iBook 12" de juiste keuze?

Hallo beste mensen op dit forum! Dit is mijn eerste post en die gebruik ik gelijk als gelegenheid om een vraag te stellen. Na dit schooljaar ga ik een half jaartje naar het buitenland en leek het me leuk om een laptopje mee te nemen (bewaren van foto's etc.) nu sprak mij het design van de ibook erg aan. En aangezien ik het wil gebruiken voor simpele dingetjes leek het me een leuk laptopje. Nu is mijn vraag aan jullie:

Is het een geschikt laptopje hiervoor?

Ik wil het zo klein mogelijk houden dus ik zag dat je ook een 12"scherm kon nemen. Is dit niet te klein of valt hier goed op te werken?

Dankjewel!

[mod:bb2c858318=“Syndic”]Onderwerp aangepast naar de vraagstelling… Help mij 's even zegt zo weinig :wink: [/mod:bb2c858318]

Hoi Daan,

Is een super portable om mee te reizen, vooral omdat ze zo compact zijn, en nergens uitstekende afbreekdingetjes zitten. Ik heb zelfs sinds een half jaar de 12 incher, is heel goed mee te werken, alleen als je veel programma’s met veel paletten gebruikt de hele tijd, zoals photoshop of painter, dan is dat iets minder lekker werken, maar er kan een extern beeldscherm aan, en d.m.v. een hack kan je gebruik maken van monitor spanning en hogere resolutie op het externe scherm.

Met een iBook kun je heel veel dingen doen. Als ik het goed heb begrepen wil je er niet zulk hoogvlieg werk mee uithalen, dus dat moet zeker lukken. Plus dat de prijzen erg aantrekkelijk zijn van de 12" iBook.

Zelf heb ik nog een oudje, een 700mHz G3 processor, 384 SDRAM met een 20 GB hd, maar ik bouw er complete sites mee, en maak alles hiRes op voor drukwerk en dat trekt ie gewoon goed.

Dus ik zou zeggen ga ervoor… ik heb hem nu zo’n twee jaar, en ben er nog steeds happy mee…

Succes!

Nog een iBook gebruikster, en een 12" nog wel. Bevalt prima, en ik gebruik er zelfs Photoshop, Illustrator en InDesign op, alhoewel het een beetje priegelen is tussen alle paletjes. iPhoto herkent de meeste digitale kamera's zonder meer. Voor iTunes en de iPod moet je anderen naar ervaring vragen. De mijne heeft alleen een CD brander, maar zoals het er nu naar uitziet worden de nieuwe iBooks met CD en DVD brander geleverd. Handig voor als je veel onderweg bent: koop een USB key. Ik heb daarop mijn belangrijkste instellingen op bewaard en mijn adresboek. Bij een storing ben je dan niet je contactgegevens kwijt. Ik heb hier o.a. het verslag van de Vierdaagse in Nijmegen meegemaakt en de Tweedaagse van Fulda.

Goede keuze, sterk apparaatje, veel mee te doen (wel even zorgen dat je hem paar maanden van te voren hebt, zodat je met het gebruik bekend raakt, maar daarna wil je niet anders meer), mooi ding ook. Goed te gebruiken in het buitenland, 12 " is echt perfecte grootte. In alle reviews van 12" iBooks lees ik nooit iets negeatiefs over de grootte van het scherm. Valt iedereen enorm mee en resolutie is ook goed, super scherp beeld. Klein, complact en leuk om te zien. Je zult zien dat het een trouw reismaatje wordt.

Hee Daan86,

Hierbij enkele links naar andere Topics, kijk daar ook eens even…
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19815
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=20318

En over het in de zon werken met laptops… (Voor als je naar een zonnig buitenland gaat)
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19905

Ik zelf heb een Powerbook 12" en die bevalt mij uitstekend.

hier nog een trotse iBook 12" Owner!

Ik zou echt zeggen: er helemaal voor gaan! Het Mac osX systeem is misschien het eerste uurtje even wennen, daarna wil je nooit meer anders. 1 extra tip: voor op reis is een zogenaamde “skin” echt handig, dit is een tasje wat precies om je iBook past. Ander voordeel van apple: ze hebben echt heerlijke compacte stroom-adapters. bij mijn werk-Vaio komt een adapter die bijna de helft van m’n laptop inneemt (okay,… beetje overdreven), maar niet bij apple.

Juist wanneer je je laptop gaat gebruiken voor foto’s, films, internet, wordprocessing, dat soort zaken, raadt ik iedereen een apple aan…

go for it!

Hier de zoveelste 12" lover. Heb nu wel een Powerbook G4 12" maar had ook eerst de iBook 12". Had hem niet weggedaan als ik de Powerbook niet had aangeboden gekregen. Prop er wel zoveel mogelijk Ram in erg lekker voor het werken. Het liefst volstouwen.

Iedereen die ik heb aangeraden is blij met hun iBookje.
Ook een paar switchers en hardcore graphic pro’s

If your laptop ain’t a mac, it’s a nightmare 8) .

Succes met je keus, J

Ook ik kan je de iBook aanraden. Lekker klein en handzaam. En als je ogen nog goed zijn is 12" zelfs beter dan 14", want de hoeveelheid beeldpunten is op beide modellen gelijk. Overigens: als je een DVD-brander wilt (volstrekt zinloos onderweg lijkt me) moet je wel een 14" nemen, deze is in de 12" uitvoering niet leverbaar. Verder moet je in de investeringsplannen meteen even een usb-stick (30 euro hooguit) en een RAM-uitbreiding (512 MB, 120 euro) meenemen, pas daarmee is je ibook compleet. En natuurlijk een Airport-Extreme kaart (99 euro). Denk je ook aan de studentenkorting?

Ik heb een ipod mini is dat ook goed ipv die memorystick?

Het voordeel van een memorystick is dat je hem probleemloos in vrijwel alle andere computers kunt steken. Handig om even bestanden over te zetten naar een andere computer. Ik denk dat dit met een iPod mini net een tikje onhandiger gaat, maar heb hier geen ervaring mee.

Anderzijds is het voordeel van een iPod mini natuurlijk dat hij muziek kan spelen en een enorme opslagcapaciteit heeft :slight_smile:

Hoe kan ik studentenkorting krijgen want ik kan het op apple.nl nergens vinden.

dank jullie allemaal voor de reacties!!

Op de Apple store staat linksboven (in het menuutje 'andere apple stores') een link naar de "[url=http://store.apple.com/Catalog/nl/Images/routingpage.html]Onderwijs store[/url]".

iPod mini werkt ook perfect op alle systemen hoor. Ik zou het voorlopdig daarbij houden. Die stickies worden alleen maar goedkoper.

[quote:0e0c55dcb4]Hoe kan ik studentenkorting krijgen want ik kan het op apple.nl nergens vinden.[/quote:0e0c55dcb4]

Gewoon bij de dealer naar vragen. Of, als je via de Apple Store wil kopen, de ingang Onderwijs kiezen, en daarna het kopje Store.

De 12'' is echt een aanrader. Heb een tijdje een 17'' gehad maar de 12'' is echt veel handzamer. Heel gemakkelijk meetenemen en het scherm is groot genoeg voor bijna alles (behalve Photoshop daar vind ik hem te klein voor).

Ik werk zelf met 15" PB Aluminium, deze heb ik in de tijd gekocht dat de Ibook nog G3 was. Als ik deze toen nog niet had gekocht was ik waarschijnlijk toch voor de iBook G4 gegaan en waarschijnlijk ook de 12". Natuurlijk een kleiner scherm dan de 15", maar dan had ik er thuis een scherm aan gehangen. Wat wel veel beter is als je veel moet typen is het toetsenbord. Bij de iBook veert het complete klavier mee, maar bij de PB zijn de toetsen als bij een los toetsenbord. Ook de verlichting hierbij vond ik eigenlijk geen overbodige luxe voor s' avonds, kan je rustig door typen.