iBook batterij

Hoi allemaal,

Nee hoor, geen problemen gewoon wat vraagjes met betrekking tot een iBook & batterijen.

Ik heb gelezen dat de batterij in de nieuwste iBook (12,1" 800MHz G3) de batterij 5 uur meegaat maar dat ligt er ook weer aan hoe je ermee omgaat en wat je draait. Wanneer gaat de batterij dan minder lang mee, het zal vooral om het draaien van MS Word (of andere dergelijke tekstverwerker) & iCal gaan. Weet iemand dan ook of ik genoeg heb aan 128mb werkgeheugen ofdat ik er dan het beste gelijk 256 (mijn voorkeur) kan inzetten. Nog een vraagje, als die in sluimerstand staat (dat gaat automatisch als je hem dichtklapt, toch?) hoeveel van de batterij wordt er dan ‘afgeslurpd’ ongeveer per uur?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, het heeft verder geen haast want ik ben nog maar voor een iBookje aan het orrienteren.

Alvast bedankt,
Jaap

Mijn advies is, gooi er meteen wat geheugen in als je toch een iBook wilt kopen. OSX (Jaguar) lust veel geheugenis. Kijk ook eens wat er verder hier ergens staat over ram, en waar te kopen. Bij apple zelf is geheugen duur, elders kun je een stuk goedkoper uit zijn.

Van een monteur kreeg ik in ieder geval de volgende tip:

Maak, als je op stap gaat, een zwart bureaublad. De batterij heeft dan minder energie nodig om het LCD scherm te voeden, waardoor de batterij langer meegaat. :wink:

[quote:f0d25a27e9="web"]ofdat ik er dan het beste gelijk 256 (mijn voorkeur) kan inzetten.[/quote:f0d25a27e9] Je hebt in de iBook maar 1 slot om geheugen bij te prikken. Dus is mijn advies: ga meteen voor het maxium en prik er een module van 512 Mb in. Want als je er minder geheugen inzet en het blijkt dat je toch niet genoeg hebt, dan moet je de oude module vervangen. En dat is pure kapitaalvernietiging. Daarbij kost 512 Mb niet zoveel.

De iBook gebruikt dat geheugen ook echt dus je zult het zeker merken in performance. Mijn iBook draait in ieder geval vanaf dag 1 vrolijk met 640 Mb.

Bedankt al voor jullie reacties, weet iemand ook hoelang die batterij meegaat als ik Word & iCal open heb, en ik weet er niet zoveel van, maar als je hem dichtdoet dan gaat die in sluimerstand maar gaat er dan veel van de batterij af?

[quote:a91e95f620="web"]Bedankt al voor jullie reacties, weet iemand ook hoelang die batterij meegaat als ik Word & iCal open heb, en ik weet er niet zoveel van, maar als je hem dichtdoet dan gaat die in sluimerstand maar gaat er dan veel van de batterij af?[/quote:a91e95f620] Naar mijn idee gaat er zo'n 10 procent per dag van je battery af, als je de iBook in sluimerstand laat staan (ik heb hem al drie weken aan staan).

Dat van dat zwarte bureaublad is een interessant idee, maar je maakt niet echt de blits als je ergens je iBook open klapt.

Het scheelt inderdaad enorm, wanneer je je iBook dichtklapt en ik vind het altijd erg gaaf hoe snel hij weer wakker is. Mooi voorbeeld van KarelWillem, dat zijn iBookje al 3 weken draait... Ik neem aan zonder netspanning? :wink:

Verder heb ik mijn rechter bovenhoek geactiveerd om snel schermbeveiliging te kunnen activeren. Daar heb ik de meest simpele voor in gebruik, gewoon dat appletje en mijn naam, dat scheelt ook energie, maar is natuurlijk minder mooi. Je moet gewoon regelmatig je iBook dichtklappen.

En echt een aanrader: een heleboel geheugen. Ik heb 2 keer 128, maar wil dolgraag eentje kwijt voor 512 mb. Ik heb hem tweedehands gekocht, anders had ik het bij aankoop gedaan…

[quote:9f7fcb46b3="JeePee"]Ik heb 2 keer 128, maar wil dolgraag eentje kwijt voor 512 mb. Ik heb hem tweedehands gekocht, anders had ik het bij aankoop gedaan...[/quote:9f7fcb46b3]

Moet je zeker doen. Ik heb mijn iBook gewoon nieuw aangeschaft, maar daar zat ook gewoon 2x128 in. Een week later was ik alweer terug bij de dealer om er eentje te laten vervangen door een 512 printje en het is zeer zeker de moeite waard geweest. OS X draait een stuk lekkerder met 640MB! :smiley:

Ik zit idd ook te denken om één 128mb module te vervangen door 512. Mijn iBook loopt nu lekker (zeker vergeleken met mijn pc) maar beter is altijd leuk. Weet iemand wat dat zo'n beetje gaat kosten?

Een zwarte achtergrond vind ik geen leuk idee, waar heb je nou een mac voor. Je wil toch laten zien dat je mac mooier is dan al die windows bakken?

Vandaag op stage maar weer eens bewezen dat macs beter en mooier zijn. Ik was een apache server aan het opzetten in win2k maar dat wou niet lukken. Windows heeft veel te weinig net tools vind ik. iBook erbij en alles in 1 proggie binnen handbereik. :smiley:

Toen een collega zag hoe mooi en handig mijn iBook was wou hij er zelf ook al één…

Op [url]www.macstuff.nl/prijslijst-geheugen.html[/url] heb ik mijn geheugen gehaald, rete goedkoop met een levenslange garantie!:

256MB SO-DIMM: 39,00
512MB SO-DIMM: 112,50

?112,50 is redelijk, dat ga ik maar doen denk ik (ff m'n loon afwachten natuurlijk) dan is m'n iBook weer een stuk sneller.

Vandaag toch maar even AppleCare gebeld want ik was het zat! Mijn iBook gaat nu al bij 40% op sleep (na 2 uur) Alles even uitgelegd en ze sturen me nu een nieuwe batterij YES!!!

Voor de mensen waarbij de batterij ook slecht is en nog in de garantie zit kun je het volgende nummer bellen: 020-3469104 [optie 2]

Ik vroeg ook nog hoe je het beste met je batterij straks om kon gaan, en kreeg KB 86284 toegemaild, waarin het volgende staat

[quote:657422b22d]
TOPIC

This document explains how to calibrate your new iBook or PowerBook G4 Lithium Ion battery for best performance.

DISCUSSION

The battery of an iBook or PowerBook G4 computer has an internal microprocessor that provides an estimate of the amount of energy in the battery during charging and discharging. The battery needs to be recalibrated from time to time to keep the onscreen battery time and percent display accurate. You should perform this procedure when you first use your computer and then every couple of months thereafter.

Follow these steps:

1. Plug the power adapter in and fully charge your iBook or PowerBook G4 computer’s battery until the battery indicator lights turn off and the adapter plug ring goes from amber to green, which indicates that the battery is fully charged.
  2. Disconnect the power adapter and use your iBook or PowerBook G4 computer. When your battery gets low, you will see the first low battery warning dialog on the screen. Continue to use your iBook or PowerBook G4 computer until it goes to sleep. At that point the battery has been sufficiently drained for calibration.
  3. Connect the power adapter and leave it connected until the battery is fully charged again.

Note: You have to fully charge and then discharge your battery only once to calibrate it. After that, you can connect and disconnect the power adapter when the battery is at any charge level.

Important: When the battery reaches “empty”, the computer is forced into sleep mode. The battery actually keeps back a reserve beyond “empty”, to maintain the computer in sleep for a period of time. Once the battery is truly exhausted, the computer is forced into shutdown. At this point, any open files could be lost. Therefore, it is important that you find an electrical outlet and connect the adapter before the forced shutdown occurs.

[/quote:657422b22d]

Succes!

Onderstaand verhaal heb ik van [url=www.macintouch.com]www.macintouch.com[/url] geplukt. Leek mij wel zinvol om te delen met de iBook gebruikers.

[quote:35dfc12e03=“MacInTouch”]Two readers shared stories about resuscitating Mac laptop batteries in Mac OS X:

[Rob Wyatt] I’d like to share a recent experience with my iBook (white, dual USB, 600mHz). I hadn’t used it in a few weeks and when I turned it on, the battery was completely dead. I booted up the machine and was very surprised to find that the battery wasn’t even recognized. There was a little “X” over the battery icon in the menubar (OS X 10.2). I attempted to re-seat the battery, zap PRAM (using the key combo upon startup), and reset the Power Manager. Nothing worked. So I called tech support and they had me do all of those things over again. Finally they agreed to send me a new battery.
In the meantime, I decided to try one other thing (after reading about iBook battery issues somewhere online). I booted into Open Firmware and typed “reset-nvram”, followed by “reset-all”. Surprise, surprise… my battery came back to life and recharged fine. Too bad Apple tech support didn’t tell me to try this!
I figured I’d share this experience in case anyone else out there is having a similar problem.

[David M. Barnett] I have a Wallstreet Powerbook G3 266 which has been upgraded to 384MB RAM and 40GB hard drive. I also have a brand new battery from APS.
After upgrading to System X 10.2.3 I noticed a problem develop with my battery which persisted even after upgrading to System 10.2.6:
After a few charge/discharge cycles the battery would apparently stop charging at less than 100%. The percentage would decline rapidly with time (reaching as low as 50% before I found what appears to be a cure). The battery voltage reported when charging stopped was high, but the battery would go into automatic sleep when it hit 0% capacity (even though the reported voltage was still quite high.
I suspected that the battery’s intelligence and the OS use of the power manager were somehow clashing.
To test this I rebooted in System 9.2.2 and cycled the battery with no apparent improvement.
I then reset the power manager and cycled the battery again (still in System 9) with a full charge/discharge cycle. VOILA! The battery now charges to 100% in System X.
I am currently cycling it in System 10.2.6 to see if the problem will recur. Since I have read of problems people have had with batteries even on newer systems, this may be of general interest to powerbook owners.
[/quote:35dfc12e03]