I-book of powerbook?

Ik zit nu achter een windows in onze galerie en ik ben het zat. Dit ding is zo traag dat de computer waar ik in 1990 meewerkte nog sneller was...Thuis heb ik ook alleen maar Apple; 3(!) Imacs (kan niks wegdoen...) en een G5 powermac, net afgelopen december aangeschaft. Nu wil ik dus voor hier een powerbook of een i-book en wil graag jullie advies. Ik werk veel met photoshop en bewerk dan zware foto's, voor de rest doe ik de gebruikelijke dingen als internet, tekstverwerken enz. daarvoor denk ik niet dat je een powerbook hoeft aan te schaffen, maar dat photoshop......En wat met dat Intel gedoe, is dat nu juist wel of niet een aanrader. Eigenlijk heb ik er weinig verstand van. Het enige dat ik weet is dat m'n G5 heerlijk werkt en dat ik ook zoiets wil als laptop. Graag uw meningen!

Powerbook !

Zware photoshop vraagt om een Powerbook snel een een groot beeldscherm.

Je zit alleen wel een beetje klote nu, Apple stap over op intel en de 15 inch versie is juist een mooie maat, de G4 versie is natuurlijk bij lange niet zo snel als de nieuwe MacBook pro maar dat liedje gaat niet op als je photoshopt omdat de Adobe CS nog omgezet moet worden naar universal binaries en dat gaat volgens de geleerden nog wel een jaartje duren . Het is een heel moeilijke keuze momenteel. Als je even zoekt hier op het forum zul je meerdere draadjes tegenkomen die dit onderwerp bespreken .

Misschien daar je heil halen ?

Dank voor de uitleg. Wat ik misschien het beste kan doen is een 2e hands ibook kopen en dan een jaartje wachten tot photoshop goed werkt met intel. Wel jammer dat dat zo lang moet duren, je zou toch zeggen dat ze het een en ander gelijktijdig uit zouden kunnen brengen; de meeste mensen die met apple werken zijn toch vaak op de een of andere manier grafisch bezig! Nou ja, ik kan natuurlijk ook een van mijn i-macs zolang hier zetten, maar ik vind het soms fijn om thuis verder te werken en nu moet ik dan weer met een externe schijf aan de gang. Nou ja d'r zijn ergere dingen......

Je moet de Powerbook hebben. Die is krachtig genoeg voor al je zaken.

Ja, dat vind ik ook. Als je een powerbook 15 inch koopt, zul je er veel plezier van hebben.

Yep, hier ook een PB voor architecturale toepassingen. Zwaar renderen en zo. Perfect.

Ik heb hier een iBook G4 1,25GHz en die bevalt me prima maar is helaas wat te licht voor mij tegenwoordig. Misschien als ik het geheugen uit zou breiden naar 1,25GB dat het beter is want mn swap zit vaak boven de 2GB, maar dat zou nog een ruime swap overlaten.

Zoals je zelf al aangaf zou je een tweedehands iBook kunnen overwegen en volgend jaar ofzo een MacBook Pro kopen. Als je naast Photoshop niet veel tegelijk draait is het redelijk werkbaar trouwens.

Is een Ibook te vergelijken met een Imac (het oude model G3 dus met 256 mb geheugen en 400 mhz) of zie je toch al positief verschil? (Het lijkt me wel want de Ibook die jij noemt heeft veel betere specificaties) Tot voor kort heb ik altijd op de imac gewerkt, maar nu ik het verschil ken, (met de G5) kan ik bijna niet meer terug....Ik vind het echt super moeilijk om te beslissen. Het is een beetje veel geld, zo'n powerbook, als na een jaar blijkt dat ik veel beter had kunnen wachten op de Macbookpro. Dus ik denk dat ik voor de 2e hands Ibook met extra geheugen ga, tis sowieso beter dan de windowsmachine die op de zaak staat. (wat daar mee aan de hand is weet ik niet, maar bij iedere bewerking van de lichtste soort, begint ie een half uur te kraken en dan kan ik rustig gaan koffiezetten of zo, voordat ie heeft gedaan wat ik vroeg)

In jouw geval zal ik nu nooit een macbook kopen ivm het adobe verhaal hierboven, photoshop draait nog niet lekker op de macbook. Een 2e hands ibook zal een oplossing zijn, maar let er wel op dat je min. een g4 ibook koopt. Alleen vind ik zelf dat er nog veel geld gevraagd wordt voor een 2e hands iBook en je zou net zo goed naar een 2e hands powerbook g4 min. 800 mhz kunnen zoeken rond dezelfde prijs, of een nieuwe ibook kopen. Wat ik wel vaak hoor is dat de iBook smijt bookjes zijn, wat wil zeggen dat ze tegen een stootje kunnen. Waarschijnlijk heeft dat met de behuizing te maken. Misschien is dat wel een leuke meerwaarde als je er veel mee gaat slepen en niet al te zuinig op bent, het blijft een gebruiksvoorwerp he.... :-) Een iBook G4 zal gemiddeld sneller zijn dan een iMac g3 schat ik zo in, zeker tijdens het werken in photoshop (de harddisk in een ibook is het sloomste onderdeel).

dat zou voor mij zeker een voordeel zijn dat een ibook niet zo fragiel is, want ik ben nogal een kluns...En hoewel ik ze echt prachtig vind hoor, die powerbooks, vrees ik dat ie bij mij binnen de kortste keren onder de butsen, deuken en krassen zou zitten. Hoewel dat eigenlijk ook niet zo erg is, want wat je zegt: het blijft een gebruiksvoorwerp... :wink:

Toch wil ik je er wel op wijzen dat 2ehands ibooks g4 vanaf zo'n 700 euro te koop zijn. Dat zijn oude modellen met langzame harddisken en minder snelle processoren. Voor nog geen 400 euro heb je een nieuwe met snellere harddisken, meer grafisch geheugen en snellere processor... Daarbij, tweedhands vaak geen garantie en je moet erg opletten dat hij in goede staat verkeert (geen dode pixels op scherm, geen ratelende harddisk, cd/dvd moet goed werken enz.) Het risico zal ik niet nemen als het om deze bedragen gaat... Toevoeging: (ik blijf aan het posten) Heb je al aan een macmini gedacht? Goedkopere oplossing en meer werkpower!

Je hebt misschien wel gelijk, hoewel ik 2 van de 3 imacs 2e hands heb gekocht en daar geen enkel probleem mee is, kan er met een laptop veel meer stuk. Maar ja, een nieuwe...Als je extra geheugen erbij neemt en alles, ben je toch weer al snel 2000 euro kwijt, (waarom is apple ook zo duur...) Aan de andere kant is het ook wel lekker om niet te hoeven zoeken op het net en dan ergens naar een uithoek te moeten rijden om zo'n book te testen terwijl de oude eigenaar op je vingers kijkt, tis ook wel lekker om de winkel binnen te stappen en te zeggen: doe maar die!

Een ibook G4 is zeker sneller dan de iMac G3 waar jij het over hebt.

En wat betref de degelijkheid: Dat ibooks meer bekend staan als smijtbooks dan powerbooks heeft er volgens mij mee te maken dat je op het plastic minder snel krassen ziet. Ik denk namelijk niet dat een powerbook echt minder stevig is, je zult het alleen meer zonde vinden als het aluminium krast misschien.
Ik heb een tijdje terug een powerbook gekocht, en ben in de winkel eerst gaan kijken en voelen. Ik was erg onder de indruk van de bouwkwaliteit van de powerbooks. De ibooks zijn in het echt ook gaaf trouwens.

EDIT: nou lees ik je post van een minuut voor de mijne, als je een nieuwe overweegt en geld speelt een belangrijke rol, dan zou je eens kunnen kijken naar de powerbooks van voor de laatste update. Die zijn nieuw te krijgen voor lagere prijzen.
Ik heb laatst een nieuwe powerbook 15 inch gezien voor 1749 euro bijvoorbeeld.

Ik bedenk me nu ineens dat Rosetta op een MacBook Pro met veel ram waarschijnlijk niet heel veel trager is dan een iBook G4. Er stond een stukje over op xlr8yourmac.com, met gebruikerservaringen. Het kwam er op neer dat je niet de hele CS suite tegelijk moet willen draaien maar dat alleen Photoshop oid best bruikbaar was. Sowieso kan ik je aanraden om ff op die site te kijken want er staat ontzettend veel nuttige info op, zeker qua performance vergelijking PPC<>Intel.