hybrid cd in jaguar - hybrid cd branden in jaguar

<help> Voor macos 10.2 (jaguar) kreeg je bij het plaatsen van een lege cd-rom de vraag hoe de cd geformateerd moest worden (itunes, extended, iso, etc). In os 10.2 is dit verandert en wordt er gevraagd waarmee de disk geopend moet worden. Bij het kiezen van bv 'met Finder' wordt er automatisch een macos extended disk van gemaakt, die NIET leesbaar is voor pc-gebruikers...

De helpfile zegt nog steeds dat er naar een formaat wordt gevraagd bij het laden van een lege disk, dit is echter niet meer zo.
ik heb toast titanium, maar deze is helaas niet meer bruikbaar aangezien ik deze eerst moet installeren op os 9, welke ik niet meer draai en dan moet upgraden naar os x.

hoe maak ik een iso (hybrid) disk???
</help>

Een echte hybride CD-ROM (met een apart Mac en PC deel) aanmaken kan niet. Maar een ISO-9660 schijf maken, die gewoon door Mac en PC gelezen kan worden, kan nog steeds, zij het met een kleine omweg.

Start het programma schijfkopie uit de map 'Hulpprogramma's'
Maak een nieuw leeg schijfkopiebestand. (archief>nieuw>leeg schijfkopiebestand ofwel appletje-n)
Geef een naam voor de .dmg en de volumenaam (inhoud).
Geef aan waar op te slaan en hoe groot etc.
Kies voor STRUCTUUR: MS-DOS!!
Klik maak aan
Nu verschijnt (b.v op het bureaublad) de volumenaam (schijfsymbool) en de naam van de .dmg
Sleep de te branden bestanden naar het schijfsymbool net zolang tot hij vol zit. Voor een volle CD-ROM kies je uiteraard zo'n 650 MB
Brand tenslotte het .dmg bestand (Archief>Brand schijkopiebestand) en voila je hebt een ISO-9660 schijf gemaakt. Simpel toch?

BTW: Toast werkt echt prima onder Jaguar. Ik gebruik zelf 5.1.3 omdat ik het pertinent oneens ben met de restricties die onder 5.1.4 naar voren kwamen. (branden van 'beschermd' materiaal)
Ik kan niet voor jou beslissen of het al dan niet de moeite waard is om toch een minimum OS9 systeempje te installeren.

Hardstikke bedankt voor dit 'omwegje'... vind het wel vreemd dat apple dit heeft verandert, zo begint mijn geliefde OS wel een beetje op Win##s-bak te lijken. hopelijk wordt dit gebruiks-onvriendelijk probleempje opgelost in de update (ik denk het wel, want de helpfile loopt meestal voor op de updates en daar wordt iets anders vertelt dan wat er werkelijk in 10.2 gebeurt)

Ik vind dit gewoon slecht van Apple! Het is dat Steve's Lovechild zo handig is...maar zo dwingt Apple je eigenlijk weer tot het kopen van Toast voor het gemak..had het net van mun computer geflikkerd vanwege het gemak van branden in 10.1.5 dit staat bij mij dan weer op de lijst van minpunten van Jag (en het vervelende is de lijst is al bijna groter dan de pro's) :(

DesertDog: Ik moet je teleurstellen. Ook in 10.2.1 is niet rechtstreeks een hybride CD-ROM te maken.

ik bedoelde dan ook een iso 9660 disk...sorry...

AppleHelpdesk en hybride branden: Met mijn gloednieuwe iMac17inch flatpanel en superdrive wilde ik een cd branden die zowel voor mac als voor pc geschikt is. Goed, op mijn werk in mijn g4: prima. Bij collega in pc: NOP. Apple gebeld: zal wel aan de cd liggen, neem een ander merk, 8x speed etc. Moest werken met mijn machine. Nou het werkt dus niet en zij zeggen van wel. Iemand anders dit soort ervaringen met de helpdesk van Apple? Het kan dus niet begrijp ik. Waarom zeggen ze dat niet gewoon.

Dit lijkt op hetzelfde probleem als ik helemaal bovenaan al beschreef. Je brant blijkbaar een macos extended cd, ipv een iso 9660 cd. lees dus even dit hele stuk door, daar staat een oplossing. het is niet allemaal even gebruiksvriendelijk, maar het werkt wel

DD

Nog even een vraag: Ik heb ToastTitanium erop gezet. Op mijn imacFlatpanel met Jaguar. Hij kan geen brander vinden?! Kan er iets in een verkeerde map zijn terechtgekomen? Ik heb de map met programma etc in de Map Programmas gezet op mijn HD. Meer kan ik niet doen toch.