I.E. en CSS gedonder

Ik ben een site aan het maken voor een online winkeltje. Er moet simpelweg wat informatie op komen en er moeten luiers kunnen worden besteld. Ja, luiers...

Nu ziet de site er prima uit onder Safari en de browsers die een enigszins vergelijkbare rederengine gebruiken. Onder I.E. is het echter een ramp, zowel onder Mac als Windows. En I.E. voor windows is toch niet een heel onbelangrijke browser…

De problemen worden voornamelijk veroorzaakt door het CSS, maar ik weet nog niet waar het precies foutgaat. Het probleem met verkeerde breedtes is op te lossen met de voice-familie hack heb ik uitgevonden (nog niet uitgevoerd), maar waarom wordt de float eigenschap die ik opgeef om de navigatie (<div id=“nav”> ) rechts naast de nieuws kolom te zetten genegeerd? Doe ik misschien rare dingen?

Nog wat kwesties: Ik heb het logo als PNG (24 bit) opgenomen, maar I.E. blijkt dat niet aan te kunnen. Wat is jullie advies, gewoon een gif (dat zal wel misgaan met halo’s) of met een script browsers checken en dan met een microsoft image filter aan de slag?

Mijn site draait ivm de PHP nog op mijn eigen Mac. Morgen vroeg zet ik hem weer aan, dus ik hoop dat er wat slimmerikken naar willen kijken. Mijn adres is:

http://gaaster.xs4all.nl/~arjan/

Deze site is dus tijdelijk op dit adres, als ik later een ander adres heb voor de site zal ik de link wel aanpassen, zodat mensen die dit later lezen ook kunnen zien.

Ik moet zeggen dat het me niet mee valt, een site te maken met CSS die ook nog onder de meeste browsers werkt. het had zo mooi kunnen zijn: webstandaards…

Niet zó vroeg dus :wink:

Over je PNG vraag, IE ondersteunt geen transparante PNG-afbeeldingen, ik denk dat het andere probleem te maken heeft met de plaats waar het staat maar ik zal er vanmiddag nog weleens naar kijken.

Ik was het vergeten toen ik opstond om 07:00 uur, wat ik best vroeg vind maar dat is meer een discussie voor een ander forum onderdeel... Dus ging ik om 07:45 in-line. Voor de drukte op MacOSX.nl denk ik.

Voor transparantie in I.E. kun je een filter aanzetten schijnt, ik heb dat geprobeerd, in de CSS van het plaatje maar dat blijkt nog niet te werken. Maar dat is eigenlijk niet mijn belangrijkste probleem zoals je opgemerkt zult hebben. Dat zal hem wel zitten in nesting van de diverse divs.

Als je vanmiddag kunt kijken graag, vanavond ga ik er weer mee verder, eerst een dagje werken.

Alvast bedankt, groet Arjan

wat is lileke?

probeer taal/schrijffouten te vermijden in kopjes, ook al is dit test. je kan het makkelijk vergeten als je de site opleverd en dan staat het lullig.
als je het logo op verschillende achtergronden wilt hebben, lijkt het mij beter om voor elke achtergrond een nieuw logo te maken en dan websafe colors gebruiken zodat de achergrondkleur van het plaatje gelijk is met de kleur die je in je css bestand gebruikt

daan.

Lileke is heel lelijk, ik probeerde het fonetisch te schrijven zoals in de reclame van Pijnenburg. Die van dat kindje dat naar een lelijke verpakking ligt te kijken. Taalfouten zijn niet zo'n probleem, aangezien het gaat om een CMS, de inhoud verzorgen ze zelf, de spelvouten dus ook. :innocent:

De oplossing die je aandraagt werkt alleen bij een egale achtergrond kleur. Als ik dus oranje als achtergrond kleur kies krijg ik alsnog een oranje halo op een grijs / zwart gebiedje. Ik ben benieuwd of mensen het volgende filter aan de praat hebben gekregen

filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(src=‘myimage.png’,sizingMethod=‘scale’);

Ik vond het op alistapart.com als oplossing, maar als ik het in het CSS zet dan wordt het niet gevalideerd.

Is er misschien iemand die me kan zeggen waarom in Safarie e.d. de zaken wel netjes naast elkaar staan, en in I.E. de spullen opeens onder elkaar verschijnen? Terwijl in I.E. voor Mac er nog veel bizardere dingen gebeuren?

Groet, Arjan

[quote:6ffdbce52c="314ter"]Het probleem met verkeerde breedtes is op te lossen met de voice-familie hack heb ik uitgevonden (nog niet uitgevoerd)[/quote:6ffdbce52c] Probeer het eens toe te passen, misschien lost het ook je andere problemen op.

[quote:6ffdbce52c=“314ter”]maar waarom wordt de float eigenschap die ik opgeef om de navigatie (<div id=“nav”> ) rechts naast de nieuws kolom te zetten genegeerd? Doe ik misschien rare dingen?[/quote:6ffdbce52c]
omdat je float: right; gebruikt wordt dat ding rechts neergezet…

[quote:6ffdbce52c=“314ter”]Wat is jullie advies, gewoon een gif[/quote:6ffdbce52c]
Inderdaad, gewoon een gifje, wordt nog altijd goed ondersteunt!

[quote:77ab497018="WebJ"]Probeer het eens toe te passen, misschien lost het ook je andere problemen op.[/quote:77ab497018] Dat deed het niet, dat lost alleen een bekend probleem op met de breedte van een box element. Ik heb het inmiddels toegepast en de breedte van de header box is nu gelijk in I.E. en Safari

[quote:77ab497018=“WebJ”]omdat je float: right; gebruikt wordt dat ding rechts neergezet…[/quote:77ab497018]
Ja…
Maar hij stond niet rechts naast het nieuws deel in I.E. wat hij in Safari wel deed. De navigatie stond rechts [u:77ab497018]onder[/u:77ab497018] het nieuws. De oplossing bleek te liggen in het meegeven van een float left aan het nieuws deel.

[quote:77ab497018=“WebJ”]Inderdaad, gewoon een gifje, wordt nog altijd goed ondersteunt![/quote:77ab497018]
De ondersteuing is mischien wel goed maar het formaat is bagger. Ik zou graag eens horen of iemand succesvol een png heeft toegepast.

Waarom is het toch zo makkelijk een site te maken die goed valideerd, en goed toont in safari, mozilla etc. en is het zo’n enorm #$%&*# om het in I.E. ook alsjeblieft aan de praat te krijgen. Wat een arrogantie bij MS om zulke browsers te maken.