i-book draadloos zonder airport ?

Ik heb een i-book G3 en om op internet te komen of op het netwerk van het werk maak ik gebruik van een Allied Telesyn AR-140-router. Dit is een ISDN-router met een ingebouwde hub (4-poorts). Ik weet eerlijk gezegd niet of die 10- of 100M-poorten heeft. Momenteel gebruik ik een lange ethernetkabel om vanaf mijn i-book deze hub/router te gebruiken. Uiteraard wil ik draadloos, maar airport lijkt mij te duur. Ik ben dus op zoek naar goedkope alternatieven, maar kan in dit forum niet echt een antwoord vinden op deze vraag. Is het bijv. mogelijk om een USB-kaartje (wireless NIC) van Belkin te gebruiken met een Accesspoint (heet dat zo) van Belkin, die ik aan de router koppel op 1 van de poorten. En zo ja: stel dat de poorten van de router/hub nu 10M zijn, ben ik dan beperkt tot het langzame wirelessprotocol van 11Mb ? (802.11b ?).

ja

er zijn in ieder geval twee verschillende drivers voor niet-airport kaarten voor je mac.

op de websites van de makers van deze drivers staan de compaitble kaartjes…

kijk bij www.ioxperts.com (commercieel) en http://wirelessdriver.sourceforge.net/ (freeware)

Voor €89,- heb je een hele goede en sterke wireless router van Sweex. Hier zitten tevens ook 4 ethernet aansluitingen (10/100Mbit) op en deze wireless router is 54/108Mbit(!) Voor €129,- heb je de zelfde maar dan ook nog met een ADSL modem ingebouwd. Ook van Sweex.

(De eerste is als beste koop en beste product getest door PCM in maart)

[quote:0d681f8cb9="y-it"]Ik heb een i-book G3 en om op internet te komen of op het netwerk van het werk maak ik gebruik van een Allied Telesyn AR-140-router. Dit is een ISDN-router met een ingebouwde hub (4-poorts). Ik weet eerlijk gezegd niet of die 10- of 100M-poorten heeft. Momenteel gebruik ik een lange ethernetkabel om vanaf mijn i-book deze hub/router te gebruiken. Uiteraard wil ik draadloos, maar airport lijkt mij te duur. Ik ben dus op zoek naar goedkope alternatieven, maar kan in dit forum niet echt een antwoord vinden op deze vraag. Is het bijv. mogelijk om een USB-kaartje (wireless NIC) van Belkin te gebruiken met een Accesspoint (heet dat zo) van Belkin, die ik aan de router koppel op 1 van de poorten. En zo ja: stel dat de poorten van de router/hub nu 10M zijn, ben ik dan beperkt tot het langzame wirelessprotocol van 11Mb ? (802.11b ?).[/quote:0d681f8cb9]

Als router/access point is een Belkin echt perfect, gebruik ikzelf ook. Ik zou je wel adviseren om 50 euri meer uit te geven en toch een Airport kaartje voor je G3 te kopen ipv zo’n USB apparaat. Heb je nog dingen aan je iBook hangen wat de mobiliteit niet ten goede komt.

De drivers zoals hierboven aangemerkt zullen geen zin hebben. Waarom? Omdat die voor PC-kaarten zijn, en een iBook heeft geen PC-kaart-slot.

[quote:fefa8dfcaf="tricksel"]De drivers zoals hierboven aangemerkt zullen geen zin hebben. Waarom? Omdat die voor PC-kaarten zijn, en een iBook heeft geen PC-kaart-slot.[/quote:fefa8dfcaf]

peeeeeehhh, fout antwoord.

De airport kaartjes zijn ook gewoon pcmcia-kaartjes met een airport sticker er op. Je kunt dus een pcmcia-wirelesskaartje in je airport slot stoppen. Je moet alleen een vinden zonder zo’n lang antenne stuk, anders past hij fysiek niet.

@gretver:

Helaas. Ik heb zelf nog een PowerBook G3 liggen, waar geen airport in hoort te kunnen. Aangezien ik een héle poos geleden goedkoop aan 2 airportkaartjes kon komen, had ik ook diezelfde gedachte als jij. Wat bleek? De airport-kaart in het pc-kaart-slot werkte niet, en werd niet herkend. Dat een Airportkaart zo maar een PC-kaartje is, is dus niet waar.

@tricksel

Heb je het met die drivers geprobeerd? De airport kaart is samen met lucent ontwikkeld en heeft geloof ik een broadcom chipset. Wellicht dat een airport kaartje niet als pc-kaart is te gebruiken, maar andersom wel?

Op het net heb ik verschillende positieve verhalen gelezen over bijv. een wireless wallstreet , en zelfs een pb 1400. Op mijn pismo heb ik een orinocco sliver kaartje, werkt perfect…
Een van de wirelesskaartjes die op de door mij genoemde site staan, zou toch echt moeten werken.

Let wel dat het probleem van y-it juist andersom is. Hij heeft een airportslot, maar geen pc-card slot.

Een 'PC' Airportkaart is wel degelijk een Airportkaart; alleen één addertje: er worden in die kaarten verschillende chip-sets gebruikt. Apple gebruikt ze met de broadcom-chipset en heeft daar de Airportsoftware ook op aangepast, andere leveranciers hebben natuurlijk de keuze uit meerdere opties.

Ik heb onlangs een PCMCIA-Belkin geprobeerd maar ondanks compatabiliteit die beloofd werd op de site van Belkin werkt die niet, niet in het PC-cardslot in m’n G4 MDD en ook niet in de Powerbook van een collega. De PCi-versie van ‘hetzelfde’ kaartje werkt trouwens perfect!

Ik heb ook al posts op het net gezien waarbij wordt aangegeven dat er PC-kaarten zijn waar je het antenne-stuk van af kunt schuiven, de Belkin heeft echter een doorlopende print-plaat in het antenne deel (even opengewipt om te checken).