iBook 12.1 vs. 14.1, verschillen?

Hoi,

het is tijd voor mijn iBook 500 uit 2001… Ik hou graag dat witte plastic maar ik zie even niet wat nou precies de verschillen zijn tussen de 12.1 en de 14.1, afgezien van dat-ie fysiek iets groter is. De schermresolutie is in elk geval volgens de specs bij allebei 1024x768.

Is die 14.1 gewoon alleen maar ietsje groter? Hoe is dat dan als je 't vergelijkt met mijn huidige iBook 500?

Of zit er b.v. verschil in tussen wat ie aan externe monitor kan aansturen?

Groeten,

Bas.

Ik ben voor de 14.1" gegaan vanwege de leesbaarheid, en omdat ik een kleiner scherm t.o.v. m'n oude Mac niet zag zitten. Bovendien heb ik het idee dat een 14.1" minder last heeft van warmte, ondanks dat tijdens de recente zomer de ventilator nog wel eens ging.

de nieuwe modellen kunnen 2 schermen tegelijk afzonderlijk van elkaar aansturen, zodat je dus een vergroot desktop krijgt (moet je wel ff een hackje doen) en de nieuwe hebben veel dikkere video kaaren en snellere moederborden. Maar de 2 verschillende maten van het scherm maakt geen moer uit voor de verdere snelheid van het boekje. Heb zelf de mid-2002 editie (700 MHz ATI radeon 16MB en een 30 GB HD ipv 20)

Ik ben zelf ook voor de 14" gegaan vanwege de leesbaarheid. 1024x768 is op een 12" toch wel heel klein. De 12' is natuurlijk wel lekker compact en oogt wat minder lomp (minder ruimte rondom toetsenbord enzo).

Ik heb ook voor de 14(.1) inch gekozen omdat ik 12 toch wel ERG klein vond... bovendien was ik van plan mijn (toenmalige) collega's even de ogen uit te gaan steken met mijn iBook en als iedereen op de afdeling dan al een Wintendo 14" van de baas heeft, kan je natuurlijk niet met een 12" Apple aan komen zetten. :-P

Achteraf kwam de keuze voor 14" ook beter uit met het tweede scherm (ook een 14" LCD) die ik er nu boven heb staan. Sluit mooi op elkaar aan…

Hangt er ook vanaf hoe vaak je ermee op pad gaat. Ik heb een 12" genomen omdat die in een gewone tas er niet als een computer uitziet, in mijn geval weliswaar PB maar overweging geldt ook voor iBook.

Hoi,

ok, het maakt dus geen moer uit :wink: Mij bevalt 1024x768 op m’n ouwe iBook 500 prima dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Ik ga zo wel kijken of die 14.1 lekkerder aanvoelt, anders neem ik toch weer de 12.1.

Bedankt voor de input,

Bas.

Ik heb zelf gekozen voor de 12" uitvoering, omdat die kleiner is en makkelijker mee te nemen. Een van de nog niet genoemde pluspunten van de 14" uitvoering is dat die een grotere batterij heeft, en dus langer door kan werken zonder adapter.

[quote:ce0880ae4d="macpro"]Een van de nog niet genoemde pluspunten van de 14" uitvoering is dat die een grotere batterij heeft, en dus langer door kan werken zonder adapter.[/quote:ce0880ae4d] Bedankt, dat wist ik niet.

People,

nou, 't is toch weer lekker de 12.1 geworden. Ik vond die 14.1 er eerlijk gezegd nogal lomp eruitzien (no offense) :wink:

Lekker rap, vergeleken met de 500 Mhz versie, en alles voelt weer lekker solide aan, m’n oude toetsenbord was toch wel erg sjofel geworden in 2.5 jaar tijd.

Het valt me trouwens op dat de display veel helderder is dan m’n ouwe bakkie, is dat puur vanwege vuil etc. of is er ook wat veranderd aan de display technologie? Ik vermoed van wel, 't is echt veel helderder.

Nou alleen de doffe ellende om alles op 't nieuwe bakje weer precies zo te krijgen als m’n oude. In dat kader, als iemand weet hoe ik de data van de Address Book app kan overzetten dan hou ik me aanbevolen, ik krijg het niet voor elkaar. Mail was ook een crime; ik was m’n hele hierarchie aan mailboxes kwijt ;( Het was 1 lange lijst geworden bij import in de nieuwe Mail.app, fijns.

Groeten,

Bas.