Hulpprogramma's - wel of niet

We downloaden dit hulpprogramma dat freeware ding dat shareware geval.Voor  elk probleem is wel een iets. Soms vraag ik me wel eens af of dat nou allemaal nodig is.Je schijft loopt er van vol.En het merendeel gebruik je maar zelden.Met het inmiddels geliefde OSX is middels Unix en de terminal ook een hoop op te lossen.Ik vraag me ook af of van zoveel hulpjes(die al dan niet op de achtergrond draaien) je computer niet langzamer wordt, en/of langzamer opstart?

[quote:post_uid0="Torz"]Met het inmiddels geliefde OSX is middels Unix en de terminal ook een hoop op te lossen.Ik vraag me ook af of van zoveel hulpjes(die al dan niet op de achtergrond draaien) je computer niet langzamer wordt, en/of langzamer opstart?[/quote:post_uid0] Alles wat in de achtergrond draait is software wat geheugen en/of resources gebruikt en zal uiteraard e.e.a. min of meer vertragen.

Daarom is het verstandig om bewust aan systeembeheer te doen als je van alles en nogwat installeerd en uittest.
Maar al te vaak blijkt dat vele hulpprogrammaatjes (achteraf) overbodig zijn of dat ze na verloop van tijd niet meer gebruikt worden of dat het systeem daar al redelijk in voorziet. Daarnaast is het al dan niet toepassen van hulpprogramma's vaak heel persoonlijk mede door het feit dat natuurlijk ieder mens anders is en vaak ook omdat ieder zijn Mac net even anders gebruikt.

Ik kan me voorstellen dat via de Terminal e.e.a. prima kan worden verholpen, maar niet iedereen staat daar op te wachten. Daarnaast loop je dan zonder ervaring ook de kans dat je de verkeerde instellingen doet alhoewel het mij best interessant lijkt om me daar eens in te verdiepen… maar ja… TIJD hè…

Groet…

PS. kijk eens bij Apple Systeemprofiel, daar kan je precies zien wat er zoal aan software is geïnstalleerd.

Groet…