Hulp nodig met i-tunes....

Hallo allemaal, Ben nieuw met Mac, en ben nu met I-tunes bezig wat cd-tjes in m'n ipod te zetten. Had verwacht dat ik cd's direct van een cd op m'n Ipod kon zetten, maar dat kan blijkbaar niet (niets kunnen vinden) dus moet ik ze eerst in itunes zetten, die ze erg langzaam kopieert, en het formaat niet metteen compressed, dus ook veel van m'n pc's geheugen in beslag neemt. Verder heb ik wel in preferences gekeken over hoe ik m'n songs het best en het snelst kan importen, met behoud van een maximum aan kwaliteit, maar daar staat verder geen uitleg bij, wat ik trouwens ook niet op de site van Apple vinden.... Suggesties? Laat maar horen! David

Een uitgebreide uitleg kun je meestal bij 'Help' vinden :)

[quote:380af970e1][b:380af970e1]Importopties kiezen[/b:380af970e1]

U kunt de coderingsstructuur (AAC, MP3, Apple Lossless, AIFF of WAV) en andere instellingen opgeven voor het importeren van nummers met iTunes. Deze opties zijn van invloed op de geluidskwaliteit en de grootte van het bestand. (Hoe hoger de kwaliteit, hoe groter het bestand.)

AAC-codering (Advanced Audio Coding) is alleen mogelijk als u beschikt over QuickTime 6.2 of hoger. (iTunes ondersteunt MPEG-4 AAC-bestanden, geen oudere versies van AAC.)

1. Kies ‘iTunes’ > ‘Voorkeuren’ en klik vervolgens op de knop ‘Importeer’ boven in het venster.

2. Kies een codering (AAC, MP3, Apple Lossless, AIFF of WAV) uit het venstermenu ‘Importeer met’.

U kunt nummers die zijn gecodeerd in de structuren AAC of Apple Lossless, afspelen in iTunes en op iPods die worden geleverd met een dockconnector. Als u nummers wilt beluisteren via een ander programma of met een andere mp3-speler, kiest u de optie ‘MP3-codering’.

Als u de te importeren nummers op een audio-cd van hoge kwaliteit wilt branden, kiest u de optie ‘Apple Lossless-codering’ of ‘AIFF-codering’. Als u de nummers wilt afspelen op een computer waarop geen MP3-software is geïnstalleerd, kiest u de optie ‘WAV-codering’.

1. Kies een bitsnelheid uit het venstermenu ‘Instelling’ (dit is niet mogelijk als u de optie ‘Apple Lossless-codering’ hebt geselecteerd). In de meeste gevallen kunt u het best de standaardinstelling gebruiken.

Als u de MP3-codering hebt gekozen en audio-cd’s wilt maken of muziek wilt beluisteren met stereoluidsprekers van hoge kwaliteit, kunt u het best ‘Hogere kwaliteit (192 kbps)’ kiezen uit het venstermenu ‘Instelling’. Als u muziek wilt beluisteren in een rumoerige omgeving, kunt u het best ‘Hoge kwaliteit’ kiezen. Als u een draagbare mp3-speler met een beperkte opslagcapaciteit gebruikt, kiest u de instelling ‘Goede kwaliteit (128 kbps)’, zodat u meer nummers op het apparaat kunt opslaan. Met de instelling ‘Hoge kwaliteit (160 kbps)’ worden bestanden gemaakt die per minuut ongeveer 1 MB in beslag nemen.

Kies ‘Aangepast’ uit het venstermenu ‘Instelling’ en breng de gewenste wijzigingen aan als u meer invloed wilt hebben op de bestandsgrootte en de geluidskwaliteit.[/quote:380af970e1]

Ik kan me bijna niet voorstellen dat iTunes langzamer kopieert dan andere programma's, maar -en dat heeft direct betrekking op je tweede probleem- het kan zo zijn dat je in Preferences > Importing vergeten bent AAC of MP3 met een lage bitrate te kiezen als gewenst 'importeer' formaat en nu dus alles aan het importeren bent als WAV of Losless.....Tja, en dat kost tijd, veel tijd. Wat betreft het overzetten van de muziek op je iPod: dat gaat heel snel als alles eenmaal in iTunes staat. En importeren (=digitaliseren) zal toch altijd eerst moeten gebeuren, wil je het op een mp3 speler kunnen zetten. Succes ermee, en veel plezier!

Of…volg de tips van Rat! Lijkt me nog duidelijker.

Ok, nogal dom van me :? . Had alleen op ipod help en itunes hot tips gekeken..... sorry!!!!!!!

[quote:9197606424="nma"]...en nu dus alles aan het importeren bent als WAV of Losless.....Tja, en dat kost tijd, veel tijd.[/quote:9197606424]

Deze redenatie kan ik niet helemaal volgen… volgens mij gaat het rippen naar een lossless formaat juist sneller, omdat de computer niet hoeft te comprimeren.

[quote:7e6435b384="quirinus"]en het formaat niet metteen compressed, dus ook veel van m'n pc's geheugen in beslag neemt. [/quote:7e6435b384] Je kunt in de voorkeuren aangeven hoe je je cd's wilt importeren.

En wat moet je met .wav? Er zijn toch betere formaten, zeker als je iTunes hebt.

Er zijn mensen die niet tevreden zijn met gecomprimeerde muziek, zelfs niet op 320 kbs...

dus die gebruiken wave of aiff…

[quote:4d194f2df1="iRuben"][quote:4d194f2df1="nma"]...en nu dus alles aan het importeren bent als WAV of Losless.....Tja, en dat kost tijd, veel tijd.[/quote:4d194f2df1]

Deze redenatie kan ik niet helemaal volgen… volgens mij gaat het rippen naar een lossless formaat juist sneller, omdat de computer niet hoeft te comprimeren.[/quote:4d194f2df1]

ik doe een gokje: het zet een bestand om in een ander formaat, dus dat kost tijd, en omdat WAV en Losless nu eenmaal grotere bestanden zijn kost het meer tijd?? Totale gok hoor, jou redenering is beter, maar ik dacht… laat ik eens hard op denken :stuck_out_tongue:

[quote:7b71cdc542="addyboy"]...ik doe een gokje: het zet een bestand om in een ander formaat, dus dat kost tijd, en omdat WAV en Losless nu eenmaal grotere bestanden zijn kost het meer tijd??[/quote:7b71cdc542]

Theoretisch wel, maar het comprimeren naar MP3 of AAC kost MEER tijd. Althans, mijn G3-800 iBookje heeft meer tijd nodig om 650 MB te comprimeren naar ongeveer 60 MB en dit dan weg te schrijven dan dat 'ie nodig heeft om die 650 MB 1-op-1 op de harddisk te kwakken… Ik zal zometeen eens een testje doen. :smiley:

- Comprimeren kost processor power (en dus tijd). - Kopieren kost harde schijf snelheid en bandbreedte in het kabeltje wat er tussen zit. (USB of FW). (Als je ook nog slecht in je geheugen zit ( < 512 MB) moet hij ook nog swappen tijdens het kopieren wat ook weer vertraging oplevert.)

Bij verschillende configuraties heb je dus verschillende resultaten qua snelheid. Als je alles als WAV importeert dan is een hele CD dus ongeveer 800 MB en dat pompt veel langzamer naar je iPod dan een aantal MP3’s van 5 MB per stuk. De harde schijf in de iPod zelf is ook niet de snelste en als de buffer dus vol zit gaat de overdracht snelheid omlaag.