i7 / 27 inch / 2009: upgraden of nieuwere aanschaffen?

Hallo. Graag jullie mening / advies.

Ik heb een iMac 27-inch uit eind 2009 (imac11,1), met i7 processor (2.8), 8GB RAM, 1TB harde schijf (standaard). Twee jaar geleden is de harde schijf vernieuwd in het kader van het destijds lopende Apple vervangingsprogramma. Toen hebben ze ook meteen het scherm vervangen want er waren wat vlekken op geconstateerd. Prima service dus :slight_smile:

De iMac is dus nu 6 jaar oud. Ik gebruik de iMac voor software-ontwikkeling (zeer regelmatig), videobewerking en/of muziekproductie (regelmatig), downloads (dagelijks), en de standaard zaken zoals browsen. mail e.d.

Ik overweeg twee scenario’s:

1 - upgraden

• meer geheugen bijplaatsen (max. 32GB wordt ondersteund)
  • SDD bijplaatsen i.p.v. superdrive die ik nooit gebruik (en bovendien heb i keen externe dvd-writer die ik kan aansluiten).

2 - nieuwe (of in ieder geval nieuwere) iMac 27 aanschaffen.

Wat zouden jullie aanraden?
Updaten gaat ongeveer € 500 kosten (o.b.v. 32GB RAM en een 500GB SDD). Een compleet nieuwe iMac 27 met i7 processor gaat al snel € 2000 of meer kosten; in dat geval krijg ik waarschijnlijk € 600 als inruilwaarde voor de huidige iMac. Ofwel, updaten is veeeeeeel goedkoper. De vraag is natuurlijk, hoelang gaat de huidige iMac nog mee?

Groet, Willem

Wat aanraden is moeilijk en persoonlijk denk ik.

Ik had precies de zelfde machine als jij, alleen al 16 GB en een 256GB Sd.
Maar ik wilde heel graag het K5 scherm dus ik heb die overstap al gemaakt eind 2014.
Nog geen dag spijt van gehad. (het verschil in de 2 schermen is zeer groot en heb je die eenmaal dan wil je niet meer terug)
Mijn oude verkocht voor €900,=

Terug op je machine, die zal snel genoeg zijn met meer geheugen en een SD. Dus daarin loop je geen risico.

SSD & Ram en het is snel genoeg voor je werkzaamheden.
Wel of geen 5k is idd persoonlijk en ik heb zelfde machine als jij, en in najaar toch voor 5k gegaan.
Mijn Late 2009 iMac i7 wordt nu privé gebruikt, na 6 jaar draait het nog steeds perfect, dus aanschafkosten is inmiddels allang terugverdiend. Enige nadeel is dat Airplay, airdrop oid niet meer wordt ondersteund. Wel een beetje jammer. Dus als je t mij vraagt: die €2000 investeren in een nieuw machine als je weer 6 jaar up to date wilt blijven met OSX.

Je hebt al 8 GB in het ding. Is dit dan te weinig in het gebruik (volgens Activiteitenweergave)?

Ik zou er een SSD inzetten en 16GB en het ding gaat weer als de brandweer. Alleen bij videobewerking heb ik m’n twijfels of dat echt als de brandweer zal gaan op deze machine.

Als je nu een nieuwe iMac koopt geef je nu inderdaad meer geld uit in vergelijking met een update van de oude machine. Of het ook goedkoper is weet ik niet. Je werkelijke kosten bestaan uit afschrijving, dat is niet hetzelfde als uitgaven.

Als je de iMac nu verkoopt voor ca. € 800,- heb je waarschijnlijk rond de € 200,- per jaar afgeschreven. Ga je hem updaten voor € 500 en verkoop je hem over drie jaar alsnog voor ca. € 300,- (de iMac is dan inmiddels 10 jaar oud) dan heb je ca. € 275 per jaar afgeschreven. Je kosten gaan dus omhoog.

Koop je nu een nieuwe 5K (ca. € 2.400) dan zullen je afschrijvingskosten waarschijnlijk ergens rond de € 250 per jaar liggen, gesteld dat het apparaat na vijf jaar nog ongeveer de helft waard is.

Waarbij je dan uiteraard het voordeel hebt dat je de komende vijf jaar op een snellere machine met een beter beeldscherm kunt werken.

Ik zou hem gewoon upgraden. Ik heb een iMac uit 2011 met ssd en genoeg RAM en dat ding gaat als een trein. Ook met video-bewerking.
Dat verhaal van die afschrijvingen vind ik niet helemaal kloppen. 16GB RAM kost toch bijna niets en 500GB SSD hoeft ook niet heel duur te zijn (prijzen gaan behoorlijk hard naar beneden). Als je niet al te zwaar werk doet kun je hier nog jaren mee vooruit. En dan kun je daarna alsnog een nieuwe kopen die dan nog weer veel beter is dan de iMac’s nu. Dan betaal je nu een paar honderd euro om up te graden en verkoop je hem straks voor 100 euro en dan ligt je afschrijving rond de 50 euro per jaar ofzo.

De aanschafprijs van de iMac was ruim € 2400 (exacte bedrag weet ik niet meer). De machine is nu 6 jaar oud. Stel dat ik hem verkoop voor € 900, dan is het verschil tussen aanschaf en verkoop € 1500. Berekend over 6 jaar is dat dus € 250 per jaar van het gebruik. Da’s best veel, althans ik vind het niet weinig.

Stel dat lk nu € 500 investeer voor de upgrades, en ik gebruik de huidige machine nog drie jaar. Dan is de totale aanschaf dus ongeveer € 2900 geworden (incl. upgrades). Dan denk ik dat ik de machine nog voor ongeveer € 400 kan verkopen. Ofwel, een verschil tussen aanschaf en verkoop van € 2500 over een periode van 9 jaar, ofwel ongeveer hetzelfde per jaar als wanneer ik nu verkoop…

De vraag is volgens mij veel meer, wil ik en kan ik op dit moment ongeveer € 2000 uitgeven???

“wil ik en kan ik op dit moment ongeveer € 2000 uitgeven???”

En jij wil dat wij daar antwoord op geven?? :slight_smile:

Nee hoor, ik zat hardop in mezelf te praten :slight_smile:

De vraag is volgens mij veel meer, wil ik en kan ik op dit moment ongeveer € 2000 uitgeven???

Ja natuurlijk kan dat je hebt dat geld opzij gelegd.

de snelheidswinst van een I7 op 2,8Ghz en een nieuwere op 3,3Ghz is niet bijster veel dus nog meer geld uitgeven voor de 4,0Ghz zodat je een paar % sneller gaat (minder dan 10%)… wellicht is het handig om te kijken naar de videokaart, misschien dat daar meer uit te halen valt maar of dat deze investering rechtvaardigd is natuurlijk afhankelijk van hoeveel profijt je er van hebt… tja, 5K … tis wel mooi natuurlijk

voor de 2000 euro die je noemt heb je een vervanging die maar ietsje beter is dan wat je nu hebt… ga je kijken naar een nieuw systeem kijken die dezelfde specs heeft als je oude NA de upgrade die je wilt doen, dan praat je al over 3800 euro

gezien de specs tussen jouw iMac en een nieuwe maar weinig vooruitgang laat zien (behalve 5K dan) zou ik kiezen voor een upgrade en er nog een jaar of 3 a 4 dik van genieten.

Ik neig wel sterk naar upgraden, merk ik.

Inderdaad lijkt het zo te zijn dat ik toch wel behoorlijk veel geld zou moeten uitgeven om ene nieuwe IMac 27 met betere specs dan ik nu heb te verkrijgen. Mijn eerdere inschatting van € 2000 is aan de lage kant: de goedkoopste iMac 27 met i7 processor kost vanaf € 3000. Weliswaar is de processor dan sneller dan de i7 2.8 die ik nu heb, maar dat zal niet heel veel verschil maken.

Wat wel verschil in (door mij beleefde) snelheidsverbetering zal opleveren, is het plaatsen van een SSD en het vergroten van het interne geheugen. En dat kan ik prima doen via een upgrade. Dat ga ik dus onderzoeken: een SSD van 250 of 500GB naast de HDD van 1TB die er nu in zit, plus het upgraden van het RAM geheugen van 8 naar 32GB. En dan denk ik dat ik de machine nog best 3 of 4 jaar kan gebruiken.

Qua totale en jaarlijkse kosten is dat ook gunstig: stel dat ik - met een investering nu van ongeveer € 500 - de iMac nog een kleine 4 jaar kan gebruiken, dan heb ik hem 10 jaar gebruikt bij totale kosten van ongeveer € 3000, ofwel € 300 per jaar als ik er daarna niets meer voor krijg bij verkopen of inruilen. Klinkt niet verkeerd.

Allen bedankt voor jullie waardevolle adviezen; ik ga eens shoppen en laat nog wel weten wat het uiteindelijk is geworden.

Willem

Zit met hetzelfde dilemma; besloten voor een upgrade, die ik zelf ga doen. Zodadelijk wordt het postpakje van onlinemacwinkel bezorgd en ga ik aan de slag, met behulp van bijgeleverde youtube-instructie.
Heb vorige week mijn ‘bewolkte’ beeldscherm schoongepoetst met deze instructie youtube.
Was een best spannende operatie die goed lukte, dus heb nu de smaak van het zelfklussen te pakken.

Scheelt weer best wat geld.

@whgmkeller: Wat vooral meetelt is dat sinds je aankoop van de huidige iMac de prijzen omhoog zijn gegooid van nieuwe iMacs.

1: BTW-verhoging van 19 naar 21%.
2: de gewijzigde euro/dollar-koers waardoor Apple de prijzen in € heeft verhoogd om evenveel dollars ervoor te krijgen
3: de toevoeging van Retina-5K-scherm waardoor Apple de Mac een stuk meer waard vindt

Vooral de eerste twee gaat procentueel, dus hoe hoger het bedrag hoe meer eraan ‘toegevoegd’ is qua verhoging.

Lekker upgraden. Harde schijf of SSD scheelt echt enorm, zul je merken als die erbij zit.