[iBook] Corsair RAM upgrade -> crash

Vandaag kocht ik een 512Mb SO-DIMM module, pc2700 voor in mijn nieuwe iBook. 1Gb lijkt me wel prettig als je veel multitaskt, hetgeen ik doe.

In principe zou de module moeten werken, cas 2.5-3-3 zoals zovele DIMM modules. Corsair is ook geen prutmerk. Maar goed, je begrijpt het al, het werkt niet!

De eerste keer werd de module niet herkend door het OS, hetgeen ik al vreemd vond. Na een restart (accu ff losgemaakt) “zag” hij de module wel. Toch maar even memtestosx gedownload (www.memtestosx.org) en op de achtergrond laten draaien. Eigenlijk moet dat in single-user modus zodat de volle 1Gb getest wordt, maar goed…

Ik ging ff wat browsen in de tussentijd (en gebruikte natuurlijk steeds meer RAM) en BAM! Hele scherm zwart en vol met scrollende code die ongetwijfeld een serieuze error aangeven, maar het fijne weet ik er niet van…

Zijn er mensen met ervaring met Corsair PC2700 DIMM’s in hun iBook G4/Powerbook?

http://www.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=52505&productType=1

Ik ga maar even terug naar de MyCom, zij hebben een zeer relaxte niet-goed-geld-terug regeling binnen 8 dagen… En daarna maar eens op zoek naar een module die 100% zeker werkt. Als het daar aan ligt natuurlijk, maar daar ga ik wel even vanuit…

Alleen ervaringen mer Corsair modules PC3200 in GVIJVEN ,verschillende, en dat ging probleemloos.

In voorkeuren even in "over deze Mac "kijken of de module wel herkent wordt. Je moet het dimmetje ERG stevig aandrukken, vaak zo hard dat je er een beetje bang van wordt.

succes, en dat je kunt ruilen is erg fijn!

[quote:a01731c233="JePe"]In voorkeuren even in "over deze Mac "kijken of de module wel herkent wordt. Je moet het dimmetje ERG stevig aandrukken, vaak zo hard dat je er een beetje bang van wordt.

succes, en dat je kunt ruilen is erg fijn![/quote:a01731c233]

Zoals ik al schreef in mijn eerste bericht; na het installeren werd de module de eerste keer [b:a01731c233]niet[/b:a01731c233] herkend aldus de system profiler. Na een herstart wél. Zonder de module opnieuw geïnstalleerd te hebben of zo.

Trouwens, wat ik mij bedenk, zou het slecht zijn om andere programma’s te draaien of dingen te doen terwijl memtestosx het geheugen aan het checken is?

stap 1: sluit je iBook af, haal de accu los (wat je ook bij het plaatsen van geheugen dient te doen), en haal de module eruit.

stap 2:
plaats de accu terug en sluit je iBook aan op het stroomnet. plaats Install Disk 1 (deze bevat bij iBooks van Okt2004 ook de Apple Hardware Test), en start je iBook op met de Option (alt) toets ingedrukt. Kies voor het volume ‘Apple Hardware Test’ en klik op het pijltje naar rechts.

stap 3:
Kies je taal en kies vervolgens voor de Extended Test. Als deze doorlopen wordt zonder fouten, sluit je je iBook weer af.

stap 4:
Haal de accu weer los en plaats het geheugen opnieuw

Herhaal stap 2 en 3.

Mocht je geen AHT hebben, geef dan even PRECIES aan welk type iBook je hebt, dan kan ik wellicht iets regelen :wink:

Ik heb nu een Kingston SO-DIMM module besteld, speciaal voor Apple, althans, dat is de bedoeling. Ik kon bij de desbetreffende winkel (Informatique) specificeren wat voor laptop ik had (Apple -> iBook -> G4 -> model 2005) en vervolgens werd aangegeven wat het juiste type was: "Kingston KTAPBG4333/512, 512MB PC2700 SODIMM Apple"

Wel een tientje duurder dan het geheugen dat ik eerst gekocht had (inc. verzenden), maar goed, ik ga er vanuit dat dit probleemloos gaat werken.

Ik zal zowiezo zodra ik het heb en geïnstalleerd heb die Apple Hardware Test eens draaien, ben ik wel benieuwd naar…

Ik heb er inmiddels een Kingston module inzitten, deze heb ik getest met memtestosx in single-user command line modus en met de Apple Hardware (Extended) Test. Volgens beide tests 100% OK, maar wel met de opmerking dat memtestosx niet de volledige 1024mb kan testen, omdat een gedeelte van het geheugen gereserveerd is voor andere taken...

Maar, wat wel opmerkelijk is: Na het installeren van deze nieuwe (Kingston, speciaal voor iBook G4) module werd ook deze reep de eerste keer niet herkend! Ik had alles precies gedaan volgens de handleiding, maar “about this mac” gaf nog steeds aan dat slechts 512mb geinstalleerd was.
De diagnostic tab gaf ook aan dat tijdens de POST “memory failed” was…
iBook uit, accu eruit (net zoals tijdens de installatie), even wachten, dan weer terug, booten en voilà, nu wel herkend… Snapt u het nog???

Anyway, het lijkt allemaal te werken, maar ik vind het vreemd dat modules (eerst de Corsair, nu de Kingston) niet meteen herkend worden na installatie. Bovendien doet het mij vermoeden dat er wellicht helemaal niks mis was met de eerste reep die ik kocht.

Heb zowel mijn iMac G5 met 2 GB als mijn iBook met 512 MB voorzien van Corsair Value Select geheugen. Probleemloos plug en play... werd meteen herkend zonder problemen.

Ze draaien overigens alletwee als een speer. De iMac start bijvoorbeeld gewoon in 25 s op, terwijl ik bijna overal 50 s lees (?) De iBook G4 doet er niet zoveel langer over trouwens.

Dus ik vind je probleem dat beide sticks niet meteen werden herkend toch ook verdacht. Maar goed als het nu werkt niks meer aan het handje hopelijk.

gr,
Johan