server, middels transmit…

-verborgen velden vanuit je form-script in je html.
Ik gebruik “Freeway” voor mijn webpages en heb vandaag de volgend 3 velden ingevuld.
>Method:POST
>Action:cgi-bin/formmail.pl/
Hidden Field: marco1@routeusa
Wat betreft de action, om zeker te zijn kun je beter een absolute URL ingeven, zie onderstaand voorbeeld. Een relatieve URL heeft een uitgangspunt, vermoedelijk de directory waar de form staat, maar door het absoluut te doen (complete pad incl. http://) ben je zeker. Voordeel is dat e.e.a. ook werkt als de html nog niet vanaf de server draait maar vanaf je eigen computer.

Van je hidden field klopt syntax emailadres niet zoals hierboven neergezet.

Hieronder voor jou een stukje html. Achter onsubmit zie je hier de aanroep van een javascript functie die valideert, dit kun je eruitlaten.
Verder wordt de ontvanger aan het script doorgegeven via hidden fields, het onderwerp, een titel, een achtergrondkleur van de bevestigingspagina, en met ‘required’ een aantal velden die worden gevalideerd door het perl script zelf.
Om te weten welke hidden fields wat doen in het nsm script moet je de manual raadplegen. Dat kunnen andere velden zijn dan hieronder.

<form method=“POST” action=“http://www.jouwdomein.nl/cgi-bin/formmail.pl” onsubmit=" return checkrequired(this)">
<input type=“hidden” name=“recipient” value=“info@jouwdomein.nl”> <input type=“hidden” name=“subject” value=“je_onderwerp”> <input type=“hidden” name=“title” value=“je_onderwerp”> <input type=“hidden” name=“bgcolor” value="#FFFFFF"> <input type=“hidden” name=“required” value=“realname,email”>

Ik hoop dat jij en/of anderen kan zeggen waar het fout gaat
Gr. Marco
Hebben we niets aan als je dat zegt. Want je zult of foutmeldingen krijgen van het script, of van de server (internal server error bijvoorbeeld), of je zult geen foutmeldingen krijgen maar dat er niks gebeurt, kortom, voor deduceren van een en ander moet je meer aanleveren dan zeggen dat het fout gaat…

Ik ben even in de readme gedoken van dit nsm script, en aan de hand daarvan nog een paar dingen:

→ Dit script heeft zoals ik al vermoedde de mogelijkheid het emailadres in het script te definieren. Dat kan ook in de html via hidden field ‘recipient’ maar moet je dus zoals de readme aangeeft, NIET doen. Gewoon hidden field ‘recipient’ weglaten uit html. Wel moet in script:
zijn ingevuld, en dat heb je.

→ PERL: /usr/local/bin/perl
Wat je hierboven ziet is perlpad bij jouw hostingbedrijfje.
Check je script, en kijk of de eerste regel identiek is. #!/usr/bin/perl is fout.

→ $emulate_matts_code= 0;
zet even een spatie voor de =. Je weet maar nooit…

→ schrijfwijze: FormMail.pl, of formmail.pl. Hou gewoon aan dat url’s altijd met kleine letters geschreven worden, en dus ook de aanroepen van een url, dan hoef je je ook niet af te vragen of en wanneer er sprake is van hoofdlettergevoeligheid.

$address_style = 0;
Ik denk dat waarde 1 beter is.

[quote:ee2672a000]
Sommige scripts zoals mailform.cgi en mail-a-form zijn niet toegestaan in verband met veiligheidsproblemen.
[/quote:ee2672a000]
dat staat dus in de handleiding van jouw hostingbedrijf… waar bemoeien ze zich mee denk ik dan, maar misschien een reden om hoe dan ook de naam formmail te vermijden.

Dit nsm script lijkt me inderdaad veiliger en beter dan het originele script van Matt Wright.

Geef eens een linkje naar de form, zodat ik de html kan zien.
Good Luck

HarryK, Bedankt voor de info, ik ga vanavond dit alles eens uitpluizen en kijken wat ik moet doen en kom er daarna op terug. Hier de link naar mijn test form : http://www.routeusa.nl/bbreg.form1.html Ik zie nu op een window computer dat het formulier er niet netjes uitziet- terwijl het op de Mac "prima" is. vraagje om de duidelijheid: -Dat kan ook in de html via hidden field 'recipient' maar moet je dus zoals de readme aangeeft, NIET doen. > Bedoel dus: Hidden Field: marco1@routeusa in Freeway niet instellen - of heb je het hier over het script -PERL: /usr/local/bin/perl Wat je hierboven ziet is perlpad bij jouw hostingbedrijfje. Check je script, en kijk of de eerste regel identiek is. #!/usr/bin/perl is fout. > Ik denk dat ik dit fout heb - actie vanavond -dat staat dus in de handleiding van jouw hostingbedrijf... waar bemoeien ze zich mee denk ik dan, maar misschien een reden om hoe dan ook de naam formmail te vermijden. > Dit script mag wel draaien, dus geen probleem

-te veranderen in m1a2i3l4.pl
> gewoon een eigen verzonnen iets?

-Als je bedoelt, dat je in transmit de file op je server selecteert na die upgeload te hebben, en dan de rechten instelt, ja. Als je schrijft ‘script op mijn eigen computer selecteren’ snap ik je niet, je selecteert het script op de server, middels transmit…
> Dit moet ik vanavond nog eens opnieuw bekijen - is vast fout gegaan. Is er een manier om te kijken of deze actie is gelukt?

Op de rest kom ik later terug.
Bedankt

[quote:2193faee0e] > Bedoel dus: Hidden Field: marco1@routeusa in Freeway niet instellen - of heb je het hier over het script [/quote:2193faee0e] nee, over de html. Dit staat ook met zoveel woorden in de readme die bij het perl script zit!: If you leave the 'recipient' field out of the form, formmail will send to the first address listed in the @allow_mail_to configuration variable (see above). This allows you to avoid putting your email address in the form, which might be desirable if you're concerned about address harvesters collecting it and sending you SPAM. This feature is disabled if the $emulate_matts_code configuration variable is set to 1.

>kijken of rechten zetten is gelukt?
Ik ken transmit niet, gebruik altijd fetch voor ftp. Fetch leest van een bestand de rechten uit en toont ze. Transmit zal dat toch ook wel kunnen?
Hoe dan ook zul je ze kunnen wijzigen.

>perl pad
Kijk maar eens bij de help van je provider, daar heb ik het ook vandaan…

dan je html:
<p><input type=hidden name=“marco1@routeusa.nl”>

Dit klopt niet, want het zou:
<input type=“hidden” name=“recipient” value=“marco1@routeusa.nl”>
moeten zijn.
Maar zoals al gezegd, verwijder deze hele regel om eerder genoemde redenen. Je emailadres moet je uit je html code halen, is sollicitiviticiteren naar spam.

Wat je testformulier betreft, die geeft na submit een file-not-found error, wat betekent dat formmail.pl niet in de cgi-bin staat? Geef in ieder geval een absoluut pad in, maar het leek me al goed. Dus dat snap ik niet helemaal.
Maar je hebt zowieso nog e.e.a. te doen.

<form action=“cgi-bin/formmail.pl/” method=post>
schrijft freeway dit? method=“post” zou qua syntax correcter zijn, maar goed, de browsers zullen het wel pikken. Ikzelf zou het nooit in de code laten.

>gewoon eigen verzonnen iets?
formmail.pl of ovenschotel.pl, als de extentie maar .pl is en je in de form ook naar dezelfde bestandsnaam aanroept in de form action, maakt niet uit.
Ofschoon hoofdletters mogelijk zijn raad ik je aan om bestandsnamen op servers klein te schrijven, en ook de verwijzingen ernaar.

HarryK - bedankt voor al de info - geweldig - ik ga er nu mee aan de slag. Ik laat het je weten. Groet MarcoP

hallo HarryK, Al weer een paar uurtjes aan het proberen maar ik krijg nu nog steeds > De pagina die u zocht is niet gevonden. Snap niet waar de fout zit. Voordat ik stop zal ik je nog een keer een overzicht doorgeven. Groet MarcoP

Harry, De melding "De pagina die u zocht is niet gevonden" blijft me achtervolgen. Wederom uren aan script optie gewerkt met het mag gewoon niet lukken. Ik zal hier onder de huidige instellingen geven. Op het einde heb ik het met 2 verschillende scrips geprobeerd. Ik hoop dat je er een fout in kan vinden.

Scrip 1

BEGIN
{
$DEBUGGING = 1;
$emulate_matts_code = 0;
$secure = 1;
$allow_empty_ref = 1;
$max_recipients = 3;
$mailprog = ‘/usr/local/bin/perl -oi -t’;
$postmaster = ‘’;
@recipients = ();
%recipient_alias = ();
$locale = ‘’;
$charset = ‘iso-8859-1’;
$style = ‘/css/nms.css’;
$no_content = 0;
$double_spacing = 1;
$wrap_text = 0;
$wrap_style = 1;
$address_style = 1;
From: you@your.com
Subject: form submission

Scrip 2

BEGIN
{
$DEBUGGING = 1;
$emulate_matts_code = 0;
$secure = 1;
$allow_empty_ref = 1;
$max_recipients = 3;
$mailprog = ‘http://routeusa.nl/usr/local/bin/perl -oi -t’;
$postmaster = ‘marco1@routeusa.nl’;
@recipients = ();
%recipient_alias = ();
$locale = ‘’;
$charset = ‘iso-8859-1’;
$style = ‘/css/nms.css’;
$no_content = 0;
$double_spacing = 1;
$wrap_text = 0;
$wrap_style = 1;
$address_style = 1;

Ook lees ik dat je het script na bewerking als .pl moet opslaan en als een text fill. Opslaan als een text file geeft een .txt , ook een vreemd iets volgens mj.

Verder heb ik alles kunnen volgen en uitgevoerd zoals je heb aangegeven. Een onderdeel van je advice snap ik niet door gebrek aan kennis op dit gebied nl.

• Wat betreft de action, om zeker te zijn kun je beter een absolute URL ingeven, zie onderstaand voorbeeld. Een relatieve URL heeft een uitgangspunt, vermoedelijk de directory waar de form staat, maar door het absoluut te doen (complete pad incl. http://) ben je zeker. Voordeel is dat e.e.a. ook werkt als de html nog niet vanaf de server draait maar vanaf je eigen computer.

Van je hidden field klopt syntax emailadres niet zoals hierboven neergezet.

Hieronder voor jou een stukje html. Achter onsubmit zie je hier de aanroep van een javascript functie die valideert, dit kun je eruitlaten.
Verder wordt de ontvanger aan het script doorgegeven via hidden fields, het onderwerp, een titel, een achtergrondkleur van de bevestigingspagina, en met ‘required’ een aantal velden die worden gevalideerd door het perl script zelf.
Om te weten welke hidden fields wat doen in het nsm script moet je de manual raadplegen. Dat kunnen andere velden zijn dan hieronder.

<form method=“POST” action=“http://www.jouwdomein.nl/cgi-bin/formmail.pl” onsubmit=" return checkrequired(this)">
<input type=“hidden” name=“recipient” value=“info@jouwdomein.nl”> <input type=“hidden” name=“subject” value=“je_onderwerp”> <input type=“hidden” name=“title” value=“je_onderwerp”> <input type=“hidden” name=“bgcolor” value="#FFFFFF"> <input type=“hidden” name=“required” value=“realname,email”>

Dit gaat mijn pet te boven. Ik heb Freeway en volgens mij hoef je zelf niets te doen in HTML.

Ik hoop dat je er nog een keer naar kan kijken.

Groet en bedankt
MarcoP

<form action="http;//jowudomein.nl/cgi-bin/formmail.pl" method=post>

Kijk goed: http://
dat moet het wezen. Er staat een puntkomma. Dus de aanroep vanuit de form gaat mis.
Ik heb even met de hand
hatetepe://jouwdomein.nl/cgi-bin/formmail.pl
gedaan, en die werkt wel. In zoverre dan dat er een Internal Server Error komt, dus we schieten al op…

[quote:d621503a33]
Ook lees ik dat je het script na bewerking als .pl moet opslaan en als een text fill. Opslaan als een text file geeft een .txt , ook een vreemd iets volgens mj.
[/quote:d621503a33]
Een perl script is van nature een gewone kaal tekstbestand. Kale tekstbestanden kun je op de Mac het beste bewerken met BBedit, of met Texteditor maar dan wel als in Textteditor in de voorkeuren platte tekst is ingesteld voor bewaren. De extentie .txt is fijn want dan weten we dat het platte tekst is, maar verander dat wel naar .pl

[quote:d621503a33]

$address_style = 1;
[/quote:d621503a33]
Hierboven in de quote het onderste gedeelte van het scriptt. Als dat From: en Subject: in het script staat dan moet je dat er weer uithalen…
Wat je had was goed! Ik had je alleen de tip gegeven de address_style van 0 naar 1 te wijzigen.
En zorg dat de eerste regel met het perl pad klopt.

Blijtt er dan nog een Internal Server error, dan kan dat komen door:

-foute permissies
O, probeer OOK even of de FOLDER cgi-bin de rechten 755 heeft, en anders zet je ze gewoon. Folder selecteren en rechten zetten.
-foute paden naar Perl op de server, en of naar Sendmail op de server. Als het script Perl niet kan vinden houdt alles op, als het script Sendmail niet kan vinden zal het dat in de DEBUGGING mode wel melden.
-het mag je misschien duizelen, maar tekstbestanden moet je uploaden als text en niet binair. In mijn ftp programma Fetch gaat dat allemaal vanzelf goed. Ga er maar vanuit dat het bij jou ook goed gaat, maar ik meld het voor de volledigheid.

Wat betreft je niet begrijpen van html, ook ik ben eens begonnen zonder enige kennis daarvan maar het is toch wel leuk als je er wat van weet. Ik ben ook met HTML for Dummies begonnen…

HarryK, Bedankt wederom voor je reactie, ik ga er vanmiddag direct weer mee beginnen. Gelukkig dat je er nog geloof in hebt. MarcoP

nog eentje waardoor e.e.a. in huidige staat niet zal werken: [quote:1cba3364c3] <input type=hidden name="recipient" value="@routeusa.nl"> [/quote:1cba3364c3] Zowieso kun je deze input helemaal uit je html laten, maar nu klopt emailadres niet. Er staat niks voor @

HarryK De handdoek ligt in de ring, ik heb het na een hele dag uitproberen opgegeven. Ik denk dat er iets fout gaat in de http van de action in formsetup. Ik denk dat dit komt omdat ik niet de juist info (= het juiste pad) heb van hosting company. Ik heb alle denkbare combinaties uit geprobeerd en telkens is het: Internal Server Error of een melding dat de pagina niet gevonden kan worden. Ik ga morgen eerst eens bellen met de hosting company. Ik hou je op de hoogte en ondanks dat het niet is gelukt bijz. veel bedankt voor al je input - ik heb veel van je geleerd. Ik zal zeker een boek gaan lezen. M vr. gr. MArcoP

HarryK, Dit kreeg ik als reactie op mijn mail vanavond van mijn hosting comp.

Het bestand formmail.pl welke u geupload heeft is niet correct, dit bestand dient te beginnen met de volgende regel: #!/usr/bin/perl -wT
Dit is niet het geval.
Waarschijnlijk is het bestand verkeerd geupload, wanneer u het bestand opnieuw upload kunt u dit het beste doen met passive mode aan.

Eind bericht.

Wel ik weet niet waar dit: #!/usr/bin/perl -wT precies moet staan (waar is het begin?) in het script maar ik kom deze regel wel tegen.
Daarnaast was het in passive mode geuploaded.

Gr
MarcoP

Dit heb ik van de website van Yourhosting: [quote:129026edd6] Bestandslocaties: PERL: /usr/local/bin/perl [/quote:129026edd6] En jou schrijven ze vervolgens: [quote:129026edd6] Het bestand formmail.pl welke u geupload heeft is niet correct, dit bestand dient te beginnen met de volgende regel: #!/usr/bin/perl -wT [/quote:129026edd6] Lekkere jongens daar bij Yourhosting, de info op hun website klopt dus niet... ik heb je het perl pad gegeven zoals op hun website aangegeven en dat is dus fout, ja dan houdt alles op als het Perl pad niet klopt. Ik zou ze dat ook zeker mailen en zeggen dat je dit uren frustratie gekost heeft.

Maar goed dat is dus een oorzaak van dat het niet werkt.
Ik weet trouwens niet waar -wT voor staat, dit zijn parameters die je mee kan geven naar het Perl programma. Formmail zelf vraagt dat niet, en je kunt dat -wT ook weglaten.

als je nou
http://www.routeusa.nl/cgi-bin/formmail.pl ingeeft, zonder aanroep vanuit welk formulier dan ook, dan zal er al iets moeten gebeuren, in ieder geval iets anders dan een internal server error.
Tenminste als het perl-pad klopt, en de rechten van de cgi-bin folder en formmail.pl goed zijn (permissies dus)

Op deze manier kun je stapsgewijs opbouwen, eerst moet dat perl script bereikbaar zijn, dan kun je verder met je html.

O ja, dat perl pad is altijd de allereerste regel van het script, in dit geval dus het script formmail.pl

Enne, niet opgeven he.