iBook - airport

Sinds kort ben ik in het bezit van een leuk iBookje. Het is de 500. Nu heb ik voor thuis een router, van het merk Asus, met ingebouwde wireless systeem. Het zou natuurlijk helemaal te gek zijn als ik m'n ibookje draadloos het net op kan dirigeren. De hamvraag is, kan ik een airport-kaart in mijn iBook plaatsen om op die manier kontakt te maken met de Asus router. (Deze router werkt met het 802.11g principe.) En past een airport -extreme kaart wel in m'n iBook, of moet ik de gewone, en dus tragere, airport kaart erin zetten? Ik was er inmiddels al achter dat 'gewone' pcmcia kaarten niet in een iBook passen.....

Alvast bedankt…

[quote:94fba9ea82="Mattheus"]Sinds kort ben ik in het bezit van een leuk iBookje. Het is de 500. Nu heb ik voor thuis een router, van het merk Asus, met ingebouwde wireless systeem. Het zou natuurlijk helemaal te gek zijn als ik m'n ibookje draadloos het net op kan dirigeren. De hamvraag is, kan ik een airport-kaart in mijn iBook plaatsen om op die manier kontakt te maken met de Asus router. (Deze router werkt met het 802.11g principe.) En past een airport -extreme kaart wel in m'n iBook, of moet ik de gewone, en dus tragere, airport kaart erin zetten? Ik was er inmiddels al achter dat 'gewone' pcmcia kaarten niet in een iBook passen.....

Alvast bedankt…[/quote:94fba9ea82]
je hebt een 802.11g netwerk … dus steek er de snelle in.
Hier ook een router met g en nieuwste airport kaart (wel Ibook G4 1,2 GHz) …
Het zal volgens mij wel gaan …

Veel suc6 en hoe ons op de hoogte

Ik vraag mij alleen af of de extreme-kaart wel past. Op de plaatjes die ik her en der tegenkom lijkt het of het een totaal andere maat is als de gewone airport kaart. En natuurlijk, als de 'snelle' airport kaart past, dan gaat die erin.... En dan alleen nog even doorsparen voor airport express en heerlijk in de woonkamer genieten van mijn geweldige iTunes-muziekverzameling.......

je heb 2 soorten airport kaarten: Airport en Airport Extreme. In je iBook kan alleen Airport in. Je router moet zowel b en g kunnen ondersteunen, dan kan in je iBook airport proppen.

Als je iBook USB heb, dan kan je er een USB draadloos netwerk invoeren.

In een ibook 500 kan alleen maar een gewone airport dus een 11 mbit kaartje.

Het werkt wel maar dus met een mindere snelheid, maar dat merk je alleen als je grote bestanden over je netwerk verstuurd, voor gewoon internet is het snel genoeg.

Ik zou niet kiezen voor een externe usb adapter, het werkt minder mooi en je hebt altijd die adapter uisteken en moet hem dus los meenemen, ik had het in mijn oude powerbook maar vind airport toch een stuk beter werken

Succes

Nope, een Extreme kaart past pertinent NIET in de iBook G3! Je zult dus op zoek moeten gaan naar een gewone AirPort kaart.

Overigens merk je daar met internet niks van; met AirPort haal je een max. snelheid van 11 MBit, en je mocht willen dat je dat als internetverbinding had…

Ik heb sinds kort een airport kaart in mijn iBook 800mhz, met daarbij een ADSL ethernetmodem en airport express. De internet verbinding lijkt sneller te zijn dan voorheen met mijn ADSL usbmodem. Ik ben zeer tevreden met de gewonen airportkaart. Geweldig om overal in huis internet te hebben zonder die akelige kabels, en bij mijn vader (heeft geen Mac helaas) op zijn netwerk was ik binnen enkele seconden online, na slechts het wachtwoord in te hebben gevoerd.

:slight_smile:

Pfffff, en ik in al mijn enthousiasme maar denken dat een extreme-kaart er ook wel in zou gaan.... Afijn, ik ben een eindje op weg, alleen lees ik nu weer overal dat de 'gewone' airport kaarten niet meer gemaakt worden..... paniek..... en dus ook niet meer leverbaar.... nog meer paniek.....

Geen paniek. Bij de meeste Apple winkels hebben ze hem nog wel op voorraad. Ik heb hem twee weken geleden gekocht in de Mac winkel bij Amsterdam CS. Zo niet, dan is er vast nog wel op internet een 2ehandse airport kaart te vinden.

Mischien een beetje een overbodige vraag; een router met een draadloos systeem volgens het 802.11g werkt probleemloos samen met een airport-kaart die met het 802.11b systeem werkt? Ook als later (als mijn dromen uitkomen...) er een powerbook g4 bij aangesloten wordt die wel volgens het snellere systeem werkt...

en anders kan je ze op de klokhuis dag wel vinden die is aanstaande zaterdag in nieuwegein.

daan.

[quote:51d6c114ab="tricksel"]Nope, een Extreme kaart past pertinent NIET in de iBook G3! Je zult dus op zoek moeten gaan naar een gewone AirPort kaart.

Overigens merk je daar met internet niks van; met AirPort haal je een max. snelheid van 11 MBit, en je mocht willen dat je dat als internetverbinding had…[/quote:51d6c114ab]
bij netwerken merk je het wel, ik zet vaak 150 MB over (back up ibook) via netwerk over naar de hd van de windows :stuck_out_tongue: .

[quote:29cd8cabce="Jello"]je hebt een 802.11g netwerk ... dus steek er de snelle in. Hier ook een router met g en nieuwste airport kaart (wel Ibook G4 1,2 GHz) ... Het zal volgens mij wel gaan ...[/quote:29cd8cabce] Jello, het is best gezellig dat je meedoet, maar als je het niet weet, zoek het dan even op, of reageer niet; ik kom verschillende reacties van je tegen, waarbij het duim-zuig-gehalte zeer hoog is, en daar heeft de vraagsteller niks aan. Wil je toch graag antwoorden, neem dan de moeite het op te zoeken voor de vraagsteller; in dit (deze topic) geval vindt je het antwoord wel ergens op Apple.com.

…en in de Lounge kun je oh-en en zoveel onzin uitkramen als je wilt!

[size=9:29cd8cabce]Afijn, je taalgebruik is in ieder geval stukken vooruit gegaan[/size:29cd8cabce] :wink: .

Nou ja, een kleine tegenvaller dus.... (stiekum toch ondertussen maar even doorsparen voor een nieuwe iBook...) Wat ik ook een tegenvaller vind is de kostprijs van een gebruikte airport (b-versie) kaart. Is het überhaupt wel verstandig om zoiets gebruikt te kopen. Ik heb gemerkt dat er her en der in de winkels nog wel gewone airport kaarten te krijgen zijn, maar ook daar zijn de prijzen redelijk pittig.... (ja ja, ik weet het wel, je hebt dan wel een echte Apple-product...en je mag Apple's niet met peren vergelijken...)

Ik heb de oude Airport kaart nu in mijn iBook, en heb in totaal veel geld uitgegeven voor een nieuw ethernetmodem, Airport Express en de airportkaart, maar ik ben zeer tevreden. Had dit veel eerder moeten doen. Maar ja toen had ik nog niet geld gespaard om dit allemaal in een keer aan te schaffen.

:slight_smile:

gewone airport kaarten te nog gewoon te krijgen bij appel alleen niet in een doos maar gewoon los als spare. :wink: