hulp webzijde

ik ben niet zo ervaren in het bouwen van websites; ik heb met rapidweaver een site gemaakt ([url]http://www.bartvanderveer.be[/url]), en deze ziet er goed uit met safari/camino en ook (redelijk) met firefox op een windows-toestel alleen IE (voor windows) doet moeilijk: het menu boven is naar rechts verschoven en de sidebar links is een beetje te hoog. ik heb al veel aanpassingen zelf uitgevogeld in de css-file maar ik weet niet goed hoe ik déze dingen moet aanpassen.

het css-script dat betrekking heeft op de sidebar ziet er als volgt uit:

#sidebarContainer {
width: 132px;
background-color: #ccc;
float: left;
position: relative;
font: normal 10px/18px verdana, arial, tahoma, sans-serif;
}

#sidebarContainer #sidebar {
padding: 8px;
}

ik weet niet of iemand tips heeft: vind het in elk geval leuk om er steeds meer over te leren.
greetz,
bart[/url]

Hey, ik heb zelf enkele Rapid Weaver sites en moet zeggen dat ik nog nooit verschillen heb gemerkt tussen verschillende browsers, misschien toch maar een ander thema kiezen? Ik heb 3 thema's gekocht bij Rapid Ideas en die werken prima hoor... http://www.rapid-ideas.com/themes/pro/index.htm Ik heb de kleuren wat naar mijn hand gezet en heb er deze 2 sites mee gemaakt... http://lexilyn.be/jssmedia/index.html http://lexilyn.be/videoconversies/index.html

het klopt dat het thema dat ik heb gebruikt een thema is dat door iemand als freeware is aangeboden. ik denk dat er slechts een kleine aanpassing nodig is om het goed te krijgen; vind het thema te mooi om niet te gebruiken. maar misschien is het toch ingewikkelder dan ik denk...

inmiddels is het probleem opgelost; gewoon margin op 0 gezet in css.

Hey, inderdaad leuk theme! Maar hoe heb jij die "opsommingbolletjes" in je menu weggekregen? Als ik de list-style op none zet, blijven die er nog steeds staan... :o Thx!

[quote:ebb138b6e0="Katleen"]Hey, inderdaad leuk theme! Maar hoe heb jij die "opsommingbolletjes" in je menu weggekregen? Als ik de list-style op none zet, blijven die er nog steeds staan... :o Thx![/quote:ebb138b6e0] je moet van zowel de li als van de ul de list style op none zetten:

[code:1:ebb138b6e0]
ul {
list-style-type: none;
}

li {
}
[/code:1:ebb138b6e0]

als je het maar van een doet werkt het niet dacht ik :wink:

Whoehoe! Thx! Straks eens uitproberen! Ik heb inderdaad bij één ding maar alles op none gezet... *sukkeltje* :-)

Thx AppelFlap!

dag kathleen: ik weet niet eens over welke opsommingsbolletjes je het hebt: ik heb in elk geval zelf geen enkele list-style-type op "none" gezet (kan ze ook niet terugvinden in de css)

iGeysir; bij jou vallen ze niet zo op door je donkere achtergrond, maar als je héél goed ziet, zie je voor jouw "home", "blog", "bio",... een donker bolletje staan...

AppleFlap: mijn code is toch juist: :?

[code:1:1e5583b67c]/* Parent - Level 0 */

#navcontainer ul {
list-style: none;
margin: 10px;
padding: 0;
}

#navcontainer li a{
color: #fff;
font: 11px/24px geneva, verdana, arial, tahoma, sans-serif;
width: 140px;
height: 24px;
background-color: #990099;
display: block;
border-bottom: 1px solid #fff;
padding-left: 8px;
text-decoration: none;
}[/code:1:1e5583b67c]

ah ja: die bolletjes die eigenlijk "hapjes" maken in de linkerborder. bij sommige browsers zijn die duidelijker te zien; als ik de wijzigingen overneem uit jouw code (list-style en list-style-type op "none" zetten) verandert er niets. bij jou wel?

Idd! Die bolletjes! Ik krijg ze ook niet weg... (maar normaal is m'n CSS wél juist) Iemand een idee hoe je dit dus wegkrijgt:

[img:ad583b2c81]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=12285[/img:ad583b2c81]

#navcontainer ul{ list-style:none; }

Alle andere list styles mogen nu weg.

Neej... :( Ze blijven er staan... Dit is mijn code:

[code:1:7dd19744f6]/* Toolbar Styles */

#navcontainer {
}

#navcontainer #current {
color: #fafafa;
background: #333333;
background-image: url("images/bullet.gif");
background-repeat: no-repeat;
background-position: 100% 50%;
z-index: 2;

}
}

/* Parent - Level 0 */

#navcontainer ul {
margin: 10px;
padding: 0;
}

#navcontainer li a{
color: #fff;
font: 11px/24px verdana, arial, tahoma, sans-serif;
display: block;
height: 24px;
background-color: #000;
border-bottom: 1px solid #fff;
padding-left: 8px;
text-decoration: none;
}[/code:1:7dd19744f6]

Maar nu zie ik bij mijn #navcontainer #current dat daar twee sluitende haakjes staan… Als ik er daar één van weghaal, gaan de bolletjes wél weg, maar dan gaat de uitlijning compleet op de loop…

Misschien toch maar niet meer werken met gratis RW-templates… :?

bij mij zijn ze weg! uitlijning blijft ok als je margin op 0 zet:

#navcontainer #current {
color: #fafafa;
background: #333333;
background-image: url(“images/bullet.gif”);
background-repeat: no-repeat;
background-position: 100% 50%;
z-index: 2;
margin: 0;
}

/* Parent - Level 0 */

trouwens: ik vind het juist wel leuk, een beetje vogelen met een zelf ontworpen template. jij hebt trouwens kekke kleuraanpassingen gedaan, katleen!

Ik heb die theme oook aangepast en ze weg gekregen zonder margin op 0 te zetten hoor:

www.gameshitnet.nl

die margin op 0 zetten had ik al eerder gedaan omdat het anders in Windows IE een rommeltje werd; die bolletjes heb ik dus weggekregen door die ene } weg te halen.

Voorlopig krijg ik de bolletjes nog niet weg & trekt m'n uitlijning ook op niets meer, maar ik denk dat ik er teveel mee heb lopen klooien... :o

Volgende vrije dag is terug van 0 beginnen & zien wat dat geeft… :lol:

Vind het super om RW-templates aan te passen, maar ik zou het pas fantastisch vinden moest ik creatief zijn & deftig css & html kunnen schrijven… Maar door zo’n templates aan te passen leer ik wel bij… 8)

De groeten!

[quote:ded1652769="Katleen"]Voorlopig krijg ik de bolletjes nog niet weg[/quote:ded1652769]

Je hebt momenteel

[code:1:ded1652769]
#navcontainer li a {
}
[/code:1:ded1652769]

Daarmee pas je het volgens mij toe op de ‘a’ en niet op de ‘li’.
Probeer dit eens:

#navcontainer li {
}

Wat je ook kunt doen is gewoon standaard alle bolletjes weglaten. Dus simpelweg:

li {
}

hm, toch vreemd dat bij mij door het weglaten van die ene } de bolletjes zijn verdwenen en de uitlijning verder ok blijft: dáár zit 'm dan toch de crux! ik ben (ook) absoluut geen expert met css en html en inderdaad door zo hier en daar wat te sleutelen leer je wel bij. je kunt ook altijd de maker van het thema een mailtje sturen: heb ik ook gedaan en ik kreeg meteen een mailtje terug!