iBook - aanbieding voor het onderwijs, is dat wat?

Apple geeft tot eind juli een gratis tas en Airport extreme kaart bij aankoop van een iBook g4 1ghz... enkel voor studenten en docenten. Een voorbode van de 'terug naar school' periode?

Ik heb het even uitgerekend:

• de kaart kost 113 euro
  • de tas 90 euro
    = dat is dus ongeveer 200 euro die je gratis krijgt.

Persoonlijk vind ik het best wel interessant dat je draadloos op netwerken kan, en die tas is ook wel leuk meegenomen.

Maar is de 1ghz processor niet een beetje gedateerd? De eMac heeft voor minder geld meer snelheid in huis, maar dat is natuurlijk een desktop. Kan je met zo’n iBook overigens overweg met photoshop, dreamweaver of andere toepassingen om websites te ontwikkelen?

Kortom: is dit wat?

Hai Een potje Photoshoppen gaat goed op een iBook, als je er maar genoeg geheugen inprikt. Al die andere programma's draaien ook goed hoor. En zeker de eMac is dan wel wat goedkoper maar met een iBook ben je veel mobieler (natuurlijk!)

Kortom: het is een prachtig apparaat. De iBook G4 is niet het uiterste als het om performance gaat, maar wat wil je? Een laptop is altijd iets minder bedeeld dan zijn desktop-broers. Met een 1GHz iBook kun je heel prima photoshoppen en websites maken. De enige beperking lijkt me de schermgrootte, maar alles went...

Ik werk hier thuis op een 876 Mhz G4 desktop. En in bijna alle gevallen werk ik sneller met photoshop dan een 2 Ghz PC desktop. Aangezien je je vraag zo formuleerd lijkt het alsof je een pc gebruiker bent. Of niet?

Dan kan ik daarop zeggen dat de Mhz van beide niet met elkaar te vergelijken zijn omdat de bouw van de computers een hele andere structuur heeft t.o.v. elkaar.
Het os bijna in alle gevallen dat een op papier langzamere Apple veel sneller is dan een op papier snellere PC.

En ndan om ff terug te komen op je vraag. Het is zeker de moeite waard. Deze iBook is nog vrij nieuw en kan erg goed met die programma’s omgaan. Ik zou er zeker over gaan nadenken.
Een e Mac heeft natuurlijk zijn voordelen, maar is weer niet mobiel. Dus je moet afstrepen datgene wat je niet nodig hebt.

Succes!! :smiley:

Ik heb zonet ontdekt dat er wel een aantal voorwaarden aan verbonden zijn...

• je moet een 14 inch nemen (dat was ik toch al van plan)
  • en er je mag er geen geheugen bijsteken, dus hij wordt geleverd met 256 mb

…wat dus betekent dat hij naar de winkel mag om geheugen bij te steken. Op den duur begin je te denken dat ze gewoon een overschotje staan hebben.

Inderdaad, ik werk momenteel meestal met windows maar deze zomer wordt het mac. Mijn ouders zijn slimmer en werken al lang op mac. Vandaar. :slight_smile:

Ik zit ongelofelijk te twijfelen tussen eMac en iBook. De enige reden is de snelheid. Daar moet ik me dus blijkbaar niet blind op staren (wat bij windows echt wel het geval is).

[quote:52ad8d22e4="Jannick"]- je moet een 14 inch nemen (dat was ik toch al van plan) - en er je mag er geen geheugen bijsteken, dus hij wordt geleverd met 256 mb[/quote:52ad8d22e4] geheugen koop je tegenwoordig overal en is niet zo duur dus dat is niet zo'n probleem. ik zou alleen niet voor de 14" inch gaan tenzij je slechte ogen hebt... de 12" heeft dezelfde resolutie als de 14" dat houdt in dat hij dus precies hetzelfde laat zien,.. alleen groter en dus minder scherp zonder meer "ruimte" als je dit graag wil zou ik voor de 14" gaan,.. had je dit nog niet gezien zou ik de 12" aanbevelen.. die is ook nog wat mobieler ook..

:slight_smile:

Ik weet niet of je er veel mee bent, maar ik heb via die advertentie men ibook gekocht.. Soms vind ik hem wel een beetje traag (mssn dat ik hem ergens na m'n verjaardag, met al die oh zo coole suikertante's, toch nog upgrade), maar voor de rest ga ik zeker niet klagen.. Ik reis ook redelijk veel, kot -> home, home -> kot, op kot geen inet dus dan moet ik naar vrienden ermee en ik moet zeggen.. ik verbaas er iedereen mee !! Het enige wat er wel niet op werkt is tony hawk :P , flauw, dan krijg je er een spel bij en dan gaat het übertraag.. Ook als het licht verkeerd valt merk je al enkele krassen .. wat eigenlijk maar logisch aangezien ik er al zowat overal mee gewerkt heb.. (fucking eindwerken !!)

[quote:2cb0567e68="Jannick"]Ik zit ongelofelijk te twijfelen tussen eMac en iBook. De enige reden is de snelheid. Daar moet ik me dus blijkbaar niet blind op staren (wat bij windows echt wel het geval is).[/quote:2cb0567e68]

Eigenlijk vind ik het wel raar dat je twijfelt tussen de eMac en de iBook met als criterium de snelheid. Indien dat namelijk het belangrijkste punt in je afweging is lijkt me de keuze snel gemaakt. Van de eMac kun je voor minder geld een veel snellere en completere configuratie aanschaffen. Een iBook is duurder door de laptop architectuur.

Ik zou alleen een laptop kopen wanneer je een mobiele gebruiker bent. Dus indien je veel onderweg bent en gemakkelijk thuis, op je werk of bij vrienden op je computer wilt kunnen werken.
Voor thuisgebruik is een laptop ook wel handig omdat je gemakkelijk op allerlei plaatsen in huis kunt gaan zitten werken. Echter voor alleen thuis gebruik zou je, indien je een rationele overweging maakt, beter af zijn met een desktop mac.

Succes met het maken van een keuze!